https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/ceska-politika-ignoruje-prilezitosti-zelene-ekonomiky.nejen-predvolebni-debatu-ovlivnuji-dezinformace
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česká politika ignoruje příležitosti zelené ekonomiky. Nejen předvolební debatu ovlivňují dezinformace

26.9.2025 03:04 | PRAHA (Ekolist.cz) | Zdeňka Vítková
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Nejen v předvolebních debatách o dekarbonizaci v Česku převládá její negativní a emoční vnímání. Zatímco v sousedním Polsku vidí v zeleném průmyslu šanci, jak posílit svoji ekonomiku a zkrotit vysoké ceny energie, české politické strany s pozitivními dopady přechodu na čistou ekonomiku nepracují. Ve společnosti často zaznívají dezinformace o klimatických změnách i obnovitelných zdrojích energie. Do debaty navíc zasahují servery ovlivněné ruskou propagandou, zaznělo na diskuzním panelu ke klimatickým dezinformacím ve volební kampani pořádané tento týden serverem Obnovitelne.cz. Odborníci na něm představili také nový nástroj pro ověřování informací využívající umělou inteligenci Evidence.Ninja.
 
Pro českou politickou scénu není přechod na čistou ekonomiku volební téma, i když se ho v tuzemsku daří uskutečňovat. Rozvíjí se tu obnovitelné zdroje a akumulace energie i další související průmyslové sektory.

„Čeští politici se nechtějí přihlásit k evropské politice dekarbonizace, přestože v tom začínáme být relativně úspěšní,“ řekl v diskuzi Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky. Pro srovnání popsal přístup Polska, jehož vláda bere dekarbonizaci a rozvoj nízkoemisních řešení jako jedno z důležitých opatření pro restart tamní ekonomiky a zkrocení nákladů na energie. „Říkají, že vlastní dekarbonizací vytáhnou růst polské ekonomiky do roku 2030 až o 4 procentní body oproti eurozóně, která poroste do roku 2030 o necelé dva procentní body HDP.“

Česku podle zúčastněných odborníků naopak po volbách hrozí, že se demontují politiky a opatření, která k přeměně směrem k zelené ekonomice vedou. Podobně jako to udělala Trumpova administrativa, která přepsala oficiální strategické dokumenty ministerstva energetiky a zrušila části zákona Inflation Reduction Act zavedeného Bidenem v roce 2022, který měl podpořit investice do čisté energie, elektromobility a výroby baterií.

„V současné politické debatě zaslechnete, že je třeba emisní povolenky zároveň zakázat a zároveň něco financovat z jejich výnosů. To se samozřejmě vzájemně vylučuje,” upozorňuje na nesoulad v politických výrocích Martin Sedlák.

Podobně podle Magdaleny Davis z Člověka v tísni argumentují někteří politici škrtnutím roční částky 220 miliard korun na Green Deal. Rozpočet na podporu zelených investic přitom tvoří evropské finance vázané na předem definované projekty, například v obnově uhelných regionů, modernizaci provozů, aplikovaném výzkumu nebo tvorbě nových pracovních míst. Letos přišla ČR od EU na tyto projekty částka ve výši cca 45 miliard korun.

Zdroj | Obnovitelně.cz

„Pokud se v předvolební kampani setkáte s tématem klimatu, bude statisticky spíš pravděpodobnější, že se setkáte s negativním narativem. A pokud se setkáte s něčím pozitivním, bude to spíš v defenzivě,“ uvádí Magdalena Davis a do kontrastu dává situaci v Německu před čtyřmi lety, kde probíhala velmi věcná debata o tom, jak které opatření bude nebo nebude účinné.

Důležité je podle ní nezapomínat na sociální aspekt dekarbonizace, větší zapojování lidí do rozhodování a hledání nejlepších ze způsobů, jak dekarbonizaci provést. Klíčové je podle diskutujících také ukazovat konkrétní přínosy nových opatření a technologií nebo dobré praxe samospráv. Ať už se jedná o úspěchy českého byznysu, zeleň ve městech nebo hospodaření s vodou.

Nový nástroj proti mýtům a dezinformacím

Dezinformacím v oblasti klimatické změny se věnuje nový nástroj využívající umělou inteligenci Evidence.Ninja, který vzniká ve spolupráci týmů Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) a britské DiscourseLab.ai. Připravovaný AI nástroj pomůže identifikovat, klasifikovat a ověřit tvrzení o klimatu v zadaném textu. Široké veřejnosti tak usnadní práci při vyhledávání důvěryhodných zdrojů a ověřování sporných tvrzení.

Evidence.Ninja má v plánu monitorovat média nebo analyzovat konspirační weby, později i data ze sociálních sítí. Už nyní je k dispozici na jeho webových stránkách mapa nejčastějších mýtů a manipulačních technik používaných v debatách o klimatických změnách. Na financování jeho provozu probíhá momentálně fundraisingová kampaň přes portál Darujme. Pokud se nástroj osvědčí, rádi by ho autoři natrénovali na další témata nebo nabídli do dalších zemí.

„Umělou inteligenci ve velkém využívají dezinformační servery placené Ruskem ke generování obrovského množství nepravd. V Česku i s pomocí AI vzniká až dvě stě stran denně, čímž se zahlcují fact-checkingové kapacity. Evidence.Ninja dokáže kontrovat rychlým zařazením a vyvracením dezinformací,” popisuje Vojtěch Pecka z Asociace pro mezinárodní otázky.

Šířící se mýty a dezinformace jsou také jednou z bariér rozvoje obnovitelných zdrojů energie v Česku, upozorňují Nikola Nedělová a Martin Ander ze Svazu moderní energetiky. Nejčastější zavádějící informace o potenciálu a používání obnovitelných zdrojů energie shrnul svaz v novém infolistu Mýty stranou. Zabývá se v něm zpochybňováním potenciálu zelené energie v Česku, možností recyklace obnovitelných zdrojů nebo jejich vlivem na místní klima.

Debatu o nejčastějších dezinformacích v předvolebním Česku pořádal zpravodajský server Obnovitelně.cz a klimatický infoservis vědců Sound of Science.


reklama

 
foto - Vítková Zdeňka
Zdeňka Vítková
Autorka je šéfredaktorkou serveru Ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (57)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

26.9.2025 12:26
stěžovatelům v tomto článku vadí, že lidi mají ještě mozek a někdy jej používají... nemíníme přijímat kdejakou pitomost jen proto, aby se Brusel nažral a zasmradil Evropu vlastní ideologií.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2025 19:45 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Smrad cítím především z ropy a uhlí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

26.9.2025 17:19
Toto jste četli?
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Kdyz-vam-srdce-bije-jen-obcas-zemrete-Pravda-o-obnovitelne-elektrine-779997

A druhý díl:
https://pravyprostor.net/nasledky-fatalni-kam-az-muze-vest-zeleny-experiment/
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.9.2025 18:46
Ekonomika založená na dotacích není trvale udržitelná. To by si měli uvědomit hlavně ti, kteří se trvalou udržitelností ohánějí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2025 15:25 Reaguje na Richard Vacek
Čína na neskutečně mohutných dotacích ovládla celosvětový trh s fv panely, nbateriemi a chystá se i na elmobily. Tu neudržitelnost tam nějak prudce nevidím.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

27.9.2025 17:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Čínu totiž řídí politici, kteří mají rozhled. Nemají problém podpořit to, z čeho se stane zlaté tele. Díky EU dotacím sem lifruje komponenty pro OZE. Bez dotací by tady OZE byznys nikdy nevznikl.
Srovnějte si to s EU. Ta sype peníze do toho, co zisk nikdy neponese.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2025 19:40 Reaguje na Richard Vacek
Tak proč tohle nerozjela EU taky?
Bo ti politici, kteří mají stejný rozhled a chtěli rozjet hi-technologie jak Čína, byli zhyenizováni jako zelení šílenci, oteplovací lobby, těžaři dotací, ropáci ten rozvoj zablokovali. Podívejte se sám na sebe.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.9.2025 07:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože EU je řízena jinými politiky než jsou ti čínští. Tady se soustřeďujeme na vzdělanostní společnost (i hlupák vysedí diplom), menšiny (povinnost do vedení firem dávat nekompetentní lidi) a podporu všemožných neziskovek (platit si ty, kteří háží ostatním klacky pod nohy).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.9.2025 18:25 Reaguje na Richard Vacek
Zkuste si řečíst můj příspěvek znovu, je tam napsáno, proč nemáme takové politiky jako v Číně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.9.2025 16:40
Problém je, že obnovitelné zdroje i akumulace energie (mimo přečerpávačky) jsou jen a jen tunely bez jakéhokoli praktického přínosu.

to Pavel Hanzl 27.9.2025 15:25
Čína vydělává na blbcích, kteří se nechají opít zeleným rohlíkem, a na tom, že EU není demokracie, takže se v ní mohou úspěšně prosazovat nesmysly, které lidé odmítají a ve volbách pro ně nehlasují.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

28.9.2025 20:50 Reaguje na Jan Šimůnek
S prvním odstavcem netřeba polemizovat, neb je to zjevná hloupost.
Druhý odstavec:
Asi nevíte, že si Čína schválila do ústavy, že je/stane se i zemí založenou na zelených technologiích. Takhle přesně to tam není, přesné znění si nepamatuji, omlouvám se, ale má zásadní cíl snížit energetickou náročnost, jít cestou obnovitelných zdrojů a snižovat uhlíkovou stopu. Omezuje spalování svého uhlí a snaží se omezit dovoz ropy a plynu kvůli závislosti na někom druhém.
A jestli EU není demokracie, tak co tedy?
Píšete soustavně v těchto věcech blbiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.9.2025 14:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Váš mozkožrout už scípl hlady, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2025 15:34 Reaguje na Jan Šimůnek
Čína investuje do budování OZE ročně asi 500 mld. a EU 150. čus.
Odpovědět
HH

Honza Honza

27.9.2025 17:17
Ano, je to škoda, jak píše autor článku a p. Hanzl.
Jenomže pánové, představte si 50 léta (o kt. víme všichni z doslechu) kolektivizace, většinou násilná, nikdo dobrovolně do JZD chtít nechtěl, ale nechtěl taky být zločinec a vyvrhel a výsledek bída, zanedbané zemědělství.
Kdo by tehdy podporoval kolektivizaci, proto už v 50 letech byly demonstrace, proto byly zinscenované procesy- Horáková atd, aby se lidi báli, byly zavřené hranice.
Proč to nedělat jako Čína, využívat situaci, brát si to dobré, na tom, vydělávat a to staré revolučně nerozšlapávat, ať se to nové, revoluční přeci prosadí samo, když je to tak skvělé.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2025 19:44 Reaguje na Honza Honza
Nelze, ropácká zaprděnost vládne nejen u nás, ale v nějakém light provedení ve více evropských zemích, putinovy páté kolony rozvoj taky podráží, ale velmi důležité je jedno: Eu je pytel blech, nemá jednotnou ekonomiku a tak nemá takové finanční zdroje na tak masivní rozvoj.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.9.2025 21:25
to Pavel Hanzl 27.9.2025 19:44
Dokázal byste vysvětlit, proč by Putin podporoval politiky a aktivisty, kteří jdou proti jeho zájmům? Bylo prokázáno pouze to, že Putin podporuje (či podporoval) grýndýlisty, protože ti činí EU a členské státy hospodářsky impotentními a neschopnými v případě napadení Ruskem obrany.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.9.2025 07:33 Reaguje na Jan Šimůnek
Přesně naopak, jak dycky. Jak to děláte? Grýndýlisti chtějí snížit maximálně pálení ropy, což živí celý Putinův Mordor. Ani tohle nedáte?
A právě státy, které jedou maqximálně grýndýl, patří mezi nejúspějnější nejbohatší, takže ropácké tvrzení, že GD Evropu zničí, je zase jen putinovská lež.
A vy žijete v ruském světě naopak, kde lži jsou základem jeho víry.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.9.2025 08:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslíte Norsko, které žije z těžby fosilu? Nebo Ameriku, která se díky rozšíření těžby rovněž stává exportérem fosilu a na levné energii z fosilu tam jede průmysl?
Odpovědět
HH

Honza Honza

28.9.2025 08:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Přesně tak, je s podivem, že to ostatní nechápou. Green Deal je hrob pro Rusko, konec jeho hospodářství, proto válka, klidně i atomová: v atomové válce bude vítěz jednoznačně Rusko se svou Sibiří, tam je možnost, že někdo přežije, v Evropě nikdo.
Proto válčit s Ruskem je absolutní pitomost a sebevražda, přešli bychom na jeho šílenou protilidskou politiku.
Naopak rozumná politika Green Dealu je jediná cesta, jediná záchrana: klimatu, robotické elektrické budoucnosti, osamostatnění se na dovozu energií, hlavně nelidského Ruska. Vidí to tak naše vláda, směřuje k tomu správně, na rozdíl od opozice, kt. je populistická.
Že se to vše nedaří, že nás Čína válcuje, patrně převálcuje, od toho je kapitalizmus, volná soutěž, svoboda, nechť se prosadí šikovnější, jinak to nejde, druhá cesta je fašizmus.
Že se to někdy přežene, pro Green Deal se revolučně zničí vše, to je taky pravda, v tomto případě má pravdu opozice- vše s rozumem. Od toho je liberalizmus, volná soutěž, ne příkazy, zákazy, dotace, svoboda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.9.2025 14:49 Reaguje na Honza Honza
Jaderná válka s Ruskem? Proč prohraná?
Kolik by stačilo dobře mířených jaderných úderů těmi nejmenšími náložemi, aby Rusko totálně padlo? Na Moskvu, Petrohrad, pár dalších větších měst, nějaké velké zbrojovky a vojenská zařízení?
10? 15? 20? Jenom evropské NATO jich má asi 400. A co Sibiř? Nic, tam žijí už snad jen Číňani a jsou tam obrovské prázdné prostory.
Odpovědět
HH

Honza Honza

29.9.2025 21:41 Reaguje na Pavel Hanzl
většinou s vámi souhlasím, jsem spíše s vámi, méně proti, ale tohle, co tvrdíte je naprostá šílenost, Rusko má nejvíc atomovek a i kdyby jich mělo desetinu, tak jejich použití je konec Evropy, patrně konec současné civilizace a možná i konec lidstva jako takového.
Zvěř v Černoblu prospívá i za zvýšené radiace, lidi třeba ne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2025 08:39 Reaguje na Honza Honza
To jsou skutečně úžasné pojmy. Zničit stát by stačilo 10 atomovek, celou civilizaci třeba 100. Tak na co má kdo ty tisíce? Samozřejmě by Evropa lehla pod desetinou atomovek z Ruska, ale Rusko taky. A právě proto do toho nikdo nepůjde.
Zvláště, když Putin tak úspěšně Evropu rozvrací, že by mu stačila konvenční válka, jako Ukrajinci nedokáže v Evropě bojovat NIKDO.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.9.2025 09:40
to Honza Honza 28.9.2025 08:40
Proč bychom měli zachraňovat klima, které lidé prakticky neovlivňují (a rozhodně ne emisemi CO2)?
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

28.9.2025 20:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Zas hloupost
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.9.2025 15:31
to Pavel Hanzl 28.9.2025 07:33
Pálení ropy přestane v momentě, pokud někdo vymyslí funkční baterku, která by byla s to konkurovat nádrži plné benzínu nebo nafty.
Green Deal znamená likvidaci průmyslu, šílené zdržení prakticky všeho, bídu a zmar. Není spojen s ničím pozitivním. Pochopitelně také vyvolává stále větší nespokojenost obyvatel. I konfliktní situace mezi členskými zeměmi i mezi nimi a bruselským centrem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.9.2025 18:29 Reaguje na Jan Šimůnek
proč teda země,, které jedou naplno grýndýl, tak dobře prosperují?Švýcarsko, celý Sever, většina Západní Evropy, Austrálie, samozřejmě Čína, donedávna USA atd.?donedávna
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

28.9.2025 20:53 Reaguje na Jan Šimůnek
Jenže onu baterku či jinou technologii naleznou ti, co budou intenzivně hledat. A hledat budou, až uvidí, že to dává i ekonomický smysl. Nevšiml jste si smršti různých nových technologií v posledních letech? O ten vývoj tady také jde.
Green Deal je pro průmysl šance. Jestli se k věci postavíme zadelí, bude to průšvih, jak píšete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2025 08:41 Reaguje na Jindřich Duras
Přesně tak.
"Green Deal je cesta ke konkurenceschopnosti Evropy, byť je móda tvrdit opak". Pavel Mertlík
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.9.2025 19:32
to Pavel Hanzl28.9.2025 18:29
Nesmysly. Švýcarsko má obrovský potenciál vodní energie, stejně tak jako Švédsko a Norsko (ale to se bez fosilu už neobejde). Západní Evropa mimo jadernou Francii má energie spíš nedostatek. Austrálie má sice pouště na fotovoltaiku a terény na větrné parky, ale taky si moc nepíská. Čína spouští každý týden jednu velkou uhelnou elektrárnu, protože bez energie z uhlí by nic nevyrobila (myšleno hlavně komponenty OZE, které vyváží), USA za Bidena chcípaly, zavíraly továrny atd. a až za Trumpa, který rozjel těžbu ropy a plynu z břidlic, začaly prosperovat. Přitom nejhůř jsou na tom v USA "vzorně ekologické" státy typu Kalifornie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.9.2025 09:26 Reaguje na Jan Šimůnek
Zase vše naprosto naopak. USA byly na Bidena na špičce světového vývoje, po nástupu Trumpa a jeho celního šílenství spadl dolar, americký akciový trh i výhled růstu HDP. A to se ta cla ještě neprojevila, prodejci se předzásobují a hlavně: Nejsilnější spojenci USA (Čína, Brazílie, JAR atd.) se dnes plácají po vaťákách se strýčkem Si v Pekingu. Už malý kluk, kterému kamarád rozkope bábovičky, se půjde hrát s někým jiným a ani tohle ten tutan neví?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2025 08:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Čína tam nepatří, sorry jako.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.9.2025 10:28
to Jindřich Duras 28.9.2025 20:53
Taková baterka by byla terno v tolika aplikacích, že na tom silniční ekošrot nic nemění. Problém je, že zde existují fyzikální limity, které další zhušťování energie do stávajících baterek znemožňují. Buď někdo geniální přijde na baterku na úplně jiném principu, nebo je to prostě slepá ulička. Zatím se jako pravděpodobnější jeví to druhé.
Žádné nové technologie jsem neviděl, jen buzzwordy většinou označující technologie dávno známé.
GD je třeba z našeho území odsunout i s jeho realizátory. Jako jsme po válce odsunuli Němce.

to Pavel Hanzl 29.9.2025 09:26
USA byly za Bidena v hlubokém vědeckém i technologickém úpadku. Teď se z toho vzpamatovávají, když Trump odstřihl od peněz bezcenné projekty a zoufalé plýtvání (USAID měl 90% režii, takže jen 10 % peněz se dostalo do potřebných zemí, a i z toho byla většina rozkradena, např.), je dost peněz na opravdovou vědu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2025 08:43 Reaguje na Jan Šimůnek
Proč věříte pořád jen dezolátům a jiným prolhaným existencím? Já vím, žijete ve světě naopak...
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.9.2025 14:29
Jindřich Duras 28.9.2025 20:50
Čína je totalitní stát, může si dát do ústavy jakou chce pitomost. My jsme jich v socialistické ústavě měli taky dost. A měli jsme tam i věci, které nikdo nedodržoval (ostatně, o tom bylo i vystoupení Charty 77).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2025 15:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy jste opět utrpěl úraz koblihy, že dáte rozumný příspěvbvek? Proč pořád melete něco úplně jiného?
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

30.9.2025 19:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Konečně mohu s vámi souhlasit, to je fajn :-).
Ne, nevidím se v totalitní Číně, to určitě ne. Ale ať je jaká je, rozjela se dynamicky na vlně šetrných technologií. Třeba většina v Číně vyrobených elektromobilů se prodá přímo v Číně, povolenky na CO2 tam fungují. Skoro si myslím, že konečně pochopili, kudy je třeba jít.
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.9.2025 14:57
to Pavel Hanzl 30.9.2025 08:43
Věřím jen tomu, co lze nějakým způsobem ověřit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2025 15:31 Reaguje na Jan Šimůnek
Fakt? A jak? Že třeba Rajchlovy lži si ověříte na Sputniku, kam píše Vidlák, že?
Vám fakt nevadí, že spolek Svatopluk (kde jsou dezoláti všichni a ještě Slováci), chce u nás změnu režimu? To vás nechává klidným, nebo jim nevěříte, i když polknete všechno ostatní?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2025 12:04 Reaguje na Jan Šimůnek
President Pavel včera jasně řekl, že bude bránit demokraciiu nás, protože na ni přísahal. To jsem zvědavý, jestli jmenuje ministry ze stramny komárů a fašounů, kteří tím stále vyhrožují.
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.9.2025 18:23
to 30.9.2025 15:31
Oni nechtějí změnu režimu. Oni chtějí zavedení referenda, které máme od vzniku ČR v ústavě a dosud k tomuto bodu ústavy nemáme prováděcí zákon, protože se různým zločineckým a totalitním stranám nechce podřizovat vůli voličů, protože to by značně zredukovalo penězovody ze státního do jejich kapes. A totalitníci by také měli utrum, kdyby např. o zřizování národních parků nebo přistoupení k tomu či onomu pro nás silně nevýhodnému paktu rozhodovali občané.
Kdybychom měli referendum, neměli bychom pravděpodobně ani církevní restituce, protože škody, které tu tyto zločinecké organizace (a zejména ŘKC) napáchaly, o mnoho řádů převyšují jimi požadovanou částku. Takže platit, a velmi mnoho, by měly ony státu a ne stát jim.

Aby bylo jasno: V ústavě máme od roku 1848 (opravdu 19. století) jasně psáno, že veškerá moc ve státě vychází z lidu. Tak je třeba jen tento bod ústavy naplnit.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

30.9.2025 19:32 Reaguje na Jan Šimůnek
Jen na okraj :-)
Když má někdo jiný názor než vy, nejsou to hned nutně totalitníci :-D.
Jo, kdo se vám nelíbí, to je zločinecká organizace :-).
Moc z lidu... od 1989 ji zase máme. Akorát si aktuálně onen lid zřejmě nedokáže spočítat dvě a dvě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2025 09:06 Reaguje na Jan Šimůnek
"Hlavním cílem spolku, jak je permanentně vytrubováno do širého světa, je ovšem v pojetí Druláka a jeho souputníků „změna režimu“. Jasně to hlási Konečná a především Vidlák."pokud demokraté okamžitě vyklidí pozice, nebudeme jim ubližovat".
Což je tvrdá totalita ruského typu, kdy Putin chce z Evropy udělat "trávníček až k Atlantiku". A tohle podporujete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2025 09:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Kdybychom měli referendum, neměli bychom nejen církve, ale taky polovinu veřejného života a hlavně žádný stát.
Víte, kdo nejradši pořádal lidová referenda? Adolf Hitler.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.10.2025 16:42
to Pavel Hanzl
30.9.2025 15:31 Informace od Rajchla se dají ověřit z mnoha jiných zdrojů. Ostatně, je advokát a kdyby šířil lži, šla by po něm advokátní komora. Že nejde, znamená že má pravdu a je s to ji dokázat.
Referendum by mohlo skutečně znamenat "změnu režimu" v tom smyslu, že by nám přestal vládnout různý pochybný odpad a na chování státu by měli větší vliv občané, kteří jsou podle ústavy zdrojem moci ve státě.
10.2025 12:04 Komunistům také přísahal a nedivil bych se, kdyby vyšlo najevo, že i sovětské rozvědce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2025 17:56 Reaguje na Jan Šimůnek
Advokátní komora po něm jde dost výrazně, myslím, že mu pozastavila členství, nebo ho pokutuje nebo tak něco-
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2025 17:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Jaký režim mmáte na mysli, kde mají vliv na chod státu větší vliv občané, než demokracii?
A ten "různý pochybný odpad" ve vedení státu se tam vzal jak? Spadl z Paroubkova Marsu?
Pavel přísahal státu, České republice a měl trochu smůlu, že byla zrovna tehdy boševická.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.10.2025 19:09
to Pavel Hanzl1.10.2025 17:59
Bohužel, demokracii už skoro nemáme, protože přestalo fungovat to, co dělá zastupitelskou demokracii demokracií: Tj. snaha o co největší přizpůsobení se zastupitelů programům a předvolebním slibům. Pro občana jsou tudíž zastupitelé a politici z "demokratických" jen bezcenní prolhanci. A už jsem byl v jedné diskusi upozorněn na to, že neplnění předvolebních slibů a stranických programů "je norma". Jenže potom nikoho z těch trapných šašků nemá cenu volit (ať už slibuje cokoli) a je třeba volit opozici, která se viditelně o naplnění svých programů snažila. Čili pokud se tento "režim" změní, bude to návrat k demokracii jako takové, jakou jsme tu měli v 90. letech.
Ti lidé se dostali k moci jednak kvůli tomu, že byl ještě dostatek hloupých voličů, kteří je volili, přestože neplnili sliby už dříve. A podpořila to účelová změna volebního zákona na poslední chvíli, o níž byli zřejmě "ti správní" soudruzi informováni předem, ale opozice ne, a ta nestačila zareagovat tvorbou koalic, takže propadlo přes milion hlasů, nejvíc v historii voleb od vzniku ČR. Na voličskou podporu je stávající vláda výrazně menšinová.
Petr Pavel přísahal Československé socialistické republice, aby vzápětí onu přísahu zradil. To i Emanuel Moravec váhal déle, než se ze zastánce obrany ČSR proti Německu (kvůli čemuž se málem na krev rozhádal s Benešem) stal proněmeckým politikem (ale nikdy se nestal quislingem).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2025 08:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Samozřejmě jak dycky. Předvolební sliby jsou vždy zasazeny do rámce možností jej plnit bez vlivu koaličních patnerů ani opozice.
Což zatím nikdy nenastalo. Takže musí nutně dojít na redukce a pokud máte opozici tvrdě destruktivní, která dokáže obstruovat i program schůze, zcela logicky půlku splnit nemůžete.
A Fialova vláda splnila asi 70% slibů a to ty nejdůležitější.
Jakou opozici máte na mysli, která se snažila sliby plnit? Babiš přece sliboval hory doly a nesplnil VŮBEC NIC, i když měl pohodlnou většinu a dvě, nerušená volební období.
Nevím, jakou změnu volebního zákona myslíte a jací soudruzi byli informováni lépe než ostatní?? Komunisti dostali svoje hlasy jak dycky, až Bába je zlikvidoval.
Jaký rozdíl demokracie máme proti 90. letech? Nechápu.
Milión hlasů propadlo z jediného, prostého důvodu. Ruské demagogie rozeštvaly společnost tak, že dezoláti se atomizovali v desítkách poťapaných parastran a ty se prostě nedostaly přes 5%. Dnes máme stále desítky poťapaných parastran, ale vytvořily falešné koalice a tak mají šanci se dostat.
Petr Pavel přísahal věrnost Československé socialistické republice a zradit ji nemohl ani teoreticky, protože zanikla už v roce 1990 a ČSFR se rozpadla v roce 1993. čus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2025 08:28 Reaguje na Jan Šimůnek
Určitě čtete Vidláka a další totalitáře, tak si račte uvědomit, že oni chtějí změnit režim, tj. demokracii na totalitu. A to říkají zcela otevřeně: "pokud demokraté okamžitě opustí svoje pozice, nebudeme jim ubližovat".
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.10.2025 10:08
to Pavel Hanzl
2.10.2025 08:24 I podle provládních zdrojů, které silně nadsazují, splnila vláda jen kolem 1/3 předvolebních slibů, realita je ovšem ještě horší.
Na poslední chvíli byl změněn volební zákon mj. ohledně limitů pro dvoukoalice a troj a více koalice. Pokud by bylo více času do voleb, pak by asi na straně opozice vznikly podobné koalice jako letos, což ovšem nebylo možno stihnout (pokud jste sledoval Vidláka, tak asi víte, že ustanovování STAČILO! trvalo asi půl roku).
Obyvatelé EU nepotřebují žádné "ruské vlivy" aby nenáviděli tuto organizaci a vlády, které jí přisluhují, Jen ta šílenost s napevno přidělanými víčky na PET láhve a nápojové kartony je dostatečným důvodem ke zničení EU. Ostatně na to, abychom v roce 1989 cinkali klíči, jsme rovněž nepotřebovali žádné "západní ideologické centrály", jak tvrdili komunisté. Stačily jen zkušenosti s "reálným socialismem. Posléze jsme se dozvěděli, že ony "centrály" byly naopak z pádu komunismu vyděšené a hluboce s ním nesouhlasily. Osobně jsem přesvědčen, že Rusko by na pád EU a jejích převodních pák reagovalo velmi podobně.
2.10.2025 08:28 Vidlák a další chtějí návrat k režimu, jaký tu byl v devadesátých letech a jakousi pojistku, aby se opět nepřeměnil na demokraturu, směřující k totalitě. Tuto roli by mohlo zastat referendum.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2025 12:59 Reaguje na Jan Šimůnek
No jo. Víčka na petkách je důvod k likvidaci EU. Proč se divíte, že vás tu považují za tutana nakvadrát?
"Dnes (2025) musí mít každá volební strana i koalice alespoň 5 % hlasů celostátně, aby získala mandáty v Poslanecké sněmovně." Jak tohle poškodilo dezoláty?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2025 13:02 Reaguje na Jan Šimůnek
Vidlák:
„Potřebujeme mít taková média a potřebujeme jich mít tolik, abychom to byli my, kdo bude určovat, o čem se bude mluvit,“
"Musíme si uvědomit, že jsme v prohrané válce s Ruskem a čím dřív si to uvědomíme....."
"Pokud demokraté okamžitě opustí svoje pozice, nebudem jim ubližovat".
Tohle je přece JASNÁ deklarace kruté totality, zrádcovství a kolaborace, sorry jako.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.10.2025 18:40
to Pavel Hanzl
3.10.2025 12:59 V podstatě nejde o ta víčka jako taková. Jde o organizaci, založenou na tom, že tam nějaké zkorumpované nebo alterntivně myslící odpado vymyslí podobný nesmysl, jehož přínos je naprosto nulový, stamiliony lidí to obtěžuje, a šance na nápravu je 0. A právě z organizace s těmito vlastnostmi je nutno odejít, nebo ji zlikvidovat. Pochopitelně, ta víčka jsou jen jednou z mnoha podobných totálních pitomostí.
3.10.2025 13:02 Fašističtí presstituti se snaží ovlivnit veřejné mínění vymlčováním kauz, které se nehodí prototalitnímu režimu, šířením lživé propagandy apod.
Zavedení Green Dealu je neslučitelné s možným vítězstvím nad Ruskem.
Uvědomte si, že ti "demokraté" by mohli být souzeni stejně, jako např. nacističtí bonzové v Norimberku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2025 08:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Zase nevíte, jak to vzniklo. Když se zaváděly v USA plechovky na nápoje, měly odtrhovávací uzávěr. Rozházené plechovky někdo uklidil (měly na to výkup), ale víčka se hromadila úplně všude. U nás se vůbec nikdo nepozastavuje nad tím, že víčko u plechovky zůstává přidělané i po otevření, tak proč by měl hysterčit, když je to stejné u petky?
Tohle je typický příklad, jak demagogové dokážou z prdu vytvořit megaproblém, který slabším jedincům pak připadá zásadní.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.10.2025 08:10
To všem
Doporučuji Všem zde EKOLISTU tlachajícím - přečíst si článek v novém Vesmíru 10/25 Člověk Klima Energie.
No a to i za cenu, že by si měli za článek zaplatit, pokud nejsou odběratelé (nebo zajít do knihovny).
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.10.2025 13:04
to Jindřich Duras30.9.2025 19:32 - přece jen
Ono to strašení "klimatickou změnou", "kolapsem ekologie", atd., které jsou, pochopitelně, s to odvrátit jedině ekologové (a za podmínky, že jim v tom "nebude bráněno"), není nic jiného než obdoba toho, jak nás strašili bolševici "zlým Západem" bratry Mašíny apod.
Ten strach má umožnit, aby se prototalitní orgnizace, dnes jsou aktuální ekologové a jejich příznivci, dostali k nekontrolované moci a mohli zrušit demokracii. Prostě, zelení a jejich sympatizanti a souputníci (třeba piráti) jsou jakousi analogií gottwaldovské KSČ po květnu 1945.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.10.2025 09:38
to Jindřich Duras
28.9.2025 20:50
Je mi líto Občasné Zdroje Energie vyžadují dotace na výstavbu i na provoz a ještě je jejich elektřina nuceně vykupována za netržní cenu a dokonce kvůli tomu musí být odstavovány zdroje podstatně levnější elektřiny. Až někdo vymyslí větrník nebo slunečník, který si na sebe (včetně výstavby a likvidace) vydělá na férovém trhu (jako třeba jaderná elektrárna), tak s nimi nebude žádný problém. Takto je, a velký.
28.9.2025 20:53 Nucené provozování baterií, které ekonomicky smysl nemají, je pro jakýkoli výzkum na tomto poli spíš demotivující.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist