https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/uhlikove-negativni-zemedelstvi-jak-ho-muzeme-dosahnout-v-ceskych-podminkach
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Uhlíkově negativní zemědělství: Jak ho můžeme dosáhnout v českých podmínkách?

22.12.2025 05:35 | PRAHA (Ekolist.cz) | Hynek Roubík
Strniště v zimě
Strniště v zimě
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V době narůstající klimatické krize se stává zemědělství nejen obětí extrémních výkyvů počasí, ale i klíčovým hráčem, který může významně přispět k řešení problému. Zvláště v českém kontextu je téma uhlíkově negativního zemědělství čím dál aktuálnější. Nejde přitom pouze o otázku zachytávání uhlíku. Jde o celkovou proměnu vztahu k půdě, krajině a hospodaření s vodou — o návrat k základním principům zdravé a resilientní krajiny.
 
Co znamená být uhlíkově negativní v zemědělství? Jednoduše řečeno: jde o systém hospodaření, který nejenže minimalizuje emise skleníkových plynů, ale zároveň dokáže aktivně odebírat oxid uhličitý z atmosféry a trvale jej ukládat do půdy, biomasy a dalších přírodních rezervoárů. Takový přístup má potenciál proměnit českou krajinu ve stabilní uhlíkovou banku, která bude současně chránit půdní úrodnost, zadržovat vodu a podporovat biologickou rozmanitost.

Jednou z klíčových technologií, která se v této oblasti nabízí, je využití biocharu – stabilního uhlíkatého materiálu vznikajícího pyrolýzou biomasy za omezeného přístupu kyslíku. Biochar dokáže po aplikaci do půdy fungovat jako houba, která zadržuje vodu, živiny i organickou hmotu. Studie potvrzují, že při správném použití může biochar zůstat v půdě stovky až tisíce let a přispět tak k trvalému snižování atmosférického CO₂. Český zemědělec má přitom výhodu: biomasa, která je potřebná k výrobě biocharu, je u nás dostupná ve formě zemědělských zbytků, dřevní štěpky nebo i rychle rostoucích energetických plodin.

Vedle biocharu však existuje řada dalších klíčových principů regenerativního hospodaření, které společně směřují k dosažení uhlíkové negativity. Minimální narušování půdy, přímé setí bez orby (no-till), rozmanité osevní postupy, neustálé pokrytí půdy rostlinným krytem a integrace živočišné produkce na pastvinách jsou základními kameny této strategie. Každý z těchto prvků pomáhá budovat půdní organickou hmotu, která je nejen zásobárnou živin, ale také dlouhodobým skladištěm uhlíku.

Pro české podmínky je klíčové kombinovat tyto přístupy s obnovou vodního režimu v krajině. Degradace půdy totiž úzce souvisí s hydrologickou nestabilitou: půdy s nízkým obsahem organické hmoty nedokážou efektivně zadržovat vodu, což zvyšuje riziko sucha i přívalových povodní. Obnova mokřadů, výstavba tůní, revitalizace malých vodních toků a obnova nivních luk by měly být nedílnou součástí transformace české krajiny směrem k vyšší odolnosti.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Významnou roli v této proměně hraje agrolesnictví — spojení pěstování stromů se zemědělskou produkcí na jedné ploše. Stromy nejenže sekvestrují uhlík do své biomasy a kořenového systému, ale také chrání půdu před erozí, zlepšují mikroklima, podporují biodiverzitu a stabilizují vodní režim. V české krajině by se mohly prosadit zejména systémy pásového agrolesnictví na orné půdě, integrované pastviny se stromy, nebo obnova tradičních struktur, jako jsou aleje a remízky.

Přestože potenciál uhlíkově negativního zemědělství je značný, existují i reálné bariéry jeho zavádění. První z nich je ekonomická nejistota. Přechod na regenerativní systémy vyžaduje investice a změnu zaběhnutých postupů, přičemž návratnost může být patrná až po několika letech. Mnoho farmářů se obává rizika snížení výnosů v přechodném období. Další bariérou je nízká informovanost a nedostatečné poradenství – chybí praktické příklady, školení a podpůrné struktury, které by zemědělcům pomohly se v nových metodách zorientovat.

Významnou roli v překonávání těchto překážek by měly hrát veřejné politiky a ekonomické nástroje. Platby za ekosystémové služby, uhlíkové kredity, dotační podpora biocharu, agrolesnictví a regenerativních technik, stejně jako zvýhodnění uhlíkově pozitivních produktů na trhu, by mohly přinést zásadní impulz. Evropská unie již naznačila směr novou podobou Společné zemědělské politiky, nicméně v České republice je zavádění těchto inovací zatím pomalé a roztříštěné.

Zvláštní zmínku si zaslouží propojení problematiky uhlíku a vody. Každý kilogram organické hmoty v půdě je schopen zadržet čtyřnásobek své váhy ve vodě. Obnova uhlíku v půdě tak není jen otázkou klimatu, ale přímo ovlivňuje vodní stabilitu a zemědělskou produktivitu. Zlepšení schopnosti půdy zadržovat vodu pomáhá zmírnit dopady sucha i přívalových dešťů, stabilizuje výnosy a snižuje erozi.

Při pohledu do budoucnosti lze načrtnout dva možné scénáře pro českou krajinu. Pokud budeme pokračovat ve stávajícím trendu intenzivní orby, degradace půdy a fragmentace krajiny, čeká nás další ztráta organické hmoty, pokles úrodnosti, zvyšování rizik extrémního počasí a narůstající závislost na dovozech potravin. Pokud však využijeme příležitosti a zahájíme systematický přechod k regenerativnímu, uhlíkově negativnímu hospodaření, máme šanci obnovit zdraví půdy, zvýšit biodiverzitu, stabilizovat vodní režim a udělat z české krajiny aktivního spojence v boji proti změně klimatu.

Změna však nebude snadná. Vyžaduje odvahu, vizi a trpělivost. Vyžaduje přehodnocení dosavadních ekonomických modelů a hlubší pochopení propojení mezi půdou, uhlíkem, vodou a životem samotným. Vyžaduje investice do vzdělávání, výzkumu a podpory inovací. Především ale vyžaduje uznání, že půda není pouhým nástrojem produkce, ale základní podmínkou našeho přežití.

Čím dříve tuto změnu zahájíme, tím větší šanci budeme mít na úspěch. Uhlíkově negativní zemědělství je nejen dosažitelné, ale i nezbytné. A právě Česká republika, se svou tradicí pečlivé práce s krajinou, má potenciál stát se v této oblasti evropským lídrem.


reklama

 
foto - Roubík Hynek
Hynek Roubík
Autor je děkan Fakulty tropického zemědělství České zemědělské univerzity v Praze.
Článek vyšel díky podpoře Ministerstva životního prostředí, jeho obsah nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

22.12.2025 06:46
Ano, ale to by se muselo nejprve negovat šílenství biopaliv, biomasy... a dotovat místo bioplynek .... ukládání uhlíku do půdy. A s těmi stromy v polích nepřehánět. Daleko víc uhlíku umí uložit tráva.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.12.2025 06:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Všichni zamilovaní do uhlíku...:-) Stromy v liniích=větrolamy snižují větrnou i vodní erozi, zpomalení větru napomáhá tvorbě a udržení rosy, což zejména pro ozimy má v suchém podzimu stěžejní význam. Trávu na mezích určitě ano, též mají mezi lány svůj ekologický přínos.
Odpovědět
sv

s v

22.12.2025 14:29 Reaguje na Slavomil Vinkler
To ovšem s čerpačem zemědělských eurodotací do tzv. biopaliv burešem půjde velmi těžko.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

23.12.2025 08:23 Reaguje na s v
No, ono už to nešlo vlivem čerpačů ani teď, takže pojedeme asi spíš do minusu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

22.12.2025 09:04
Děkuji. ČZU jsem si vždy vážil jako odborné a odpovědné instituce. Ovšem ekologisté zkorumpovaní lobbingem budou dotajista proti. Ti totiž profitují na dotacích pro ekologická biopaliva.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

23.12.2025 08:27 Reaguje na Michal Ukropec
Myslíte Babiše a další agrobarony :-D?! Jojo, Ti jsou a budou proti, to je jasné. Ekologové samosebou proti nebudou, už léta se snaží proti stávajícímu stylu hospodaření nějak bojovat, ale marně.
Víte co, počkejte si, jestli vůbec popsané nové způsoby zemědělství přijdou někde politicky na přetřes - a sledujte, kdo bude bioplynky atd. obhajovat, ano :-)?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

23.12.2025 09:42 Reaguje na Jindřich Duras
Nemyslel jsem vás, nebo Jakuba Hrušku. Myslel jsem lobbingové agentury maskované jako ekologická sdružení. Poznají se podle nenávisti ke konkurenci. Myslivci, rybáři, včelaři, zahrádkáři.........
Odpovědět
pk

pepa knotek

22.12.2025 09:09
Eurobyrokrati vedou gryndýlem nesmyslný boj s CO2, jinde ve světě vyšší obsah CO2 v atmosféře dokáží využít, uvidíme kdo jak dopadne. Data NASA za více jak 4 desetiletí jsou vcelku průkazná, o "dreening planet" je toho publikováno vcelku dost akorát se o tom nemluví, jak jinak.
Odpovědět
sv

s v

22.12.2025 14:31 Reaguje na pepa knotek
"grýndýlem" vede boj agent bureš, a to za víc peněz do jeho kapsy, pepku.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

22.12.2025 12:46
Ano a nejdůležitější je vypsat granty a dotace.
Ježíši Kriste už jenom to, že autor je zástupcem České zemědělské univerzity na tropické zemědělství ukazuje kam jsme se dostali.
Každý den máme na internetu rady jak zachránit planetu. Naprostá většina z nich je od podobných odborníků. Bohužel, ale také naprostá většina si protiřečí. Jedni chtějí zachycovat, vodu, druzí zabránit erozí ( a to bohužel často nerozlišují rozdíl mezi větrnou a vodní), další jimat uhlík, další využívat biomasu jako obnovitelný zdroj..... Naprostá většina k tomu potřebuje hlavně dotace.
Ovšem minimum těchto "odborníků" se zabývá tím jak uživit 8-9 miliard lidí.
Lidé se živí zemědělstvím více jak 4000 let. A věřte tomu, že za tu dobu se již něco vyzkoušelo. Bohužel na to se dost často zapomíná. Evropské zemědělství funguje jako stabilní zdroj potravin přes 200 let a rozhodně nezpůsobuje oteplování planety ták aby se muselo regulovat způsobem jak to dnes vidíme. A aby se následně do Evropy potraviny dovážely.
V Evropě již došlo k velké redukci obhospodařovaných ploch samovolně z ekonomických důvodu -az o 1/4. A tyto plochy byly z části navrácené přírodě. Každé další omezení v Evropě znamená další vypálený prales.
Takže abych to shrnul. Nesnažte se vrátit se zemědělstvím do 17 století, ale využívejme nejmodernější technologie a principy spolu právě se zkušenostmi místních hospodářů.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

23.12.2025 08:41 Reaguje na Petr Blažek
Zachycování vody, omezování eroze a jímání uhlíku - to jde celkem spolu, ne? Tady si asi nikdo neprotiřečí?
9 mld lidí bude třeba uživit nejen teď, ale taky za dalších xy let - a to právě vyžaduje nevydrancovat si vše honem teď, ale jít na to udržitelně, nejlépe regenerativně.
Jojo Evropa produkuje - to je fajn, ale musíme se zároveň bavit i o tom, aby dopady toho "produkování" nekazily něco dalšího - třeba vyplavovaná hnojiva Balt a Severní moře a tak. A ukládáná uhlíke je taky třeba posílit, to zejména u nás...
Ne, do 17. století se nikdo vrátit nechce :-) - naopak se v článku mluvilo o nejmodernějších technologiích. Jak se doba mění, musí se měnit i zemědělství.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

23.12.2025 09:27 Reaguje na Jindřich Duras
Ale to se právě mýlíte. Nejdříve vymysleli a podpořili BPS. Pak zjistili obrovský nárůst eroze - hlavně díky kukuřici Pak se začalo se sriptilem.
BPS naprostá devastace poli a úplný konec zapravení biomasy.
Sriptilem sice omezí erozí, ale zvyšuje podíl chemie a ztužená půda nadbytečnými přejezdy zdaleka není schopna pojmout tolik vody kolík bychom si přáli.
A takových příkladů se najde víc.
A bohužel naprostá většina pochází od těchto odborníků a jsou podpořena zvláštními dotacemi.
K tomu 17 století. Tehdy bylo vrcholem zemědělství rybníkářství a pastevectví. Hádejte na co jdou u nás největší dotace v tzv. Ekozemědělstvi. Z půl milionu hektarů, se na 450 000 ha pěstuje ekoseno.
EU ani Česká republika nejsou bezedné sudy na peníze a samozřejmě už je to vidět. Doba kdy evropský průmysl dominoval světu a produkoval zisky a daně jsou za námi. Takže by bylo záhodno trochu ubrat v regulacích a nechat lidský potenciál aby napravil byrokratické škody.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.12.2025 10:15 Reaguje na Petr Blažek
Máte pravdu, ale to se nelíbí teoretikům pěstujícím v truhlíku
pažitku a v teráriu pouze křečky. Jejich modlou je popírání všech
staletím ověřených postupů a znalostí z praxe, které vznikaly jako
pokus omyl a pokus úspěch nejprve v malém a až později ve velkém.
Navíc ta půda a půda je rozdíl stejný, jako teplotní a srážkové
podmínky pro pěstování. To, co se osvědčí někde, se nemusí taky
osvědčit jinde. Teoretik úspěch rád ihned vnucuje všem, ale jen
praktik to nejprve v malém vyzkouší. V mém okolí jsou jílovité
půdy, které by bez narušení orbou a utužené pojížděním při
sklizni a jiných činnostech byly brzo jako stodolní mlat. Na
těch polích stojí voda i v rygolu po průjezdu strojů a bez
orby by to pole bylo souvislá udusaná půda. Orá se zde hlavně
před zimou, aby byly hroudy mrazem a větrem rozrušené a šla na
jaře snadněji půda připravit k osetí. Po loňských podzimních
povodních leckde na podzim orbu nestihli a na jaře bylo vidět
to utrpení ji poorat, rozdiskovat, povláčet a osít. Za stroji
se kouřilo jako při písečné bouři, ale na podzim pooraném
poli to byla pohoda. V takových místech zakazovat orbu je
nesmysl, ale zkuste to vysvětlit teoretikům od PC! Oni to,
co funguje třeba na půdách písčitých jsou schopni nařídit
všude bez rozdílu i za cenu sankcí a ztrát. Hlavně, že je
jejich názor normou. Nefandím zkostnatělosti, ale ani tomu
v praxi neověřeném novátorství. Nikdy nezapomenu na dědovu
louku na soutoku Odry a Olše, kterou nechal po každé povodni
alespoň pobránovat a později i traktorem rozdiskovat, aby
se narušil nános jemného bahna na povrchu, který po vyschnutí
vytvořil tvrdou krustu bránící hodnotným travinám v růstu.
I ta louka potřebuje občas narušit povrch a ne ji pouze stroji
při sečení válcovat a válcovat. Tak totiž už leckde vypadají
po 30 letech po zatravněné podhorská pole, kde se kdysi sázely
brambory a sel len a žito. Ty zatravněné svahy jsou jako mlat
a kolejemi po strojích z nich teče voda jako v potocích. Pak se
v údolích lidé diví, proč jsou nyní povodně a kdysi nebyly.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.12.2025 14:59
to Petr Blažek 22.12.2025 12:46
Souhlas. EU nás tlačí někam k trojhonnímu hospodářství, které bylo dávno překonáno (z mnoha důvodů). Je třeba jít vpřed a ne pod modrým praporem couvat.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

23.12.2025 08:42 Reaguje na Jan Šimůnek
Aaaale nikoli :-)!
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

22.12.2025 15:03
A nebylo by schůdnější uhlíkově neutrální zemědělství? Už to je pořádný oříšek, protože na pohon strojů používáme fosil. Pokud chcete být uhlíkově negativní, vlastně nesmíte nejen hýbat s půdou, ale ani sklízet a o využívání fosilních paliv ani nemluvím. Jen jestli toho po zemědělství nechceme moc.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.12.2025 18:40
to Marcela Jezberová 22.12.2025 15:03
Lysenko (mj.) také brojil proti orbě. Alespoň víme, odkud se tyhle ideje berou.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

23.12.2025 08:43 Reaguje na Jan Šimůnek
Lysenka bych nechal spát, ten sem opravdu nepatří.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

23.12.2025 09:19
Ten článek není špatný, ale jako by ho psala AI.
Co ovšem AI jen tak nezjistí, je že největší plodinou na českých polích (dotovanou plodinou přes platby na plochu) je tráva (ČSU, 2024). Pšenice je až druhá. Máme nyní lehce pod milion hektarů trvalých travních porostů, pšenice je nyní lehce nad 700 tis. hektarů. Nad 550 metrů nad mořem se už nyní až na výjimky pěstuje jen tráva, půdy nejsou až na jednotlivé rovné hony dostatečně bonitní, aby bylo ekonomické je používat. A plochy s trávou na Šumavě a vůbec okolo celé republiky nad 800 metrů nad mořem, ty by se všechny daly zalesnit. Pěstování "trávy bez tržní produkce mléka" se tomu systému říká. Jak říkal již jeden můj učitel před mnohými lety, nad 600 metrů nad mořem zatravnit a nad 800 metrů nad mořem zalesnit. Bohužel ekonomika pěstování vychází v současnosti v zásadě dobře jen na bonitních půdách. A se ztrátou přeci pěstovat plodiny moc nejde. Zemědělství je ekonomická činnost provozovaná za účelem zisku. Když ze zeměděslkých činností nebudete mít zisk, tak proč byste to proboha dělali. Máme kapitalismus.
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.12.2025 21:23
to Jindřich Duras 23.12.2025 08:43
Proč? Pavědec jako pavědec.
Odpovědět
JH

JH

24.12.2025 22:55 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy nejspíš ani nevíte, co to ta orba vlastně je a umíte akorát vytáhnout Lysenka. Vy jste taky pavědec jako pavědec.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.12.2025 13:45
to JH 24.12.2025 22:55
Co tvrdím pavědeckého?
Lysenkova "nová sovětská biologie" byla prosazena v podstatě stejnými mechanismy jako věštění klimatické katastrofy způsobené antropogenním CO2. Takže ta podobnost je veliká. Včetně toho, že EU směřuje někam, kde byl SSSR za Lysenka.
Odpovědět
JH

JH

26.12.2025 13:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Pavědecké je spojovat orbu a Lysenka. Spousta zemědělců neoře a Lysenko s tím nemá nic společného. má to svoje důvody.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.12.2025 10:14
to JH 26.12.2025 13:51
Lysenkovy postoje k orbě jsou známé a doložitelné. Výsledkem současné neorby v tuzemsku jsou obrovské rozlohy polí. pokrytých kalužinami i celé týdny po dešti (nyní zmrzlými), protože nezoraná země, udusaná těžkou technikou, vodu téměř nepřijímá.
Odpovědět
JH

JH

27.12.2025 10:50 Reaguje na Jan Šimůnek
Zkuste si místo studia Lysenkových sebraných spisů nastudovat něco o půdě a zpracování půdy. Vsadil bych se, že ani nevíte jak pluh vypadá a kterým koncem se strká do země, ale Lysenkovy rozumy máte zmáknuté. To leccos vypovídá o vašich duševních obzorech. A znám celou řadu zemědělců, kteří pluh nepoužívají, žádné kaluže nemají a o Lysenkovi v životě neslyšeli.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.12.2025 14:25
to JH 27.12.2025 10:50
Nevím, ale kdykoli jedu na chalupu nebo zpět vidím pole degradovaná na kaluže.
Odpovědět
JH

JH

27.12.2025 14:55 Reaguje na Jan Šimůnek
Z nějakých kaluží, které vidíte z auta, můžete jen těžko dělat závěry o významu orby, ty louže můžou mít i jiné příčiny a zcela určitě za ně nemůže Lysenko.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist