https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/ceska-krajina-v-dobe-klimatickych-zmen-jak-ji-pripravit-na-sucho-i-privalove-deste
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česká krajina v době klimatických změn: Jak ji připravit na sucho i přívalové deště?

23.12.2025 10:26 | PRAHA (Ekolist.cz) | Hynek Roubík
Foto | Antonio Jordán / Imaggeo
Sucha, přívalové deště a klimatické extrémy mění tvář české krajiny rychleji, než si stačíme uvědomit. Půda ztrácí schopnost zadržovat vodu, vegetace mizí a odvodněné toky nestíhají čelit extrémům počasí. Přitom právě zdravá půda, pestrá vegetace a chytrá správa vody mohou rozhodnout o tom, zda česká krajina budoucnosti bude živá a odolná — nebo vyschlá a zranitelná.
 
Česká krajina prochází dramatickými proměnami. Sucha, přívalové deště a bleskové povodně se staly pravidelnou součástí našeho života a klimatické změny tuto realitu nadále prohlubují. Je čím dál zřejmější, že nepříznivé dopady extrémního počasí nejsou jen důsledkem globálních procesů. Svou roli sehrává i způsob, jakým jsme se ke krajině po desetiletí chovali – a jak se k ní chováme dnes.

Půda zbavená organické hmoty a zhutněná těžkými stroji, velké odvodněné lány bez remízků a mezí, narovnané potoky, odstraňování mokřadů – to vše způsobilo, že krajina ztratila svou schopnost zadržovat vodu. Výsledkem je paradox: v obdobích sucha nám voda chybí, a při přívalových deštích jí zase máme až příliš, ale na špatných místech.

Sucho a povodně jsou v mnoha ohledech dvě strany téže mince – krajina zkrátka přestala fungovat jako přirozená vyrovnávací nádrž. Půda, která dříve dokázala vsakovat a držet vláhu, se dnes proměňuje v tvrdou krustu, po níž voda stéká pryč.

Jak tedy krajinu vrátit zpět k životu a připravit ji na budoucí klimatické extrémy?

Základem je zdravá půda

Zdravá půda není jen mrtvá hmota, je to živý organismus. Pórovitost, organická hmota, mikrobiální život a hustá síť kořenů – to vše dohromady tvoří systém, který dokáže vodu nasávat, držet a postupně uvolňovat.

Taková půda působí jako houba: v období dešťů vodu nasákne a udrží, v období sucha ji pak poskytuje rostlinám.

Bohužel velká část české půdy je dnes zničená: eroze, utužení těžkou technikou a úbytek organické hmoty způsobují, že půda vysychá, ztrácí strukturu a podléhá erozi.

Řešení? Především návrat k šetrnému hospodaření. Zvýšení podílu organické hmoty pomocí kompostu a meziplodin, minimalizace hluboké orby, rozvoj agrolesnictví a podpora půdního života.

Tam, kde je půda zdravá, roste odolnost celé krajiny – vůči suchu i záplavám.

Vegetace jako přírodní štít

Podobně zásadní roli hraje vegetace. Rostliny chrání půdu před přímým dopadem deště, zpomalují odtok vody, pomáhají vsakování a zpevňují půdní strukturu. V krajině s dostatkem vegetace je voda zachytávána a využívána lokálně, neodtéká rychle pryč.

Dnes však českou krajinu často charakterizují obrovské bloky orné půdy bez jakéhokoliv vegetačního pokryvu. Remízky, hájky, mokřady či luční pásy, které dříve krajinu přirozeně členily a chránily, z velké části zmizely.

Obnova pestré vegetace – zakládání nových remízků, výsadba stromů, obnova mokřadů a vysévání meziplodin – může vrátit krajině její přirozenou stabilitu. Stromy navíc působí jako přirozená klimatizace – ochlazují okolní prostředí a zvyšují vlhkost vzduchu, což je zvlášť cenné v horkých obdobích.

Změnit musíme i správu vody

Problémy české krajiny začaly také masivním odvodňováním ve 20. století. Vysoušení mokřadů, narovnávání potoků a meliorační zásahy sice krátkodobě zvýšily zemědělskou produkci, ale dlouhodobě zbavily krajinu schopnosti přirozeně pracovat s vodou.

Dnes je proto nezbytné se k vodě vrátit jinak:

    • Revitalizovat vodní toky, vracet potoky do meandrujících koryt, kde se voda přirozeně zpomalí a zasakuje do podzemí.
    • Obnovovat mokřady, které fungují jako zásobárny vody a zároveň přirozené filtry.
    • Budovat drobné vodní nádrže a tůně, jež zachytí vodu na místě.
    • Zpomalovat odtok vody ze zemědělských pozemků pomocí travnatých pásů, terénních úprav a chytrého plánování.

Příklady dobré praxe existují: revitalizace řeky Moravy v Litovelském Pomoraví nebo obnova Blanice na Třeboňsku ukazují, že správnými zásahy lze výrazně zvýšit schopnost krajiny zvládat extrémní srážky i dlouhodobá sucha.

Co může udělat každý z nás?

Obnova krajiny není jen úkolem zemědělců nebo státních institucí. Každý z nás může přispět:

    • Sázet stromy a keře.
    • Zachycovat dešťovou vodu na zahradách.
    • Podporovat farmáře, kteří hospodaří šetrně a udržitelně.
    • Aktivně se zapojovat do projektů obnovy krajiny ve svém okolí.
    • Tlačit na obce a města, aby při plánování myslely na vodu a krajinu.

Každý drobný krok pomáhá. Každý strom, který zasadíme, každá obnova tůně, každá hrst kompostu navíc je krokem k větší odolnosti celé krajiny.

Budoucnost: Adaptace nebo degradace

Česká krajina stojí na rozcestí. Buď budeme pokračovat v dosavadním trendu degradace, nebo přepíšeme pravidla a obnovíme její přirozenou rovnováhu.

Obnova zdravé půdy, podpora vegetace a chytrá práce s vodou jsou klíčové kroky.

Neexistují zázračná řešení ani rychlé zkratky. Adaptace na klimatickou změnu je dlouhodobý, systematický proces, který vyžaduje spolupráci obcí, zemědělců, politiků i jednotlivců.

Česká krajina je silná a má obrovskou schopnost regenerace – pokud jí k tomu dáme příležitost.

Naší volbou je, zda jí budeme nadále brát sílu, nebo ji vrátíme zpět.


reklama

 
foto - Roubík Hynek
Hynek Roubík
Autor je děkan Fakulty tropického zemědělství České zemědělské univerzity v Praze.
Článek vyšel díky podpoře Ministerstva životního prostředí, jeho obsah nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

23.12.2025 10:23
Naši předkové budovali rybníky, a to i "nebešťáky", které se plnily prakticky jen přívalovými dešti. Významná část z nich zanikla za Malé doby ledové, kdy nastal hlad po zemědělské půdě a promrznutí těchto nádrží bylo v zimě tak velké, že to ryby nepřežily.
Odpovědět
JO

Jarka O.

23.12.2025 11:06
Všechny ty množící se alarmistické články o půdě se vyznačují tím, že v nich chybí informace o vyzkoušených účinných postupech, které ve zbytku světa už dlouho zlepšují půdu a dokáží obnovit jejich kvalitu. Jen v ČR to Nejde, jako by někdo potřeboval udržovat závislost rolníků na dotacích na podporu postupů, které nejsou trvale účinné.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.12.2025 11:28 Reaguje na Jarka O.
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

23.12.2025 11:27
Předkové se přizpůsobovali a upravovali přírodu pro svůj prospěch -
zatímco dnes/už dlouhou dobu, se o těch problémech jenom mluví/vyznavači zeleného náboženství v prvé řadě a téměř nikde
nevidět, nějakou činnost/práci ke zlepšení a byrokracii k tomu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.12.2025 12:08
No víte ono tropické zemědělství se podobá docela tomu, jak se u nás počasí projevuje, na zahradě mám fíky, čínské datle, a kaki....
Odpovědět

Lovatý Čávo

23.12.2025 18:34
Snad se nemýlím, ale v celém textu není nikde odkaz na produkci a to je nezbytný pohled. Nejen omílání manter typu zadržování vody, zakrytí půdy rostlinami atd. S lidma, co s tím můžou něco dělat (zemědělci, majitelé půdy) se má mluvit především přes výnos. Ukažte jak, kde, za kolik a dopodrobna rozepište podmínky agrolesnických dotací, kvůli kterým je článek ostatně napsán, pak se dá o něčem hovořit.. Jinak je to jen další nemířený ekovýkřik a přírodě dost neužitečný balast internetu.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

23.12.2025 19:20
Bohužel většina takovýchto aktivistických článků pracuje s tím, že České zemědělství způsobilo oteplování planety tím jak hospodaříme.
Ale situace je taková že zhruba 200 let se v Evropě intenzivně hospodařilo a žádný zásadní problém nebyl a to dokonce ani v Čechách. Se vzrůstající teplotou se problémy začaly objevovat, ale ty nezpůsobilo evropské zemědělství - to je také obětí klimatické změny.
S rozrůstající se EU došlo k tomu, že o tom co se děje na polích čím dál méně rozhodují zemědělci a čím dál více " odborníci. A tak se stalo, že se většinou nevyplatí živočišná výroba, maso se snadno doveze výměnou za prodej automobilů. Tím pádem klesla plocha jetelovin a jiných krmných plodin jež nám pomáhají zlepšovat půdní strukturu. A co víc naopak se podporuje výstavba a provoz BPS, spalování různých druhů biomasy, zkrátka všechno co půdu vyčerpává. A vypadá to, že v krátkém horizontu to nebude lepší. Každý týden je na internetu PR článek o tom jak nás zachrání bioplyn a kolik dalších tepláren se předělalo na biomasu.
No a aby toho nebylo málo, tak cena zemědělských komodit se určuje na světových burzách. To znamená, že zemědělci kteří se chtějí živit prací a né jenom pobíráním dotací musí čelit konkurenci z celého světa, kde prakticky žádné pravidla neplatí.
Takže přestaňte plakát o remízcích a nějakém nesmyslném agrolesnictvi. O tom jaká bude teplota nad našimi poli se rozhoduje nad oceány, ne nad nějakou Horni-dolni. Důležité jsou systémové změny, zamezit dovozů levných zvláště krmných plodin že třetích světů, aby se opět rentovala živočišná výroba a to i za cenu nepopulárního zvýšení cen potravin. Možná, že by si jich i zemědělců začali lidé více vážit.
Zamezit nesmyslného plundrování krajiny v rámci tzv. obnovitelných zdrojů.
A samozřejmě přizpůsobení se nové situaci. To je nevracet se do 17 století, ale využívat moderních genetických poznatků a tím šetřit chemickými látkami a zároveň zvyšovat odolnost vůči výkyvům počasí.
Co se týče zadržování vody, tak mé zkušenosti jsou v naprostém rozporu s tím co navrhuje autor. Půda je a bude i v budoucnu utužována zemědělskou technikou a to čím dál větší. Za mého mládí traktory vážily 2-4 t, okolo roku 2000 - 10 t, dnes 20 a více tun. Takový plně naložený sklízeč cukrovky přes 50 tun. To je realita.
Takže na rozdíl od autora jsem zastáncem řádného prokypření půdy a do toho orba patří. Znovu bych uvedl příklad Itálie, kde hospodaří tisíce let na relativně kopcovitém terénu a hluboká orba zakončená odvodňovací strohou patří do jejich konceptu jak zadržet vodu a zabránit erozi. Ostatně na našich polích máme za těch 35 let stejné zkušenosti.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.12.2025 08:28 Reaguje na Petr Blažek
Pane Blažku, málokdo na Ekolistu má takové sebevědomí podpořené dlouholetou praxí, tak jako Vy. Tu Vám nikdo nebere, stejně jako spoustu správných postřehů. V něčem (smutnou) pravdu máte, v něčem se mýlíte, resp není to tak jednoznačné, jak píšete.

Ano, na dnešní zemědělství se kladou vysoké nároky, a ne každý v oboru vydrží ten nelítostný ekonomický tlak. Orba je neodmyslitelnou součástí klasického zemědělství, ale zajisté jste si již všiml, že stále více se popularizuje bezorebný způsob práce s půdou. Patřím mezi jeho nadšené obhájce, a to zejména z ekologických důvodů. Když si pustíte videa s panem Gabe Brownem, možná pochopíte proč.

Ano, výnosy zde bývají nižší, avšak ekonomika výroby je lepší(!!), což je málo zdůrazňovaný fakt. Nový způsob se musí člověk naučit, "vychytat mouchy", a po nabytí zkušeností je to srovnatelné s tradičním/klasickým zemědělstvím.

Pro mě je trend "ekokukuřice" cestou do pekel, včetně bioplynek. Půda má člověka živit, a ne produkovat palivo. A právě kukuřice nejvíce přispívá k erozi, ale také kvůli obnažené půdě i k ohřívání vzduchu nad poli.

Možná to nevíte, ale sovětský vzor nedozírných megalánů (i pěstování kukuřice) má svůj původ v Americe, kterou chtěli bolševici "dohnat a překonat". Bohužel, právě v zemědělství se jim to povedlo... Stinnou stánkou rozoraných prérií se staly písečné bouře, pamětníci vzpomínají, že "prach byl všude" - i při stolování. Pokud jste tedy přednášky G.Browna neviděl, vřele Vám je doporučuji. Skupuje a pronajímá opuštěnou půdu, a jeho výsledky hovoří za vše. Dnešní doba si žádá jiný přístup, honba za výnosy nebude tolik in, spíše nás bude zajímat kvalita půdy a produkce, stejně jako omezení negativního dopadu dlouhodobě odkryté půdy na mikro/klima.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

24.12.2025 09:43 Reaguje na Karel Zvářal
Ano rozorané prérie jsou častým argumentem. Ovšem stejná blbost jako orat na prérií je snažit se jí zalesnit.
Ve všech svých příspěvcích zdůrazňuji kam se orba nehodí. Hlavní problém není v tom , že se někdo někde hledá, ale v tom, že se to snaží přikázat a prosadit pomocí dotací.
A i když se vám to možná zdá nepodstatné, tak zemědělství je zejména o produkci potravin a to stabilní. Výlevy, že máme nadprodukci pšenice jsou zcela zcestné. Běžte se dnes podívat do supermarketu kolík potravin je tam z dovozu. Jinde roste víno, rajčata nebo banány, ale neroste jím tam pšenice. Ta je nejlepší okolo 50 rovnoběžky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.12.2025 10:07 Reaguje na Petr Blažek
Pšenice je super plodina, jsem navýsost chlebový, na kukuřičné placky mě nikdo nenachytá:-) Pan G.Brown vás nechal chladným, co třeba něco z Čech?-)

https://www.youtube.com/watch?v=VlT4-xD_IzA
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.12.2025 08:56 Reaguje na Petr Blažek
U nás (přednměstí brna) prohlubují orbu většími pluhy tak, že se už vyvalují podložní štěrkopísky, což před takovými 10 lety nebylo. Ničí se tím nejen půda, ale i archeologická naleziště. Jedním z výsledků je, že třeba letos na polovině plochy slunečnice nevzešla.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

24.12.2025 09:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Letošní slunečnice byla celostátní problém. Vedlejší družstvo neorá a byli na tom stejně.
To že se někde šahne do podložních písku není vůbec žádný problém. Písek má velice jemnou strukturu a je těžký, takže se časem a pomocí srážek zase vrátí na dno.
Orba jako jedna z mála operací otočí a opravdu promíchá půdní profil, čímž dostanete do hloubky nejen organiku, ale i vzduch. Když jsou mokré roky, tak dochází k výrazně vyššímu utužení, neboť z mokré půdy snáze vytlačíte vzduch. Když pak oráte, tak ta půda nevoní jako obvykle, ale zapáchá jako kdybyste šlápl do hnijící bažiny.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.12.2025 10:07 Reaguje na Petr Blažek
Souhlasím s vašimi názory. Bohužel v zemědělství se toho převratného
nedá moc vymyslet a tak se vědci upnuli k totálnímu popírání praxí
ověřených pěstebních postupů. Máte pravdu, že technikou utuženou
půdu je třeba kypřit, jinak z ní bude něco jako stodolní mlat. Pro
ty, co si to nepamatují to byla udusaná jílovitá půda na které se
cepy mlátilo obilí. Tak nějak už vypadají i mnohá zatravněná
bývalá pole. Po nich se pouze rajtuje s traktory a v kolejích
stojí v rovině voda a v kopcích se z těch kolejí stávají potoky.
Hodnotné traviny ustupují těm odolnějším a o výsledné seno ani
není zájem, protože má nízkou nutriční hodnotu. Pícniny byly
záměrně vyšlechtěny a pěstovány pro tu vyšší nutriční hodnotu.
A ty lze opravdu sít bezorebně do obilných strnišť a po roce
je navíc po několika sklizních zaorat. Některé pícniny bez
hnojiv obohatí půdu vzdušným dusíkem tak, jako polozapomenuté
luštěniny. V mém okolí se sil ve velkém bob setý a krmný hrách.
Nyní to zkoušejí se sójou, ale ta později dozrává a sklizeň
probíhá často až v době podzimních plískanic se ztrátami a ta
kvalita je nic moc. Ani proti zelenému hnojení nelze říci nic
špatného, ale osivo není nic levného. Je tak otázkou proč by
měl zemědělec na cizí půdě tu půdu hýčkat jako tu svoji. Můj
známý cizí půdu hýčkal jako tu svoji a po poctivém vyhnojení
chlévskou mrvou dostal z pachtu výpověď, protože ho přeplatil
jiný, který na ní následně dva roky po sobě pěstoval kukuřici
pro bioplynku. Po těch dvou létech byla z půdy jalovina a byla
nabízená k propachtování. Ten můj známý to už ale vzdal a tak
tam hospodaří ten energozemědělec. Pole osel řepkou se spoustou
postřiků a po samovýsevu pole pooral. Ptal jsem se ho co příští
rok a odpověděl mi, že tam bude zase kukuřice. Takže za 4 roky 3x
kukuřice! Ale platí vlastníkovi více, než můj známý a to rozhodlo.
Ekonomika provozu je ZÁSADNÍ stimul i v zemědělství a nelze se
o půdu starat dobře pouze z charitativních důvodů bez zisku, jak
si vědátoři žijící z daní představují. Správná péče o půdu není
levná a bude ochota společnosti tu péči investovat?
Odpovědět
PE

Petr Elias

23.12.2025 20:28
Počkat! Micinka přeci klimatickou změnu zakázal!
Odpovědět
Pe

Pepa

23.12.2025 22:47
Máme asi1,5 mil hektarů zemědělské půdy odvodnenych melioracemi a autora ani nenapadne, že by bylo vhodné podstatnou část zrušit, tj. zadržet vodu v krajině?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist