Objednejte si nákup domů. Je to víc eko než jet nakupovat autem
Alespoň to je výsledek studie, kterou provedli vědci z University of Washington. Profesorka Anne Goodchildová spolu se svou studentkou Ericou Wygonikovou zkoumaly, jaké dopady má rozvoz nákupu oproti běžnému samostatnému odvezení nákupu. Závěr jejich zkoumání ve stručnosti je, že za nákupem dovezeným dodávkou obchodníka je o 20 až 75 procent méně emisí CO2, než kdyby si zákazník dojel nakoupit svým vozem.
Vědkyně při svém výzkumu ještě rozlišily, že při rozvozu nákupu je nejméně šetrné, pokud obchod umožňuje individuální dovážku v době, kterou si určí zákazník. Naopak nejvíce emisí se ušetří, pokud obchod spojí rozvoz více závozů do jedné oblasti do jednoho času. Je to pro obchod ostatně i ekonomicky nejefektivnější.
Zajímavým poznatkem je, že rozvoz nákupu je, co se týče uspořených emisí CO2, výhodný nejen pro zákazníky z města, ale i pro ty, co žijí na venkově.
Jak moc má smysl uvažovat o dovážce potravin? Britské ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat průzkum, jak lidé jezdí za svými nákupy. Bohužel české ministerstvo dopravy podobnými údaji nedisponuje. Víc jak tři čtvrtiny britských domácností jezdí na nákup potravin autem (konkrétně 76 %). Pěšky vyrazí nakupovat jedenáct procent, sedm procent autobusem a tři procenta se svezou taxíkem. Pohled na plná parkoviště před obchodními domy snad opravňuje k domněnce, že i Češi jezdí na své nákupy nejvíce autem.
Možnost nechat si nákup zavést až domů ale u nás nemá každý. V Česku je největším obchodem, který nabízí donášku nákupu, Tesco. Tuto službu mohou využít lidé z velké části Středočeského kraje a nově i v okolí Brna. Objednávka se zákazníkům rozváží z jednoho z osmi obchodů, které jsou v dané oblasti nejblíže.
„Abychom optimalizovali logistiku, jsou jednotlivé trasy plánované speciálním programem tak, abychom nenajeli zbytečné kilometry navíc,“ říká Jiří Mareček z Tesco. Průměrná vzdálenost na jeden dovoz v Praze a širokém okolí, které zasahuje až k Turnovu, na Nymbursko, do Poděbrad, Kutné Hory, Kolína, k Benešovu a na západě do oblasti Kladna a Slaného, se pohybuje kolem deseti kilometrů. Na Brněnsku ještě nejsou čísla k dispozici, protože zde byla služba zavedena tento měsíc.
Mareček dále uvádí, že při nákupu on-line lidé zpravidla pořizují větší nákup, a to až pětinásobný proti normálnímu nákupu, na který si zákazník sám zajede. „Jedna zavážka zboží tak nahradí pět běžných nákupů,“ shrnuje poznatky z praxe Mareček. A dodává, že spotřeba paliva automobilů Tesco je dlouhodobě pod 10 l na 100 km.
Závoz potravin nabízí i řada menších obchodů. Například pražský Z-market, který službu nabízí od roku 1996. David Zubek odhaduje, že v průměru jeho dodávky na jeden závoz najedou 5-6 km.
Ne všem obchodům, které službu závozu nabízejí, se ale daří. Podle informací na webu dvou takových speciálních e-shopů je patrné, že příliš mnoho zákazníků nenadchli a svůj provoz zastavili.
Při nakupování lze emise CO2 uspořit ještě mnohem víc. Stačí si na nákup dojet veřejnou dopravou. Nebo udělat i něco pro svou kondici a dojít si na něj pěšky nebo zajet na kole.
reklama