https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/chcete-chytre-a-ekologicky-nakupovat-osvojte-si-umeni-vybirat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Chcete chytře a ekologicky nakupovat? Osvojte si Umění vybírat

23.8.2013 02:09 | PRAHA (Ekolist.cz)
Grafická podoba kampaně cílí na mladší spotřebitele, kteří si rozumí s moderními technologiemi
Grafická podoba kampaně cílí na mladší spotřebitele, kteří si rozumí s moderními technologiemi
Licence | Volné dílo (public domain)
Je lepší triko z biobavlny nebo z vlny? Nebo snad dokonce z konopí? A jak poznám, že je skutečně šetrné k životnímu prostředí? Pokud se vám při výpravách za nákupy hlavou honí přesně tyto otázky můžete si nechat poradit na stránkách projektu Umění vybírat. Ty pomohou zeleně naladěným zákazníkům vybrat zboží, které má co nejnižší dopad na životní prostředí.
 

Na moderně graficky zpracovaných stránkách www.umnenivybirat.cz najdou čtenáři jednoduché piktogramy a krátké informační boxíky, které je navedou na jednu z deseti kategorií zeleného zboží. Stránky poradí pokud se chystáte na nákup oblečení, úklidu, kosmetiky, potravin, osvětlení, mobilních telefonů, dětských plen, hraček, květin a nábytku. „Grafická podoba kampaně cílí na mladší spotřebitele, kteří možná méně pěstují zeleninu na své zahrádce, ale o to více si rozumí s moderními technologiemi,“ vysvětluje celkové ladění webu Petr Ledvina z Ekologického institutu Veronica.

Z konopí a seconhandu

Internetové stránky jsou na délku textů poněkud skoupé. Místo toho sází na čistou grafiku a vybraná hesla, která pak stručně rozvádí. Návštěvníkům se dostane vysvětlení, proč například kupovat tričko z konopí (jeho pěstování má u nás dlouholetou tradici, podporuje místní ekonomiku, při jeho pěstování nejsou potřeba chemické látky), ale také, že je lepší dávat přednost domácím výrobkům (protože se nemusí daleko vozit) nebo vybrat si oblečení ze secondhandu.

„Jako spotřebitelé se každý týden rozhodujeme, co koupit. Aniž si to mnohdy uvědomujeme, má tato volba velký vliv na životní prostředí a nákupem tak přímo i nepřímo ovlivňujeme podmínky, ve kterých žijeme my i naše děti,“ dodává Ledvina.

Jednotlivé kapitoly se většinou odkazují na různější ekoznačky, certifikáty nebo odkazy na žebříčky, které hodnotí dopad konkrétních výrobků na životní prostředí. Čtenář se dozví i tipy a triky, jak šetrněji používat mycí prostředky nebo fakt, že nejekologičtější mobilní telefon je ten, který nevyměníte za půl roku za nový model.

Pij lokálně

Internetové stránky jsou na délku textů poněkud skoupé. Místo toho sází na čistou grafiku a vybraná hesla, která pak stručně rozvádí.
Internetové stránky jsou na délku textů poněkud skoupé. Místo toho sází na čistou grafiku a vybraná hesla, která pak stručně rozvádí.
Licence | Volné dílo (public domain)

Pokud jde o potraviny, nemusí být nutně se značkou bio, ale spíše z blízkého okolí. Třeba tací, na které se dá narazit na farmářských trzích. Nebo v kovové krabici zvané mlékomat, ze které si můžete nadojit čerstvé mléko do přinesené nádoby. A neřešíte dilema ztracence v supermarketu: Zda do plastu nebo tetrapaku.

„Nemusíte znát jméno krávy, jejíž mléko pijete. Tušíte ale, v jakých podmínkách žila a co se bude dít s obalem od mléka, až ho vyhodíte? Proto je důležité při nákupech přemýšlet a nekupovat hned nejlevnější věc z regálu“, doplňuje autor publikace Petr Ledvina.

Zvláštní kapitola je věnovaná dětským plenám. Popisuje nevýhody jednorázových plen, například to, že gelový absorbér, který zadržuje moč, není biologicky rozložitelný. „Dítě za přebalovací věk spotřebuje až 4 000 kusů jednorázových plen, které v nasáklém stavu tvoří až jednu tunu nerecyklovatelného odpadu. Tento odpad by při chytrém nákupu nemusel vzniknout“, doplňuje Ledvina.

K internetovým stránkám Ekologický institut Veronica zároveň vydal provedenou stejnojmennou publikaci. Kniha je vytvořena tak, aby sloužila jako přehledný návod k ekologicky šetrnému nákupu. Tuto publikaci můžete zdarma získat v Ekologické poradně Veronica, která sídlí na adrese Panské 9 v Brně.


reklama

 
foto - Charvát Hugo
Hugo Charvát
Autor je šéfredaktor serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist