https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/homo-cucullus-ma-pomoci-vybrat-900-tisic-na-novou-prodejnu-bezobalu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Homo cucullus má pomoci vybrat 900 tisíc na novou prodejnu Bezobalu

5.4.2017 12:30 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jeden obalový člověk (na obrázku) znázorňuje množství odpadu vyprodukované jedním člověkem za tři dny, což odpovídá cca 3 kg. Každý z nás za rok vytvoří 100 takových hromádek..
Jeden obalový člověk (na obrázku) znázorňuje množství odpadu vyprodukované jedním člověkem za tři dny, což odpovídá cca 3 kg. Každý z nás za rok vytvoří 100 takových hromádek..
Foto | Blanka Štiková / Ekolist.cz
V Praze aktuálně funguje jedna prodejna Bezobalu, kde si můžete nakoupit potraviny do donesených obalů. Smysl je jasný: zastavit lavinu zbytečných odpadů z obalů. Provozovatel obchodu a ředitel neziskové organizace Bezobalu Petr Hanzel v úterý spustil kampaň, která by měla organizaci pomoci s otevřením další pražské prodejny. Ta by zároveň sloužila pro školení. "Obrátilo se na nás asi sto zájemců, kteří by bezobalové obchody chtěli spustit v regionech. Chceme jim pomoci s tím, jak se popasovat s legislativou i dodavateli," říká Petr Hanzel. S kampaní i s osvětou v oblasti zbytečných obalů má pomoci právě "objevený" Homo cucullus, člověk obalový.
 

“Průměrný český občan ročně vyprodukuje 317 kg komunálního odpadu. Necelý 1 kg odpadu na den. Průměrná česká rodina vytvoří přes tunu ročně. Když to vynásobíte deseti miliony na obyvatelstvo celého státu, vyjde strašné číslo,“ říká k hlavní motivaci, proč se pustil do provozování bezobalového obchodu Petr Hanzel. V porovnání s Evropou na tom však Česká republika s odpady není tak špatně, dodává. Přesto každý z nás je podle něho tak trochu Homo cucullus.

“Homo cucullus, člověk obalový našel velkou oblibu v obalování. Chce mít vše velmi dobře zabalené a má přebujelý smysl pro hygienu,“ říká Michaela Tůmová, členka organizace. “Člověk obalový je vlastně pseudovědecký mystifikační koncept, který má zviditelnit, co zůstává spotřebitelům skryto." Obyčejný člověk totiž může žít v představě, že vysypáním odpadkového koše do popelnice odpad zmizí. "Sejde z očí, sejde z mysli,“ komentuje to Hanzel. Svou kampaní se organizace snaží poukázat na zbytečné vytváření velkého množství zbytečného odpadu. A dodává, že nakupování potravin v obalech je někdy velmi nevýhodné.

Michaela Tůmová (s ukazovátkem) popisuje vznik člověka obalového neboli Homo cucullus. Člověk obalový žil tak dlouho v sepětí s obaly, až s nimi srostl a sám se stal jedním velkým obalem.
Michaela Tůmová (s ukazovátkem) popisuje vznik člověka obalového neboli Homo cucullus. Člověk obalový žil tak dlouho v sepětí s obaly, až s nimi srostl a sám se stal jedním velkým obalem.
Foto | Blanka Štiková / Ekolist.cz

Ceny obalů se podle Hanzela pohybují od 10 do 60 procent ceny produktu. Široké rozpětí se dá dobře ilustrovat na balení koření a rýže. "Rýže je zabalená do velmi tenkého obalu. Oproti tomu koření, kde obsahu je často menší množství než samotného obalu, je balena do silného obalu. Tam může být cenový rozdíl v rámci maximální hranice 60 procent,“ sděluje Hanzel. A upozorňuje na obalové toxiny, které jsou obsaženy hlavně v těch nejlevnějších jednorázových obalech. "Složení obalů se neustále mění, proto je velmi těžké to uhlídat. EU neustále vymýšlí nějakou novou regulaci, aby zabránila přívalu levných obalů hlavně z Číny, které obsahují ftaláty. Tomu se člověk snadno vyhne, když nakupuje do svých obalů z kvalitních materiálů," říká Hanzel.

“Rádi bychom ukázali, že každý má šanci něco na svém spotřebitelském chování změnit. Může začít nosit plátěnou tašku na nákupy místo toho, aby pokaždé kupoval plastovou. Nebo může přímo navštívit nějaký bezobalový obchod, kterých u nás začíná přibývat,“ říká Hanzel. Takový nákup probíhá tak, že si přinesete svoje nádoby a obaly a do nich se vám naváží, co potřebujete. Výhodou je, že kupujete jen tolik, kolik potřebujete a platíte pouze za jídlo, ne za jednorázové obaly a jejich marketing. A nevytváříte žádný odpad.

Jak Hanzel prozrazuje, jeho obchod Bezobalu má pod pultem schované papírové obaly. Pro případ, že do obchodu zavítá někdo zcela poprvé a zcela nevybaven. Vydávají je však neradi. "Chceme lidi motivovat, aby si nosili vlastní obaly," říká Hanzel. Organizace Bezobalu šíří koncept Zero Waste - tedy předcházení vzniku odpadu.

Petr Hanzel, ředitel organizace Bezobalu, mluví o největší české osvětově kampani zaměřené na předcházení vzniku odpadu a zároveň o jedné z největších crowdfundingových sbírek v Česku.
Petr Hanzel, ředitel organizace Bezobalu, mluví o největší české osvětově kampani zaměřené na předcházení vzniku odpadu a zároveň o jedné z největších crowdfundingových sbírek v Česku.
Foto | Blanka Štiková / Ekolist.cz

Přečtěte si článek Nakupovat bez obalů se dá i v supermarketech, tvrdí královna Zero waste Bea Johnsonová

Myšlenka bezobalových obchodů podle Hanzela vlastně není nic nového, vznikla už před staletími. V koloniálech se prodávalo na váhu a lidé si nosili svoje obaly. První novodobá myšlenka podobného obchodu v Evropě vznikla v Londýně v roce 2007. “My jsme se v roce 2012 inspirovali a v roce 2014 jsme otevřeli první bezobalový obchod v České republice. K nám tyto zahraniční trendy přichází tedy zhruba se sedmiletým zpožděním,“ dodává Hanzel.

V úterý 4. dubna se spustila kampaň, která má dvě etapy. První etapu včera mohli lidé vidět přímo v pražských ulicích, kde obaloví lidé chodili s transparentem v ruce a při tom dělali běžné věci jako obyčejní lidé. Do 19. května budou k vidění vystavené figuríny s transparenty na osmi místech v širším centru Prahy. Zatím je akce jen v Praze. Organizace chce touto kampaní společnost upozornit na nesmyslnost vytváření obalů. Druhá etapa kampaně zahrnuje sbírku, kde organizace Bezobalu vybírá peníze na nový obchod Bezobalu. Chce vybrat alespoň 900 tisíc korun, což ze sbírky dělá jednu z největších crowdfundingových akcí u nás.

Kampaň začala včera. Občané mohli spatřit obalové lidi přímo v pražských ulicích, kde chodili s transparentem v ruce a při tom dělali běžné věci jako obyčejní lidé.
Kampaň začala včera. Občané mohli spatřit obalové lidi přímo v pražských ulicích, kde chodili s transparentem v ruce a při tom dělali běžné věci jako obyčejní lidé.
Foto | / Bezobalu

“Částka se může zdát troufalá, ale obrátilo se na nás již 100 zájemců o rozšíření tohoto konceptu do regionů. A my potřebujeme větší prostor, aby je bylo možné školit a ukázat jim, jak takový obchod funguje," říká Hanzel. "První obchod byl čistě testovací. Vyzkoušeli jsme si na něm, jakým způsobem v našich legislativních a tržních podmínkách je možné provozovat takovýto druh obchodu." Nový obchod má být plnohodnotný, to znamená se širším sortimentech a s dalšími službami, které jsou v zahraničních bezobalových obchodech již běžné. "V tom současném například neprodáváme potraviny s krátkou trvanlivostí. Nově chceme prodávat i čerstvé potraviny, drogerii, kosmetiku, či například krmivo pro zvířata, ale to vše je finančně náročnější,“ říká Hanzel.

V souvislosti s provozem bezobalového obchodu vyvstává řada překážek. “Legislativu uplatňují kontroloři, jejichž výklady pravidel se částečně liší, což je na tomto podnikání vlastně to nejtěžší," říká Hanzel. "Proto chceme dělat i školení. Náročné je například vyřešit skladování a logistiku, protože je tu mnoho překážek oproti skladování v jednorázových uzavřených obalech. Musíte dodržet systém kritických bodů, jako je zvýšená hygiena a uzpůsobená místnost, do které se nedostanou škůdci apod. Výzva je také v jednání s dodavateli, které musíte přesvědčovat, aby dostali důvěru k novému způsobu distribuce a také aby získali motivaci změnit něco na balení. Například, aby používali velkokapacitní vratné nádoby. Je potřeba se přizpůsobit aktuálním hygienickým normám. Zatím jsme vše dokázali vyřešit ke spokojenosti hygieny i zákazníků. A počítáme s tím, že budeme stále narážet na nové výzvy,“ vysvětluje Hanzel.

Radní hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí Jana Plamínková říká: “Záštitu pro tuto osvětovou akci jsem udělila ráda. Lidé si mohou představit, kolik odpadu vyprodukují. Všichni se musíme snažit minimalizovat odpad a doufám, že toto připomenutí bude Pražany motivovat k předcházení vzniku odpadu.“


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Blanka Štiková

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VH

Vladimír Hošek

6.4.2017 12:49
Jen, aby logistika tohoto systému nebyla dražší než ta normální, mám obavy, že to tak asi bude. Myslím, že ideologie bude nad ekonomikou. Článek to naznačuje, protože se cenami výrobků vůbec nezabývá, ale co je zdůrazněno je přerozdělovací proces.
Odpovědět

11.4.2017 14:19 Reaguje na Vladimír Hošek
Vzhledem k tomu, že bezobalový obchod provozuji přes půl roku v "regionu" (konkrétně v Olomouci), tak vím, že nikoliv :) Sklad potřebujete pro balené i nebalené věci podobně velký. Jen u nebalených je potřeba vyřešit dlouhodobé uložení, např. do plastového sudu (který se případně doplňuje přímo u producenta, také vyzkoušeno). A ceny jsou při stejné kvalitě nižší, někde o koruny na kile, u některých položek i o třetinu.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist