Ministerstvo chce umožnit zápis lesních MŠ do rejstříku
Lesní mateřské školy, kde děti tráví prakticky celý den venku a které mají jen minimální pevné zázemí, byly zakotveny do nedávno schválené novely školského zákona. "Novelou to nekončí, připravujeme podzákonné předpisy," řekla legislativní náměstkyně ministryně školství Dana Prudíková.
Pro připomínkové řízení je připravena vyhláška o předškolním vzdělávání, která určí základní podmínky provozu nebo počet dětí ve vztahu k počtu pedagogického personálu. "Už proběhla debata i s Asociací lesních mateřských škol. Dá se říci, že jsme se rámcově domluvili," poznamenala náměstkyně. Na hygienických předpisech resort školství spolupracuje s ministerstvem zdravotnictví. Tam příprava zatím tolik nepokročila.
Na hygienické předpisy, které jsou nyní pro lesní školky nesplnitelné, poukazují také doporučení česko-německého projektu ministerstva životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí lesní MŠ podporuje jako součást ekologické výchovy. Zkušenosti z Německa jsou přínosné, protože tam mají lesní MŠ dlouhou tradici.
Odlišné jsou hygienické požadavky pro chod mateřských škol. "Jsou například přísnější ohledně vody. V Česku musí být tekoucí, v Německu mohou být i barely," řekl Miroslav Novák z ministerstva životního prostředí. Rozdíl je také ve stravování. Nyní v Česku není možné, aby stravu přinášeli rodiče. Jídlo a pití musí být poskytnuto v budově, kterou lesní MŠ nemá.
Žádost o zápis do rejstříku pro příští školní rok musejí zájemci podat do letošního 30. září. Právě doklad o splnění hygienických předpisů ale patří mezi dokumenty, které je třeba doložit až před začátkem provozu, tedy do 31. srpna 2017.
Lesní mateřské školy, kterých je nyní v ČR asi 140, o možnost zařazení do školského rejstříku dlouhodobě usilují. Měly by díky tomu nárok na dotaci z ministerstva školství, což by zlevnilo školné. Za současného stavu by navíc pětileté děti nemohly plnit povinný předškolní rok v tomto zařízení. Rodiče by je museli zapsat do běžné školky, kam by buď děti opravdu začaly chodit, nebo by zůstaly v lesní školce a formálně by se vzdělávaly doma.
I po té, co by se lesní školky mohly zapisovat do rejstříku, zůstaly by alternativou. Tento typ zařízení by nebyl spádovou školkou pro určitou oblast, takže žádná skupina rodičů by nebyla povinna tam děti posílat.
reklama