http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-cesku-hrozi-zdrzeni-vystavby-64-dulezitych-dopravnich-staveb
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

V Česku hrozí zdržení výstavby 64 důležitých dopravních staveb Aktualizováno

26.1.2016 11:52 | PRAHA (ČTK)
Vyřešení tohoto problému je podle Sobotky hlavní letošní prioritou Česka v komunikaci s Evropskou unií
Vyřešení tohoto problému je podle Sobotky hlavní letošní prioritou Česka v komunikaci s Evropskou unií
V Česku je 64 důležitých dopravních staveb, u nichž Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí. Takové posouzení by jejich výstavbu mohlo zdržet až o několik let, řekl po jednání ekonomických ministrů premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Případné zdržení by podle něj ovlivnilo i čerpání evropských fondů, jedná se asi o 90 miliard korun. Vláda se nyní bude snažit s Evropskou komisí vyjednat zvláštní režim pro tyto stavby.
 

"Jedná se tady o seznam 64 důležitých dopravních staveb, které mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle starého zákona z roku 1992," uvedl ministerský předseda. "To je teď ze strany Evropské komise problematizováno. Je požadováno, aby u těchto 64 staveb proběhlo nové posouzení vlivu na životní prostředí. To by samozřejmě řadu těchto staveb mohlo zdržet až o několik let," řekl.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) se zásadní jednání o výjimce pro ČR v Bruselu uskuteční 3. února. Problém nesouladu tuzemského posuzování vlivu na životní prostředí s unijními pravidly řeší EU s Českem už čtyři roky, kdy kvůli tomu zahájila řízení o porušování unijních práv. Dosavadní jednání nicméně k dohodě nedospěla, připustil Ťok. Česká strana se nyní pokusí evropské úřady přesvědčit k přijetí kompromisu, kdy by pro část z uvedených 64 projektů Česko nový proces EIA udělalo výměnou za to, že u prioritních staveb ji naopak nebude EU vyžadovat.

"Dohodli jsme se, že na Evropskou komisi budeme společně tlačit, aby nám ten starý proces EIA uznala, nicméně její reakci nikdo nedokáže odhadnout. Pokud ho neuzná, tak máme opravdu velký problém s tím, co by z operačního programu Doprava bylo financováno. Ale podle mě není možné, aby nám Komise diktovala u každého dopravního projektu mít nový proces EIA," doplnila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO).

Podle Svazu průmyslu a dopravy (SPD) ČR by zastavení projektů přineslo výrazné dopady na ekonomický růst a zaměstnanost. "Závažnost a akutní potřebu řešit problém vidíme shodně s vládou. Klíčem k řešení budou jednání nejvyšších představitelů vlády v Bruselu. Bylo nám přislíbeno, že budeme o výsledcích jednání informováni a na jejich základě společně projednáme další postup," sdělil prezident SPD ČR Jaroslav Hanák.

Mezi významné stavby, kterým kvůli neaktuálnímu posouzení vlivů na životní prostředí hrozí zpoždění, patří například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic nebo D35 z Opatovic do Ostrova. Nový proces EIA, pokud se nepodaří vyjednat výjimku, by měl absolvovat i poslední chybějící úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic nebo obchvat Lubence.

Sobotka si nemyslí, že by už u nějaké stavby nabíhalo zpoždění. Chyby vidí premiér především u předchozích vlád, které podle něj záležitost zanedbaly. Exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) dnes ČTK a Primě řekl, že by měl premiér hledat chyby hlavně u sebe. Před ohrožením dostavby podle něj ODS varovala při projednávání zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. "Bohužel vláda si vybrala před zájmy České republiky zájmy bruselských byrokratů," míní. Připustil ale, že za zpomalení přípravy dopravních staveb může jeden z jeho předchůdců ve funkci Vít Bárta (VV).

Vyřešení tohoto problému je podle něj hlavní letošní prioritou Česka v komunikaci s Evropskou unií. S Evropskou komisí budou primárně jednat ministři dopravy Dan Ťok (za ANO) a životního prostředí Richard Brabec (ANO). Sobotka je připraven se do jednání také vložit. Cílem je s EK vyjednat takový režim, aby bylo možno tyto stavby zahájit.

"Naše priority směřují k tomu, abychom zejména uvolnili výstavbu tam, kde už vláda je připravena, kde Ředitelství silnic a dálnic dosáhlo potřebných povolení a jsme schopni tyto stavby realizovat," poznamenal premiér.

Členy Porady ekonomických ministrů (PEM) jsou předseda a místopředsedové vlády, ministr dopravy, ministryně pro místní rozvoj, ministr zemědělství, ministr průmyslu a obchodu a ministryně práce a sociálních věcí. Scházet by se měla minimálně jednou za čtvrt roku, obvykle je ale svolávána podle potřeby.

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama

Blíž přírodě

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist