https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vedci-naucili-rasy-premenovat-uhlik-na-tuk-mohla-by-to-byt-alternativa-biopalivum-z-kukurice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vědci naučili řasy vyrábět tuk. Mohla by to být alternativa biopalivům z kukuřice

25.10.2017 00:57 | PRAHA (Ekolist.cz)
Vědci ze společností Synthetic Genomics a ExxonMobil vyvinuli kmen řas schopný přeměnit uhlík na rekordní množství tuku bohatého na energii. Ilustrační snímek.
Vědci ze společností Synthetic Genomics a ExxonMobil vyvinuli kmen řas schopný přeměnit uhlík na rekordní množství tuku bohatého na energii. Ilustrační snímek.
Vědci ze společností Synthetic Genomics a ExxonMobil vyvinuli kmen řas schopný vyprodukovat rekordní množství tuku bohatého na energii. Řasy štěpící CO2 a produkující tuk nejsou sice novinkou, ale tento nový kmen generuje tak pozoruhodné množství energie, že už se dá uvažovat o výrobě biopaliva v průmyslovém měřítku. Informovala o tom společnost ExxonMobil.
 

Komerční produkce biopaliv pocházejících z řas nabízejí řadu výhod. Toto palivo má na svědomí méně skleníkových plynů než většina konvenčních zdrojů energie a na rozdíl od jiných surovin pro výrobu biopaliv, jako je například kukuřice, by výroba řas v průmyslovém měřítku nebyla na úkor výroby potravin.

Vývoj řasy, která by generovala takové množství tuku, trval dlouho. Synthetic Genomics a ExxonMobil na něm začaly spolupracovat v roce 2009. Aby řasa začala produkovat více tuků, odborníci na výživu z SGI vedení Robem Brownem vyladili část genomu řasy odpovědnou za zpracování dusíku. Výsledkem je řasa, jejíž hmotnost tvoří ze 40 procent tuk, více než dvakrát více než u normálních řas.

„Tušili jsme, že řasy by mohly být slibnější než třeba kukuřice a sójové boby. Na rozdíl od nich nevyžadují ornou půdu ani sladkou vodu,“ vysvětluje Alessandro Faldi, vědec společnosti ExxonMobil.

„Byli jsme nadšení, když jsme dokončili všechno ověřování testů, abychom se ujistili, že to nebyla jen náhoda. A když jsme pochopili, co vlastně máme v rukou,“ popisuje Rob Brown ze Synthetic Genomics, který výzkumný projekt vedl.

Alessandro Faldi a Rob Brown ale hned doplňují, že jde o první krok. Tým nyní musí – jak Faldi upozorňuje – průlom převést z laboratoře do komerčního měřítka. „Stále se musíme soustředit na náš cíl. Musíme zvýšit schopnost řasy převést solární energii na biomasu, aby se produkce tuku ještě zvýšila. Také musíme začít ověřovat chování řasy v různých podmínkách. Ještě je před námi dlouhá cesta.”

Očekává se, že poptávka po palivech pro dopravní průmysl stoupne do roku 2040 o skoro 30 procent. Snižování emisí způsobené dopravou bude tedy hrát čím dál kritičtější roli v celosvětovém boji za snižování emisí skleníkových plynů.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MM

Milan Milan

25.10.2017 13:16
Snižování emisí pomocí biopaliv je ohraný kšeft lobistů EU. Navíc zatěžují přírodu a fakt příšerně smrdí!! Nastává éra elektromobilů.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist