Vláda odložila jednání o nedoplněném seznamu evropsky chráněných území
Řešení jsou podle MŽP dvě: buď lokality na seznam nezařadit a nést případné důsledky, nebo dát přednost chráněné přírodě a seznam doplnit. MŽP vládě doporučuje druhou variantu, ministři se dnes rozhodli k návrhům vrátit na svém příštím jednání.
Pokud by se lokality na seznam nedostaly, hrozila by ze strany EK mnohamilionová pokuta a vnitrozemská vodní doprava by mohla přijít o sedm miliard korun z evropských dotací. Jejich zastavení podle Brabce hrozí již nyní vzhledem k zahájenému řízení z Bruselu. Komise už rozhodla o zahájení řízení s ČR pro porušení evropského práva a nyní požaduje vysvětlení ohledně plánů na plavební stupeň Děčín a Přelouč.
MŽP vládu rovněž upozornilo, že pokud bude ministerstvo dopravy žádat EK o změnu Operačního programu Doprava po 30. červnu, je velké riziko, že sedm miliard korun na vnitrozemskou vodní dopravu nedostane. Komise bude dotace přidělovat pouze za splnění několika podmínek, mezi něž spadá soulad se životním prostředím.
Financování vnitrozemské vodní dopravy komplikuje i fakt, že Evropská komise uvolnění peněz na výstavbu vodních cest kromě zahrnutí uvedených území do chráněných lokalit podmiňuje získáním stavebního povolení na jez v Děčíně. Bez odstranění tohoto úzkého hrdla nemá další plánovaná stavba jezů výše proti proudu Labe význam. Bez splnění této podmínky nebude možné peníze z Operačního programu na roky 2014 až 2020 možné čerpat, uvedl již dříve ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.
Jez v Děčíně přitom stále nemá splněný ani předchozí krok před stavebním řízením, kterým je zhodnocení dopadu stavby na životní prostředí (tzv. EIA). Investor již dokumentaci dvakrát přepracovával a naposledy ji na posouzení ministerstvu životního prostředí předložil zhruba před měsícem. Materiál nicméně vychází z varianty, že se chráněné lokality v údolí Labe nebudou rozšiřovat. Jejich zahrnutí by vyžadovalo celé přepracování dokumentu a zdržení celého procesu minimálně o řadu měsíců.
reklama