https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vlada-odlozila-jednani-o-tom-jak-se-vyhnout-hrozicimu-postihu-ek
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vláda odložila jednání o nedoplněném seznamu evropsky chráněných území

7.4.2016 13:26 | PRAHA (ČTK)
Financování vnitrozemské vodní dopravy komplikuje i fakt, že Evropská komise uvolnění peněz na výstavbu vodních cest kromě zahrnutí uvedených území do chráněných lokalit podmiňuje získáním stavebního povolení na jez v Děčíně
Financování vnitrozemské vodní dopravy komplikuje i fakt, že Evropská komise uvolnění peněz na výstavbu vodních cest kromě zahrnutí uvedených území do chráněných lokalit podmiňuje získáním stavebního povolení na jez v Děčíně
Vláda odložila projednávání bodu, jak řešit hrozící pokutu a ztrátu sedmi miliard korun z evropských dotacích v souvislosti s nedoplněním seznamu evropsky chráněných území. Na twitteru to uvedl mluvčí kabinetu Martin Ayrer. K projednání návrhů ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) se vláda vrátí v pondělí. Česko kvůli dopravním zájmům nezařadilo na seznam chráněných oblastí kaňonovité labské údolí a takzvané Louky u Přelouče. Evropská komise ale zařazení těchto lokalit na seznam již několik let požaduje.
 

Řešení jsou podle MŽP dvě: buď lokality na seznam nezařadit a nést případné důsledky, nebo dát přednost chráněné přírodě a seznam doplnit. MŽP vládě doporučuje druhou variantu, ministři se dnes rozhodli k návrhům vrátit na svém příštím jednání.

Pokud by se lokality na seznam nedostaly, hrozila by ze strany EK mnohamilionová pokuta a vnitrozemská vodní doprava by mohla přijít o sedm miliard korun z evropských dotací. Jejich zastavení podle Brabce hrozí již nyní vzhledem k zahájenému řízení z Bruselu. Komise už rozhodla o zahájení řízení s ČR pro porušení evropského práva a nyní požaduje vysvětlení ohledně plánů na plavební stupeň Děčín a Přelouč.

MŽP vládu rovněž upozornilo, že pokud bude ministerstvo dopravy žádat EK o změnu Operačního programu Doprava po 30. červnu, je velké riziko, že sedm miliard korun na vnitrozemskou vodní dopravu nedostane. Komise bude dotace přidělovat pouze za splnění několika podmínek, mezi něž spadá soulad se životním prostředím.

Financování vnitrozemské vodní dopravy komplikuje i fakt, že Evropská komise uvolnění peněz na výstavbu vodních cest kromě zahrnutí uvedených území do chráněných lokalit podmiňuje získáním stavebního povolení na jez v Děčíně. Bez odstranění tohoto úzkého hrdla nemá další plánovaná stavba jezů výše proti proudu Labe význam. Bez splnění této podmínky nebude možné peníze z Operačního programu na roky 2014 až 2020 možné čerpat, uvedl již dříve ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Jez v Děčíně přitom stále nemá splněný ani předchozí krok před stavebním řízením, kterým je zhodnocení dopadu stavby na životní prostředí (tzv. EIA). Investor již dokumentaci dvakrát přepracovával a naposledy ji na posouzení ministerstvu životního prostředí předložil zhruba před měsícem. Materiál nicméně vychází z varianty, že se chráněné lokality v údolí Labe nebudou rozšiřovat. Jejich zahrnutí by vyžadovalo celé přepracování dokumentu a zdržení celého procesu minimálně o řadu měsíců.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist