Ministerstvo dopravy: Děčínský jez je prioritou, kompenzace lze najít v ČR
Rezková dodala, že ministerstvo stanovisko Evropské komise respektuje. Zprůchodnit stavbu plavebního stupně proto bude chtít prostřednictvím kompenzací v Česku. Tato možnost však podle loňské studie Správy národního parku České Švýcarsko v tuzemsku neexistuje. S tím se ministerstvo nechce smířit. "Stále jsme přesvědčeni, že kompenzace na českém území lze nalézt, pro nás je to stále otevřená otázka, kterou dál řešíme," podotkla Rezková. Jakým způsobem chce úřad zvrátit negativní posudek Správy národního parku České Švýcarsko ale neuvedla.
Rejdaři usilují o stavbu děčínského jezu několik let. Podle nich by měl výrazně zvýšit splavnost Labe v úseku, který je podstatnou část roku pro lodě uzavřen. Stejný názor zastává ministerstvo dopravy. "Našim cílem je postavit Plavební stupeň Děčín, abychom mohli zlepšit splavnost Labe a přesunout část těžké nákladní dopravy ze silnice na vodu," uvedla Rezková. Podle úřadu může jedna loď odvést ze silnic až dvě desítky kamionů.
Stavba vodního jezu patří mezi priority, které si vláda vytýčila ve svém loňském programovém prohlášení. Zároveň se však zavázala, že nepříznivé dopady stavby na krajinu by měly být nahrazeny kompenzačními ekologickými opatřeními. Ministerstvo dopravy zároveň zahrnulo stavbu vodního jezu do připravované koncepce vodní dopravy. Podle ministerstva převažuje v případě děčínského jezu veřejný zájem nad případnými zásahy do okolní krajiny.
Po vyřešení sporu o plavební stupeň volá i Svaz dopravy ČR, který tento týden kritizoval studii národního parku. Podle svazu je účelová a nezákonná, protože národní park je ve střetu zájmu. Správa národního parku Česku Švýcarsko se proti tomu ohradila s tím, že studie vznikla na základě několika odborných studií předních českých akademických institucí.
Stavbu dlouhodobě kritizují ekologové. Podle nich by měl stát respektovat výsledky studie národního parku a definitivně upustit od plánu na stavbu jezu. Ten podle nich nezlepší splavnost natolik, aby na Labi bylo možné provozovat nákladní dopravu dlouhodobě.
Plavební stupeň by podle rejdařů mohl zvrátit nepříznivý trend ve vodní dopravě. Rejdaři každý rok převážejí méně zboží, na čemž tratí desítky až stovky milionů korun ročně. V roce 2017 rejdaři převezli 1,567.700 tun nákladu, meziročně o zhruba 210.000 tun méně. Pokles pokračoval i loni.
Stavba jezu se odkládá už několik let, podle dřívějších předpokladů měl být hotov kolem roku 2021, nyní Ředitelství vodních cest odhaduje jako optimistický termín začátku stavby rok 2023.
reklama