Auto*Mat: Praha propásla šanci, na Smetanově nábřeží budou auta dál
Iniciativa Auto*Mat dlouhodobě upozorňuje, že Smetanovo nábřeží je místem s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama. Denně zde projde odhadem zhruba patnáct tisíc Pražanů a turistů, dalších třicet tisíc projede místy v tramvaji. Kromě nich zde ale prý den co den projede také dvacet pět tisíc automobilů, převážně s jedním cestujícím. Podle sdružení Auto*Mat zde nemá individuální automobilová doprava co dělat.
„Rekonstrukce tramvajové trati byla ideální příležitostí k vytvoření pěší zóny. Vyzvali jsme k tomu primátora Svobodu i radního Březinu, oba však odmítli,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Ta vypracovala studii pěší zóny na Smetanově nábřeží.
Podle ní tu naprostá většina aut jen projíždí, aby si zkrátily cestu a mohou klidně jet jinudy. „Tranzitní doprava do centra moderního města nepatří,“ prohlásil Masare. Studie uvádí, že „z uzavření Smetanova nábřeží pro individuální automobilovou dopravu (IAD) budou profitovat všichni kromě tranzitní IAD, která je v takto cenných místech obecně nežádoucí.“
Počet chodců by se prý mohl zvýšit minimálně dvojnásobně, cyklistů by se zde objevovalo dokonce až třikrát více. Navíc by zklidnění dopravy na nábřeží bylo prý spravedlivější. Zatímco řidičů je jen třetina z lidí, kteří se tu pohybují, silnice zabírají polovinu plochy nábřeží, říkají aktivisté.
Auta do Strahovského tunelu
Auta by prý mohla oblast objíždět - přes Strahovský tunel, ulici Milady Horákové či Jiráskův most. Část vozů by se přesunula na magistrálu a část lidí by začala využívat hromadnou dopravu. Ta je dopravními kolonami na nábřeží také omezována. „A cesty, které začínají i končí v historickém centru, jsou obvykle stejně tak krátké, že pro ně není auto vhodné“, říká autor studie Vratislav Filler, kartograf a autor pražské mapy pro cyklisty. Podle ní se obvykle situace po realizaci větších zklidňovacích opatření stabilizuje po několika dnech či týdnech.
I v jiné části Prahy již dostala auta „červenou“ - v roce 2006 například po rekonstrukci náměstí Republiky. Přitom toto místo není podle Fillera tak cenné jako Smetanovo nábřeží. Podobně se proměnilo také hlavní náměstí v Brně.
K zklidňování dopravy přistupují moderní metropole po celém světě, nejznámějším příkladem je Brodway v New Yorku či londýnská Trafalgar Square. Po Smetanově nábřeží naopak chodí stále méně lidí, mezi sčítáním v roce 2000 a 2007 zde klesl počet procházejících o třetinu, informuje Auto*Mat.
Na okruh nepočkáme!
Argumenty, že zklidnit centrum půjde až po dostavbě tunelu Blanka či městského okruhu, Filler odmítá. S podobnými argumenty se stavěl prý už Strahovský tunel v devadesátých létech a čekat do roku 2030, kdy se plánuje dokončení městského okruhu, Auto*Mat nechce. Pěší zónu v této oblasti sliboval už v roce 2005 tehdejší primátor Bém. Od té doby jsou podobné sliby podle aktivistů jen součástí volebních kampaní.
Současný primátor Bohuslav Svoboda trvá na tom, že s vyloučením tranzitní dopravy lze počítat až po dobudování městského okruhu. I když si uvědomuje nebezpečí v tomto úseku pro cyklisty. „Vyloučení automobilové dopravy dnes by ale způsobilo poměrně značné problémy, protože alternativa průjezdu neexistuje,“ říká Svoboda.
Tiskové konferenci iniciativy Auto*mat předcházelo groteskní představení, kdy herci s maskami Svobody a Březiny slavnostně přestřihli pásku a věnovali Pražanům novou pěší zónu. Součástí představení byl i příchod pánů ruku v ruce k pásce. Následoval projev „Svobody“ doprovázený vítěznými gesty „Březiny“ a potleskem přihlížejících. Aktivisté zvali na celou akci s tím, že se jí jak primátor, tak náměstek pro dopravu a životní prostředí zúčastní. „Jedná se o nejapný žert,“ komentoval avizovanou účast primátora a náměstka na akci pražský magistrát.
reklama