Kampaň evropských zoo má pomoci zachránit zpěvné ptáky v Asii před vyhubením
"Budeme se zaměřovat například na loskutáka niaského. Posledních 40 až 150 jedinců žije na jednom malém ostrově na Sumatře, který hlídají jen dva rangeři. V rámci kampaně se navýší počet rangerů," uvedl Ouhel.
Mezi kriticky ohrožené patří i bulbul korunkatý, o němž se říká, že má mezi ptáky nejkrásnější hlas. V kampani upozorní zoologové i na majnu rothschildovu. Všichni jedinci tohoto špačkovitého druhu, kteří žijí ve volné přírodě, jsou výsledkem reintrodukce jedinců odchovaných v zajetí. "Pokud nezasáhneme teď, je téměř jisté, že hlasy mnoha druhů pěvců v lesích jihovýchodní Asie zcela utichnou," uvedla Kanitha Krishnasamy, ředitelka neziskové organizace zaměřené na obchod se zvířaty Traffic.
Pěvci v jihovýchodní Asii jsou ohrožení nejen ztrátou přirozeného prostředí, ale i nadměrným lovem. "Kvůli silně zažité tradici, podle které má každý správný jávský muž dýku, ženu a dům se zpěvným ptákem, končí odchycení opeřenci v klecích jak pro okrasu, tak pro jejich využívání v pěveckých soutěžích," uvedla mluvčí zoo v Liberci Barbara Tesařová. Čím více pěvců mají, tím větší mají místní muži prestiž.
Pode nedávného výzkumu organizace Traffic bylo za jeden den jen na trzích v hlavním městě Indonésie Jakartě napočítáno přes 19.000 ptáků 206 druhů. Soutěže zpěvných ptáků jsou v jihovýchodní Asii velmi populární. Podle Ouhela se každý týden koná na 1000 závodů a ročně se do nich zapojí 2,5 milionu pěvců. V soutěžích se dá vyhrát až 150.000 korun. I to je důvodem, proč je ilegální obchod s chráněnými druhy tak rozšířený. Kampaň má cílit i na místní obyvatele, aby ohrožené druhy chránili. "Pokud se nám podaří přesvědčit místní komunity a obchodníky, že je pro ně výhodnější a bezpečnější pracovat s chovateli vzácných ptáků a ochránci přírody, existuje reálná šance jejich záchrany," dodal Ouhel.
Dvouletou kampaň s názvem Silent Forest - Asian Songbird Crisis (Němý les - Krize pěvců v Asii) organizuje Evropská asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA). Předsednictvím byla pověřena Česká republika, hlavní kancelář bude v liberecké zoologické zahradě. Ouhel věří, že do kampaně se zapojí minimálně 250 evropských zahrad a podaří se vybrat 500.000 až 750.000 eur (zhruba 13 až 19,5 milionu Kč). V rámci kampaně si mohou návštěvníci zahrad koupit suvenýry, třeba magnetické dřevěné puzzle. Výtěžek půjde na šest ochranářských projektů včetně výstavby chovatelských center. Část peněz vybraná v kampani bude rozdělena v grantech.
reklama