Na silnicích umírají stovky milionů zvířat. A bude jich víc. I kvůli špatné vědě
Jaeger spolu se svými kolegy vyhodnocoval studie z celého světa, zaměřené na různé způsoby ochran zvěře před kolizí s automobily. Pokusili se z dat mimo jiné analyzovat, který z přístupů je nejefektivnější. Z celkem 1274 dostupných prací z celého světa byla pro další analýzu použitelná jen padesátka.
Jaeger se domnívá, že v dohledné době Brazílii a Indii postihne boom ve výstavbě silnic, hlavně Amazonii čeká „tsunami silnic“. S tím budou spojena zranění a úmrtí zvířat způsobená kolizí s auty.
Z posouzení studií Jochemu Jaegerovi vyšlo, že účinnější opatření jsou zpravidla i ta dražší. Celkem se používá asi 40 metod, jak zabránit zabití zvířat na silnici. Ploty mají celkovou účinnost 54 procent pro všechny zvířecí druhy. Přechody a mosty samy o sobě nemají zaznamenatelný efekt, pokud nejsou doplněny plotem.
Pro velká zvířata je kombinace plotu a přechodu nejefektivnější, vedou k 83 procentní redukci zabití. Varovné systémy na bázi radaru či laseru mají redukci zabití zvířete 57 procent.
Jochem Jaeger poukazuje na to, že slabým místem oplocení je jeho začátek. Zvířata, která chtějí nebo potřebují silnici překročit, se vydají podél plotu. Ten je buď přivede k mostu nebo jinému přechodu, kudy se dostanou na druhou stranu silnice, nebo na začátek plotu. Tam zvířata vstoupí na silnici – a často zahynou. Podle Jaegera je potřeba vymyslet takový design začátku plotu, který by toto riziko minimalizoval.
reklama