https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/po-uspechu-v-parizi-miri-automaticke-sdileni-elektromobilu-do-londyna
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Po úspěchu v Paříži míří automatické sdílení elektromobilů do Londýna

18.7.2014 01:58 | PRAHA (Ecomonitor)
Systém Autolib v Paříži
Systém Autolib v Paříži
Potom, co se systém automatických půjčoven elektrických aut "Autolib’" úspěšně uchytil v běžném životě Pařížanů, zamíří zkusit štěstí i do britské metropole. Londýn by se měl dočkat uvedení elektromobilů do své dopravní sítě v březnu 2015, uvedl deník Guardian. Tento krok, jak doufá starosta hlavního města Boris Johnson, je snahou o zlepšení kvality ovzduší, které britskou metropoli trápí.
 

Komerční carsharing, neboli sdílení auta více řidiči, je znám už i z českých měst. Společnost Car4Way jej provozuje v Praze a Poděbradech. Auto si lze na určeném místě vypůjčit a zase je tam vrátit, otevírá se čipovou kartou, kterou dostane každý registrovaný uživatel. Zapůjčení mohou být libovolně dlouhá, třeba půlhodinová.

Elektromobily jsou oproti vozidlům se spalovacími motory tiché, nevypouštějí zplodiny, které často trápí městská ovzduší a na kratší popojíždění po městě se výborně hodí. Sdílení elektromobilů obecně nabízí alternativu hromadné dopravy, a je zároveň levnější než taxi. Uplatní ho především ti, co si vlastní automobil nemohou dovolit, anebo nestojí o starosti spojené s jeho údržbou a provozem.


V Paříži se elektromobily v posledních třech letech velmi rozšířily. Dnes jich po Paříži v rámci projektu Autolib’ jezdí kolem 3 000 a využívá je kolem 10 000 zákazníků denně. Měsíční členství si předplácí na 155 000 obyvatel metropole. Pařížané si elektromobily pochvalují jak pro dostupnou cenu, tak například i proto, že se s nimi dá ve městě lépe najít místo k parkování než s běžnými osobními automobily. Mezi hlavními uživateli jsou lidé od 25 do 49 let. Podle provozovatelů mladí lidé v Paříži tak řeší to, že si vlastní auto dovolit nemohou, další zase služeb využívají na odvoz dětí na kroužky, přiblížení z příměstských oblastí do centra nebo na nákupy.

V Londýně plánuje na jaře 2015 francouzská autopůjčovna BlueSolutions začít zvolna, se 100 auty a 1 400 dobíjecími stanicemi. Do roku 2018 chystá provoz rozšířit na 3 000 aut a 6 000 dobíjecích stanic a parkovacích míst. „Hlavním účelem je snížit emise a počet konvenčních aut v ulicích Londýna, přitom lidem umožnit možnost si auto půjčit, když jej opravdu potřebují,“ řekla Guardianu Véronique Haché-Aguilar, generální ředitelka Autolib’ Métropole, půjčovny elektrických aut v Paříži a dalších městech.

Podle výzkumu organizace CSA se počet prodaných aut v příměstského regionu Paříže snížil zhruba o 11 500, přičemž se ušetřilo asi 4,8 tun emisí oxidu uhličitého
Podle výzkumu organizace CSA se počet prodaných aut v příměstského regionu Paříže snížil zhruba o 11 500, přičemž se ušetřilo asi 4,8 tun emisí oxidu uhličitého
Foto | Raphael Desrosiers / Wikimedia Commons

Zkušenost z Paříže napovídá, že by to nemusel být tak docela nedosažitelný cíl. Průzkum totiž ukázal, že lidé využívající projekt Autolib’ o vlastní auto nestojí, anebo to svoje využívají méně.

Podle výzkumu organizace CSA uživatelé Autolibu z příměstských regionů Paříže prodali (nebo si nekoupili) zhruba 11 500 konvenčních aut, , přičemž se ušetřilo asi 4,8 tun emisí oxidu uhličitého. Tato čísla se mají v dalších letech dále zvyšovat (Autolib’ Metropole například vybízí občany ke koupi elektromobilů třeba i tím, že jim poskytuje za malý poplatek možnost dobíjet v jeho stanicích).

Rozjet systém Autolib’ stálo investora Bollorého 1, 8 miliardy euro, rok provozu přijde na 50 milionů euro. Bolloré však nejspíš nelituje, Paříž by totiž měla dosáhnout „neprodělečnosti“, to jest alespoň 60 000 aktivních uživatelů, s předstihem již příští rok. Podle optimistických výhledů, bude-li se projekt rozšiřovat, přibudou na pařížských předměstích nové prostory uvolněním po stále zaparkovaných, nevyužívaných autech.

Londýn toto všechno ještě čeká. Snížit emise potřebuje už z důvodů hrozících sankcí od Evropské unie za dlouhodobé překračování emisních standardů. Mnozí nevěří možnosti nalezení dostatku míst pro dobíjení a parkování v centru města. Třeba se zde bude muset zavést jiný model „odkoukaný“ z Číny. Tam se chystají zavést jako další možnost dobíjení baterie automobilu výměnou za baterii nabitou a to samotným uživatelem.


reklama

 
Další informace |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist