https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prazsti-starostove-chteji-zklidnit-magistalu-neshodnou-se-ale-jak
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pražští starostové chtějí zklidnit magistálu. Neshodnou se ale jak

1.11.2011 05:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Na I.P. Pavlova přejde denně magistrálu asi 20 000 lidí. U Muzea (foto), kde lze využít také podchod, je to 11 000.
Na I.P. Pavlova přejde denně magistrálu asi 20 000 lidí. U Muzea (foto), kde lze využít také podchod, je to 11 000.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Když se v druhé polovině minulého století budovala pražská Severojižní magistrála, počítalo se s kapacitou 20 000 aut. Dnes zde ale jezdí pětkrát více vozů a dříve elitní trase za začíná hroutit. Na tom, že je magistrálu potřeba řešit, se shodnou starostové i dopravní odborníci. Každý má ale jinou vizi.
 

Zatímco Jiří Veselý, radní pro oblast dopravy na Praze 1 si myslí, že možnost zklidnění magistrály nabídne až průjezdný tunel Blanka, místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek chce přiškrtit provoz na magistrále hned. Praha 4 si podle architekta Václava Škardy představuje budoucnost magistrály v zúžení pruhů a vysázení zeleně a vedoucí odboru dopravy na Praze 7 Miroslava Vitásková chce semafor na Štvanici. Co městská část, to jiné problémy a jiné představy o budoucnosti.

Nejhorší v Evropě

Po Wilsonově ulici denně projede asi 103 000 vozidel. Vondrášek se zlobí, že nikde v republice není dálnice s takovou kapacitou vedena historickou zástavbou, pražskou památkovou rezervací zařazenou do seznamu UNESCO a památkovou zónou. „Nikde jinde v republice a možná ani v Evropě prý není hlukem a exhalacemi postiženo tolik obyvatel,“ prohlásil místostarosta. Dopravu od jihu by již bylo možné odvést na Jižní spojku, ale chybí informace. „Ani ty pitomý dopravní cedule se neudělaly,“ zlobil se Vondrášek již v minulosti.

Mezi magistrálou a ulicemi Ječná a Žitná bydlí podle Vondráška 50 000 lidí a ti musí žít v oblasti, kde jim auta obtěžují denně život. Jen v Legerově ulici je trvale hlášeno k pobytu 1 200 lidí. Exhalace zde ale překračují hygienické normy o stovky procent, lidi obtěžuje také hluk, říká Vondrášek a v nadsázce dodal: „Z hlediska hluku je snadné si vzít špunty do uší, ale chodit v plynové masce je obtížnější.“ Vysoké počty lidí v této oblasti dokazuje i statistika - na I.P. Pavlova přejde denně magistrálu asi 20 000 lidí, u Muzea, kde lze využít také podchod, 11 000.

Čekat či nečekat na Blanku?

Veselý zastává názor, že v místech magistrály prostě musí vést silnice. Praha 1 ale nechce, aby to byla páteřní komunikace města. Možnost humanizace by prý mohla být ve snížení počtu jízdních pruhů na 2 + 2 pruhy. Musí se však nejprve zprovoznit celý systém vnitřního okruhu s tunelem Blanka, aby se auta pouze nepřesunula jinam. Stejný názor má i Marek Zděradička z Útvaru rozvoje města, podle kterého k výraznému snížení dopravy povede jedině mýto.

S čekáním na dokončení tunelu Blanka však nesouhlasí Vondrášek – není prý na co čekat, Praha 2 chce zklidnit magistálu hned. „Pokud se to někde násilně nepřiškrtí, tak se situace nikdy nezlepší,“ varoval Vondrášek. Zatímco ostatní městské části potřebují jezdit, Praha 2 se potřebuje nadechnout, upozornil místostarosta.

Tunel? Od Chodova do Letňan

Jak by se asi řidičům líbilo, kdyby měli na Nuselském mostě v každém směru o jeden jízdní pruh méně?
Jak by se asi řidičům líbilo, kdyby měli na Nuselském mostě v každém směru o jeden jízdní pruh méně?
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz

Veselý říká, že doprava přivádí do oblastí, kudy vede, také život. Je třeba prý magistrálu polidštit, aby zde všichni žili v rovnováze. Na tom, že dopravu zde je třeba zachovat, byť v menší intenzitě, se shodli i odborníci.

Předseda Výboru pro územní rozvoj města v zastupitelstvu Miloslav Ludvík připomněl, že zásadní je otázka, jestli magistrála zůstane na povrchu nebo bude pod povrchem. Při vedení magistrály pod povrchem by vznikly klidné ulice, ale emise by stejně zůstaly na Praze 1 a Praze 2. Tyto městské části tunel dnes nechtějí. Možná za nějakých patnáct let bude tunel jedinou možností, ale možná také budou v ulicích jen elektromobily a tím se problém vyřeší. Architekt Václav Škarda, který zastupoval Prahu 4, v nadsázce prohlásil, že je možný jen jeden tunel – od Chodova až do Letňan.

V týdnu autem, o víkendu pěšky

Škarda prozradil, že v ulici 5. května je každý ze tří pruhů v obou směrech široký 3,75 až 4,25 metrů, což odpovídá daleko vyšší rychlosti automobilů, než jaká je zde povolena. Pokud se jeden pruh v každém směru ubere a ostatní se zúží na 3,25 metru, získá se zde místo, kde by bylo možné zavést jeden střídavý pruh, oddělený zelenými plochami. „Ráno by se jezdilo do města a odpoledne z města ven,“ říká s úsměvem Škarda. Navíc by tento pruh o víkendu, kdy není doprava tak intenzivní, byl jen pro cyklisty, in-line bruslaře a chodce.

Druhá možnost je na střídavý jízdní pruh zapomenout a udělat zde městský bulvár. Tento „zelený pás uprostřed“ by umožnil zasadit veliké stromy, třeba platany, které by tak nestínily obyvatelům v domech a psychologicky by mohli i pomoci snížit rychlost. Tato varianta také umožní vznik galerie na Nuselském mostě. Architekt Josef Pleskot s takovou ideou souhlasí a dodává, že v Praze není ulice, která by zachytila panorama Prahy lépe než začátek Nuselského mostu.

Závodníci na magistrále

Miroslava Vitásková z městské části Praha 7 má jiné starosti než kolony aut, které obtěžují obyvatele emisemi a hlukem. Prohlásila, že tato městská část chce zklidnit provoz na Hlávkově mostě světelnou signalizací na Štvanici. Řidiči tudy jedoucí do Bubenče se totiž stávají „závodníky“, předhánějí se a jezdí nebezpečně. Dalším cílem MČ Praha 7 je také výstavba zastávky MHD přímo na Štvanici, řekla Vitásková.


reklama

 
Další informace |
Workshop Pražská magistrála - veřejný prostor 21. století zorganizovalo Centre for Central European Architecture koncem září v Praze.
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist