http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ve-francii-zajistuji-plachetnice-ekologickou-dopravu-zbozi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

Ve Francii zajišťují ekologickou dopravu zboží plachetnice

9.9.2016 10:22 | DOUARNENEZ (ČTK)
Ve Francii i jinde se rodí další projekty, jejichž cílem je využívat k přepravě nákladu sílu větru, na moderních plachetnicích, ale také na nákladních lodích vybavených sklopnými pevnými křídly nebo na kontejnerových lodích tažených drakem
Ve Francii i jinde se rodí další projekty, jejichž cílem je využívat k přepravě nákladu sílu větru, na moderních plachetnicích, ale také na nákladních lodích vybavených sklopnými pevnými křídly nebo na kontejnerových lodích tažených drakem
"Pomalu, pomalu!" Pět mužů na nábřeží přístavu Douarnenez na západě Francie vykládá ze staré plachetnice z roku 1914 deset tun biologického vína pocházejícího z Portugalska, které nese označení "Přepraveno plachetnicí". Píše o tom agentura AFP.
 

Toto označení je jediným dopravním certifikátem na světě, ujišťuje Guillaume Le Grand, zakladatel společnosti TransOceanic Wind Transport (TOWT). Podnik se sídlem v malém bretaňském přístavu pronajímá starou plachetnici Lun II a nabízí tuto značku, která poskytuje spotřebiteli údaje o tom, kde se produkt plavil.

"Neexistuje jiná značka dopravy zboží plachetnicí," ujišťuje čtyřiatřicetiletý podnikatel, který vykládá víno dovezené z Porta a určené pro distributora Biocoop, první síť bio obchodů ve Francii. Víno pochází z údolí řeky Douro a do Douarnenezu se plavilo tři a půl dne.

"Taková doprava skutečně dává smysl," tvrdí kapitán Ulysse Buquen, jehož norská galéra o délce 25 metrů již letos v létě dopravila bio kávu a rum z Antil pro TOWT. Podnik založený v roce 2011 si pravidelně pronajímá osm plachetnic.

"Dáváme starým plachetnicím zase práci," říká Guillaume Le Grand, bývalý analytik v londýnské City. "Umožňují nám přepravu několika set tun zboží a zaměstnávat šest osob. Jde o skutečný ekonomický model," dodává.

Guillaume Le Grand není žádný bláhový snílek ani netrpí nostalgií po starých plachetnicích. Je přesvědčen, že jednoho dne nebude už žádná ropa, a pevně věří v budoucnost této ekologické dopravy.

V zimě chce postavit první nákladní plachetnici 60 metrů dlouhou a schopnou přepravit téměř 1000 tun nákladu.

Když je cena ropy nízká, dopravní náklady na balíček kávy o 250 gramech z Kolumbie do Francie jsou jen jeden centim (0,27 Kč). Jestliže však cena ropy vzroste a zdvojnásobí se či ztrojnásobí, může být doprava plachetnicí konkurenceschopná, zdůrazňuje Guillaume Le Grand. Připomíná, že 90 procent zboží je přepravováno po moři.

Víno z Porta se bude prodávat za 10,60 až 10,80 eura (286 až 292 Kč) za lahev, zatímco v případě přepravy kamionem by to bylo asi deset eur (270 Kč).

"Dnes nás doprava stojí dvojnásobek oproti dopravě kamionem, ale znečišťování oxidem uhličitým se snižuje o 75 až 85 procent," zdůrazňuje Guillaume Le Grand. Odhaduje, že se tak uspoří 15 až 20 tun oxidu uhličitého.

"Uvědomujeme si, že jde zatím o okrajový jev, ale přinášíme tak skutečně životaschopnou alternativu klasické námořní dopravy," ujišťuje.

Ve Francii i jinde se rodí další projekty, jejichž cílem je využívat k přepravě nákladu sílu větru, na moderních plachetnicích, ale také na nákladních lodích vybavených sklopnými pevnými křídly nebo na kontejnerových lodích tažených drakem.



tisknout poslat
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist