Vláda schválila přesun miliard z dopravy na životní prostředí
Ministerstvo pro místní rozvoj, které přesun navrhlo, odůvodnilo krok obavou z nevyčerpání dostupných peněz. "Cílem návrhu je včas reagovat na možné riziko ztráty finančních prostředků v budoucnu, a neopakovat tak chyby jako v předchozím programovém období. Díky včasným úpravám budeme schopni vyčerpat prostředky pro programové období 2014 - 2020 včas a efektivně," uvedla dříve ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO). Pod MMR spadá Národní orgán pro koordinaci, který za čerpání evropských peněz odpovídá.
"Operační program Životní prostředí je vinou bývalé vlády podfinancován a peníze mu chybí. Díky mému týmu patří nový program mezi premianty ve schvalování projektů a jejich financování. Proto pro nás nebude naprosto problém další dvě miliardy nad rámec celkové alokace programu 72 miliard korun vyčerpat," uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).
MMR svůj návrh obhajovalo také tím, že operační program Doprava může o část dotací přijít kvůli nutnosti nového posouzení vlivu na životní prostředí u některých velkých dopravních projektů. Zároveň se odvolává na aktuální stav čerpání a zkušenosti z minulého programového období.
Ministerstvo dopravy považovalo tuto argumentaci za zavádějící. "Dovozované závěry neodrážejí skutečný stav přípravy a realizace projektů a mylně tak identifikují vysoké riziko. Navržené řešení je tedy zcela bezpředmětné a materiál jako takový nemá v této podobě své věcné opodstatnění," uvedlo ministerstvo.
V programovém období 2014 - 2020 může Česko z evropských fondů čerpat zhruba 620 miliard korun. V období 2007 - 2013 mělo k dispozici 700 miliard korun. Podle odhadu MMR zhruba 30 miliard nevyčerpalo.
reklama