http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bem-prohral-sazku-s-auto-matem-k-odpracovani-prohry-se-ale-nema
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii

video uvnitřBém prohrál sázku s Auto*Matem, k odpracování prohry se ale nemá

17.12.2011 04:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pavel Bém diskutuje s cyklistou.
Pavel Bém diskutuje s cyklistou.
Foto | Martin Mach / Ekolist.cz
V roce 2008 se iniciativa Auto*Mat vsadila s tehdejším primátorem Pavlem Bémem (ODS), že výstavba tunelového komplexu Blanka nebude vyšší než vysoutěžených 25,7 miliard korun. Již rok je téměř jasné, že částka bude vyšší, primátor však vzkazuje, že za zdražení může nové vedení města.
 

Iniciativa Auto*Mat uvádí, že se již před rokem začaly objevovat informace, že cena bude vyšší. Nový primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS) zadal u soukromé společnosti prověrku, z které je patrné, že Blanka bude stát minimálně 31 miliard. A tak Auto*Mat vyzval bývalého primátora, ať si prohranou sázku odpracuje při organizaci festivalu Zažít město jinak.

O co v sázce přesně šlo? V listopadu 2007 kritizovali členové iniciativy Auto*Mat rozpočet Prahy na rok 2008. „Chtěli jsme vyvolat legitimní polemiku o ceně Městského okruhu. Je to přece stavba placená z veřejných rozpočtů. Primátor nás ale místo diskuse zesměšnil. Proto jsme na podzim 2008 zvolili formu sázky, která možná může působit dojmem recese, my ale její obsah míníme zcela vážně,“ vysvětluje tehdejší dění Michal Křivohlávek z Auto*Matu.

Původní nabídka sázky stála tak, že pokud se podaří komplex Blanka postavit za vysoutěžených 25,7 miliardy, pak dobrovolníci Auto*Matu odpracují tisíc hodin veřejně prospěšných prací. V opačném případě měl Pavel Bém ze svých prostředků uhradit vyvěšení tisíce billboardů, na kterých by se občanům Prahy omluvil a vysvětlil důvody prodražení. Pavel Bém nejprve sázku odmítl, pak na ni přistoupil s tím, že místo vyvěšování billboardů odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat.

Jaká je situace dnes? „Bývalý primátor nám dvakrát vzkazoval přes média, že sázku nepovažuje za prohranou. Protože zatím tunel není dostavěný a nedá se vyhodnotit, jestli se prodražil nebo ne a i kdyby se prodražil, tak on za to nemůže, protože se prodražil v době, kdy on už nebyl primátor,“ řekl Martin Skalský z Auto-matu. „Pavel Bém popírá, že by sázku prohrál a snaží se to různě zpochybnit. Je to trapné, my jsme byli připraveni pracovat pro magistrát, jak jsme slibovali a čekali jsme to samé od něj. Ta sázka vypadala jako vtip. Ale předmět té sázky je závažný, jde o 10 miliard z veřejných rozpočtů. A on se teď chová jako srab a utíká.“

Martin Skalský vidí sázku jako obtížně vymahatelnou, jediné, co může iniciativa dělat, je vyzývat Pavla Béma k naplnění závazku. Sám Skalský však tuší, že se věc asi konce nedobere.

Současný pražský zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09) již dříve na Radiožurnálu uvedl, že by se rád podíval, jak bude Pavel Bém plnit prohranou sázku. Na dotaz Ekolistu, co si Hudeček myslí o výmluvách Pavla Béma, nám pražský zastupitel odpověděl stručně: „Pan Bém byl vždy schopný rétor.“

Bývalý primátor se podle všeho ke své sázce nezná a nejraději by na ni zapomněl. Ekolist.cz Pavla Béma několikrát kontaktoval s dotazy k sázce, odpověď však žádná nepřišla.

Je jasné, že pokud by prohranou sázku uznal, o práci by nouzi neměl. Na webu Auto*Mat totiž lidé navrhovali různé druhy práce, kterými by mohl bývalý primátor splnit prohru. Nejčastěji se objevovaly názory, že by měl tehdejší primátor pomoct rozvoji cyklodopravy, objevovaly se také návrhy na pomoc při pražských cyklojízdách či úklid cyklostezek.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist