https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/brno-muze-stavet-mestsky-okruh-silnicari-a-aktiviste-uzavreli-dohodu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Brno může stavět městský okruh, silničáři a aktivisté uzavřeli dohodu

9.11.2011 04:12 | PRAHA (Ekolist.cz)
Odhlučníme po dobudování. Stavba městského kruhu v Brně
Odhlučníme po dobudování. Stavba městského kruhu v Brně
Občanské sdružení „VMO Brno“ a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli na stavbě Královopolských tunelů, které tvoří část městského okruhu v Brně. Sdružení v minulosti podalo několik správních žalob na stavbu kvůli nedostatečné ochraně proti hluku.
 

Sdružení občanů se nelíbilo zejména to, že podle revidovaného stavebního povolení z března tohoto roku se mají protihluková opatření řešit až po dokončení stavby. Stavebníci se sdružením dohodli na kompromisu. Stavba bude uvedena do předčasného užívání a za účasti občanského sdružení bude změřena a vyhodnocena hluková zátěž.

Ředitelství silnic a dálnic se zavázalo, že následně provede dodatečná protihluková opatření. Ta mají vzniknout v nejkratší možné době, nejpozději do konce května 2014. Sdružení na oplátku odvolá žalobu proti stavebnímu povolení vydaném letos v březnu. Sdružení se také zavázalo, že nebude svou činností bránit zprovoznění stavby a její kolaudaci.

„Smlouva je přijatelným a rozumným kompromisem mezi našim původním požadavkem na způsob ochrany pohody bydlení v sídlišti Žabovřesky, o který jsme od počátku neúspěšně usilovali, a možnostmi druhé strany,“ říká předseda sdružení VMO Brno Karel Štěpaník. Podle něj bylo možné dohodu uzavřít teprve díky radikální změně osazenstva brněnského závodu ŘSD. „Dohoda nemá vítěze, ani poraženého. Největším přínosem bude pro obyvatele města a řidiče,“ říká pověřený ředitel ŘSD René Poruba.

Díky dohodě může být stavba v příštím roce dokončena, zkušební provoz Královopolského tunelu by měl začít do konce srpna 2012. Původně se počítalo s uvedením do provozu do konce roku 2011. Proti nedostatečné ochraně proti hluku sdružení VMO Brno bojovalo od roku 1999. Stavba původně počítala s měkčími pravidly pro hlukovou zátěž, které se změnily legislativou z roku 2000. Nicméně i po částečných změnách hluk ve vnějším prostředí přesahoval povolené limity.

Samotná stavba započala v roce 2006, ale plně se tunely začaly razit až v roce 2008. Na stavbu podalo sdružení dvě žaloby, první z nich se projednávala čtyři roky. Městský soud v Praze nakonec rozhodl ve prospěch sdružení, zrušil vydané stavební povolení a stavba musela být na tři měsíce zastavena. Za zastavení prací zaplatilo ŘSD každý měsíc měsíčně 58 milionů korun. Druhou žalobu podali občané v dubnu letošního roku.

„Litujeme, že přes veškerou naši snahu jsme k dohodě nedošli již v předchozích letech a byla tak na dlouhou dobu promarněna šance na účelnější a elegantnější řešení západního předpolí tunelů,“ říká Štěpaník. Podle něj v minulosti negativní roli sehrálo vedle odporu stavebníka i ministerstvo životního prostředí, které rezignovalo na splnění vlastních podmínek stanovených v procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Podle dohody bude také dopravní značení upraveno tak, aby dálková doprava včetně směru od Žabovřesk na Svitavy a opačně byla směrována přes hlavní tunelové objekty stavby a Svitavskou radiálu.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist