Greenpeace vyrazili na české řeky, chtějí si posvítit na nebezpečnou chemii
Greenpeace dnes zahajuje inspekční plavbu po Labi „DETOX tour 2011“. Během čtrnáctidenní plavby odeberou aktivisté vzorky vody a sedimentů na vybraných lokalitách a zmapují nejrizikovější faktory, které ohrožují naše řeky. Cestu DETOX tour 2011 lze také sledovat on-line na internetu.
Dvacet let po revoluci je sice kvalita vody v řekách daleko lepší, přesto však není vše bezchybné. Největší pozornost se tak bude upírat na nové hrozby pro řeky v ČR – látky, které narušují hormonální systém lidí, endokrinní disruptory. Tyto látky se totiž dostávají do vody ze spotřebního zboží prostřednictvím odpadních vod z domácností. Proto Greenpeace odebere řadu vzorků v blízkosti čistíren odpadních vod a pod velkými aglomeracemi. Následně budou tyto vzorky analyzovány na přítomnost jednoho z nejproblematičtějších endokrinních disruptorů – nonylfenolu.
Chemie ve vodě!
Tato látka se v EU nesmí vyrábět ani používat, ale smí být obsažena v dovážených produktech, například v textilu, říká vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR Jan Freidinger. Podle nedávné studie Špinavé prádlo 2, kterou Greenpeace provedlo, je nonylfenol ve většině prodávaného textilního zboží, nalezen byl v 52 výrobcích ze 78 testovaných. „Nejenže nonylfenol uniká při výrobě a kontaminuje řeky například v Číně, ale zároveň se může uvolnit při praní a skrze čističky odpadních vod, které jej nedokáží odstranit, může končit v řekách,“ přibližuje Freidinger nebezpečí. Ve vodě pak tato látka představuje riziko nejen pro vodní organizmy, ale také pro zdraví člověka.
ČR proti endokrinním disruptorům?
Odstranění nonylfenolu je ale v zájmu také EU. Tento endokrinní disruptor je totiž identifikován jako tzv. prioritní nebezpečná látka Rámcové směrnice o vodách, a členské státy mají tudíž povinnost zajistit, aby do roku 2021 ustaly veškeré úniky této látky a dosáhlo se tak nulové koncentrace ve vodním prostředí, uvádí Greenpeace ČR.
V roce 2013 se navíc bude revidovat chemická politika EU a Freidinger říká, že Greenpeace ČR bude usilovat o to, aby se endokrinní disruptory dostaly na seznam látek, které podléhají nejpřísnější regulaci. V roce 2006 z něj byly totiž vyškrtnuty. Je potřeba, aby některá z členských států EU zvedla téma endokrinních disruptorů na úrovni Evropské komise a Greenpeace ČR usiluje o to, aby tím státem byla ČR.
Greenpeace však na mezinárodní úrovni již slaví první úspěchy od spuštění kampaně, které proběhlo v červenci. Sportovní značky Nike, Puma a Adidas se již zavázali, že nejpozději do roku 2020 přestanou produkovat jakékoliv nebezpečné chemické látky. Teď je podle Freidingera třeba, aby příklad sportovních značek následovali také ostatní velcí hráči textilního průmyslu.
Součástí DETOX tour bude také instalace naučné stezky „Řeka v ohrožení“, která bude upozorňovat na hrozby, kterým v současnosti musí české řeky čelit. Cedule, která bude instalována na každém stanovišti, bude zaměřena na konkrétní problém, který má globální rozsah a lokální dopad. Půjde o toxické látky, ale také o vliv zemědělství, změn klimatu nebo vodohospodářských staveb.
„Bude to trošku zábava, nechceme jen jet a vzorkovat,“ slibuje si od kampaně tisková mluvčí Greenpeace ČR Lucie Jakešová. Jako doplňkovou aktivitu prý sama Jakešová s dobrovolníky odebrala u pramene Labe vzorek vody, za dva týdny odebere vzorek v Hřensku a Greenpeace ČR pak srovná, jak se voda v Labi na našem území mění.
Greenpeace ČR slaví 20 let
Součástí DETOX tour 2011 budou také oslavy dvacetiletého výročí české pobočky Greenpeace. V Kolíně, Mělníku a Děčíně se během září uskuteční setkání s veřejností, kde bude promítán dokument o Greenpeace a lidé se budou moci zeptat na vše, co je zajímá. „Klidně i na financování nebo proč aktivisté lezou na komíny hnědouhelných elektráren,“ říká ředitel Greenpeace Michal Komárek. „Lidi si myslí, že jsme ti, co lezou na komíny, ale to je jen špička ledovce,“ doplňuje Freidinger.
Letos v září uplyne také 40 let od založení organizace Greenpeace. „Vedou se diskuze, jestli se Greenpeace vyvíjí správným, nebo špatným směrem. A nás zajímá i názor veřejnosti,“ říká Komárek a dodává, že se Greenpeace proměnilo od hippies organizace ve vlivnou globální organizaci. A to tak vlivnou, že když vyhlásí kampaň, do měsíce firma typu Nike přistoupí na jejich podmínky.
reklama