https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jaka-je-budoucnost-mestske-dopravy-elektricka-a-hromadna-tvrdi-odbornici
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaká je budoucnost městské dopravy? Elektrická a hromadná, tvrdí odborníci

11.8.2011 05:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
V Praze je 57 stanic metra a jak říká ředitel DPP Martin Dvořák, dalších pět postavíme za čtyři roky „s vypětím všech sil“. Rychlejší výstavbě prý brání papírování. Na fotografii vizualizace budoucí stanice metra A Petřiny.
V Praze je 57 stanic metra a jak říká ředitel DPP Martin Dvořák, dalších pět postavíme za čtyři roky „s vypětím všech sil“. Rychlejší výstavbě prý brání papírování. Na fotografii vizualizace budoucí stanice metra A Petřiny.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | DPP
Dopravní vize z Číny a budoucnost dopravy v Praze byly hlavní témata odborné debaty. Hovořilo se o veřejné dopravě, automobilismu a dopravě jako takové.
 

Diskuze byla inspirována krátkým dokumentem z Číny, jak by mohla vypadat Šangaj v roce 2030. Čínské představy jsou trochu sci-fi: malé elektromobily, které s jejich majitelem přijedou až do bytu, vozy nabíjející se indukčně z vozovky a hlavně dynamická a bezproblémová doprava. V dokumentu byly představeny i koncepty malých skútrů a vozů na elektřinu, které se dají po dojezdu snadno „složit“.

DPP: Brzdí nás papírování

Situace v Praze je o poznání jiná než vizionářské představy o budoucnosti šanghajské dopravy. Ředitel Dopravního podniku Praha (DPP) Martin Dvořák uvedl, že oproti Číně je v ČR zdlouhavé papírování. Než se poprvé „zakousl“ razící štít Tonda do země, aby prodloužil trasu A pražského metra, bylo třeba věnovat deset let na získávání všech potřebných povolení.

V Praze je 57 stanic metra a jak říká Martin Dvořák, dalších pět postavíme za čtyři roky „s vypětím všech sil“. V Šanghaji je podle něho 277 stanic metra a další rychle přibývají. Specialista rozvoje a organizace dopravy na pražském magistrátu Miroslav Čadský ale poznamenal, že v Šangaji jsou investice do dopravy daleko vyšší než v Praze. Tamní investice do metra by prý v Praze zajistily celou městskou hromadou dopravu.

Půjčovna elektromobilů? Realita

Tomáš Studeník, ředitel společnosti Tili, která se věnuje konzultačním a realizačním činnostem v oblasti ekologické dopravy a energetické efektivnosti, si myslí, že je třeba klást důraz na využívání městské hromadné dopravy (MHD) a návazný snadný přestup na individuální dopravu v podobě elektromobilů. Ideální by bylo u stanic metra vybudovat síť půjčoven elektroskútrů a elektromobilů, které by se mohly vrátit v jiné pobočce, než kde se půjčí. „Můžete si pak půjčit elektroskútr, dojet do obchodu a koupit si tam třeba skříň. Na místě si pak místo skútru půjčit elektromobil a tím náklad odvézt,“ představuje svojí vizi Studeník.

Překážka pro využívání elektromobilů, totiž malý dojezd, po Praze nevadí, tvrdí Miroslav Svítek z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického. Navíc je jen otázkou času, než tyto překážky zmizí. Již dnes podle něho existují elektromobily s dojezdem 400 km. „Ale samozřejmě jedna věc je takový hi-tech ukázat na autosalonu, a druhá věc je uvést ho do provozu,“ přiznává Svítek.

Myšlenka půjčovny elektromobilů není nijak revoluční, v Paříži by se podobný projekt měl stát na podzim realitou. Studeník doplňuje, že v Paříži budou k dispozici jednoduché vozy, které minimalizují možnost poškození špatným zacházením. Pařížané neničí ani nepříliš hezká, ale o to více bytelná elektrokola, která se zde půjčují. „A nemyslím si, že by Pražané byli více ničiví než Pařížané,“ uvedl Studeník.

Vandalismu se ředitel TILI rozhodně nebojí. „Vždy byla otázka, jestli lidé nebudou ničit sloupky na nabíjení. Několik stojanů již stojí a nikdo je neničí. Na druhou stranu je ale ani nikdo nevyužívá,“ zavtipkoval Studeník a dodal, že v nejbližších měsících uvidíme, jestli umístění stojanů před bary a jiné noční podniky přeci jen pozornost vandalů neupoutá.

Pražané prý umí využívat MHD, Praha je druhá v Evropě z pohledu dojíždění do práce MHD.
Pražané prý umí využívat MHD, Praha je druhá v Evropě z pohledu dojíždění do práce MHD.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
V ČR žádné obecní půjčovny elektromobilů nejsou, ale elektromobil si lze půjčit od komerční autopůjčovny Sixt, kde za den s elektromobilem zaplatíte 499 korun. Vůz je velmi úspěšný obzvláště na jednodenní a víkendové pronájmy, vyzkoušelo ho již přes 200 lidí a dále je velký zájem, řekl Ekolistu Pavel Soukup ze Sixtu.

Nemusíme se učit jezdit MHD

Pozitivní je, že Praha je v Evropě třetím městem, co se týká využívání MHD a dokonce druhé z pohledu dojíždění do práce MHD. „Nemusíme lidi učit jezdit MHD,“ říká Dvořák a je také potěšen faktem, že se v posledních letech začalo pracovat na propojení příměstské dopravy a MHD. Obce prý začínají řešit, proč příměstské autobusy jezdí do centra a ne jen na okraj Prahy, kde lze přestoupit na pražskou MHD. Dvořák řekl, že by se parkoviště typu Park & Ride, které známe od stanic metra, měla objevovat také u vlakových stanic na okrajích Prahy či v obcích za Prahou. Lidé by se pak mohli do Prahy dopravit vlakem a ubylo by aut v samotném městě.

Zóny placeného stání zatím fungují v Městských částech Praha 2, Praha 3 a Praha 10 a prý se budou rozšiřovat po celé Praze. Ideální by podle diskutujících bylo budovat je nejprve blízko sítě metra, kde není auto tolik potřeba. Podle Miroslava Čadského z pražského magistrátu ale o ně mají již nyní zájem i sídliště na okrajových částech Prahy.


reklama

 
Další informace |
Debatu uspořádala v červnu společnosti TILI Czech Republic.
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist