Jsme v nejvážnější finanční krizi za celou existenci Ekolistu.

Teď potřebujeme vaši pomoc.


Prosíme, pomozte nám projít do lepších časů.

Děkujeme


Přispějte Ekolistu.cz. Děkujeme.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/prahou-se-opet-prohnala-jarni-cyklojizda-na-kola-sedlo-pet-tisic-lidi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Prahou se opět prohnala jarní cyklojízda, na kola sedlo pět tisíc lidí

20.4.2012 09:59 | PRAHA (Ekolist.cz)
Cyklojízdy se konají již několik let měsíc co měsíc. Některé cyklojízdy jsou ale speciální. Jednou z nich byla včerejší "velká jarní" cyklojízda, na které se podle sdružení Auto*Mat, které propaguje cyklistickou dopravu, sjelo okolo pěti tisíc cyklistů. Pražské cyklojízdy mají ale i své kritiky.
 

Cyklisté se prostřednictvím cyklojízd snaží upozornit na možnost cestovat ve městě na kole a na nedostatečnou podporu cyklodopravy v hlavním městě.

Cyklojízdy se v Praze konají od roku 2002. Jako forma protestu a propagace cyklistické dopravy se ve světě používá déle. První protestní projížďky na kolech spadají do sedmdesátých letech minulého století a odehrály se ve Švédsku. Na opravdovou první velkou cyklojízdu, v zahraničí označovanou jako Critical Mass, se vydali cyklisté v San Francisku v roce 1992. Jízdy konané vždy třetí čtvrtek v měsíci se pak rozšířily do dalších měst. Mezi města, kde se uskutečnily opravdu velké cyklojízdy, patří například Budapešť. V roce 2008 se městem projelo na 80 tisíc cyklistů.

Cyklojízdy zpravidla nemají jasného pořadatele nebo organizátora. Mezi cyklisty se drží a šíří povědomí o třetím čtvrtku v měsíci a místě, odkud cyklojízda začíná. Samotná cyklojízda je pak jakousi velkou masou cyklistů, kteří se prostě sešli v jednu chvíli na jednom místě. Na konci cyklojízdy její účastníci zvednou své kolo nad hlavu.

Pražské cyklojízdy nebyly ze strany úřadů a policie z počátku vůbec vítány, někteří účastníci cyklojízd byli policií zadrženi pro podezření z přestupku. Situace se proměnila do té podoby, že se policie snaží průjezd velkých cyklojízd co nejvíce urychlit a asistuje při zastavování automobilové dopravy. Cyklojízdy se kvůli bezpečnosti pohybují městem pomalým výletním tempem a trase je vybrána tak, aby se mohli zúčastnit všichni cyklisté bez ohledu na věk či fyzickou kondici. Cyklisté v dopravě vytvoří bublinu. Tomu, aby se mezi cyklisty nezařadilo nějaké auto, brání tzv. špuntaři, kteří zablokují možný příjezd z vedlejších ulic. (V názorové rubrice si můžete přečíst letošní zkušenosti špuntaře z velké jarní cyklojízdy)

Velké pražské cyklojízdy dokáží na několik desítek minut zastavit automobilovou dopravu na velkých silničních tepnách jako je třeba magistrála. Někteří řidiči k tomu přistupují s pochopením, jiní protestují a cyklojízdy kritizují coby svévolné omezení silničního provozu a narušení fungování města. Upozorňují také na to, že někteří účastníci cyklojízd porušují dopravní předpisy, ať už svým chováním či vybavením kola.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist