Václavské náměstí bez aut? Možná už za půl roku
Během deštivého nedělního odpoledne 18. září se Václavské náměstí příliš neveselilo, na procházku se vydali především zahraniční turisté. Přesto si pár odvážlivců vyzkoušelo elektrokola, vozítka pro děti, prohlédli si výstavu fotografií nebo pouliční divadlo na chůdách. Lidé se mohli zastavit celkem na patnácti místech. Nejvíce si ale užívaly páry a skupinky lidí, které se mohly vyfotit uprostřed prázdných silnic s dominantou Národního muzea přesně za zády.
„Zradilo nás trochu počasí, ale dopoledne tu byly stovky lidí, hodně z nich Pražanů,“ řekl novinářům předseda Sdružení Nového Města pražského Jan Adámek. Sdružení více než třiceti podnikatelů se snaží omezit automobily, které centrem jen projíždějí a také usiluje o urbanistickou změnu Václavského náměstí.
Náměstí bez aut by mohlo být ale mnohem dřív než po plánované důkladné přestavbě. Podle radnice Prahy 1 je ve hře několik možností. Jednak náměstí pravidelně uzavírat pro automobilovou dopravu, jednak zakázat vjezd automobilům, které místem jen projíždějí. „Minimálně polovina aut sem jezdí zbytečně. Chtějí se jen projet přes Václavák, protože se to může,“ říká zástupce starosty Prahy 1 Daniel Hodek. To by se mělo změnit jednoduchým zákazem vjezdu, zatímco přístup na náměstí by byl jen na povolení. To by získaly všechny firmy i místní obyvatelé, kterých zde prý bydlí stále dost. Právě takový krok plánuje navrhnout starosta první pražské části Oldřich Lomecký. Podle něj se vyřízení může stihnout do půl roku. Další možností by bylo zrušit možnost nájezdu pro automobily na náměstí z Jindřišské ulice, stejně jako to dnes funguje z druhé strany, z Vodičkovi ulice.
Druhou variantou je pravidelná uzavírka náměstí během letních měsíců. „Mohl by to být jeden den v měsíci,“ přibližuje Lomecký, zřejmě třetí neděle v měsíci. Podle něj je nesložitější uzavírku technicky připravit, její opakování je pak mnohem jednodušší. Den bez aut se tak stal ostrým testem, který ukázal, že se žádný dopravní kolaps nekoná. Podle Sdružení Nového Města pražského by mohlo být náměstí bez aut častěji a uzávěrky by mohly být dvoudenní. „Třeba v létě každý týden a po celý víkend,“ říká Jan Adámek. Inspirovat by se Václavské náměstí mělo na náměstí Republiky, kde vznikl bulvár pro pěší a díky tomu vznikly i kavárny na ulicích. „Kde je poptávka, vznikne přirozeně i nabídka,“ říká Lomecký. Podle něj by i přitažlivé náměstí přitáhlo podnikatele. „Nebyli by to prodejci cetek, alkoholu nebo provozovatelé kasín,“ říká Lomecký.
Vrcholem snažení by se měla stát kompletní přestavba náměstí. Pro tu by měla být příští rok vydáno územní rozhodnutí. Pak se může začít s přípravnými pracemi. „Stavba by mohla začít v roce 2013 či 2014,“ slíbil starosta Lomecký. Začít by se mělo zřejmě v horní části náměstí.
V budoucnu by náměstí bylo nepřístupné pro auta projíždějících návštěvníků, měly by se rozšířit chodníky i střední pás a měla by přibýt ještě jedna řada stromů po celé délce náměstí. Zmizet by měly naopak parkovací místa pro automobily. Radnice Prahy 1 se definitivně rozhodla, že nepočítá s návratem tramvají v podélném směru. „Nechceme náměstí hyzdit dráty, dopravu tu mohou obstarat elektrobusy,“ říká Lomecký.
Stavba bude podle architekta Jakuba Ciglera nesmírně složitá, už jen protože pod povrchem vedou dvě linky metra a dva kolektory. Jeho kancelář připravila projekt revitalizace Václavského náměstí. Architekt připomněl, že prostor byl původně vytvořen jako místo pro koňský trh, ale po staletí už plní úplně jinou funkci. A právě s dlouhodobou vizí, jak bude prostor žít, musí architekt pracovat. „Dnes je umrtven zeleným pásmem uprostřed náměstí, který neumožňuje žádný rozvoj. Chodníky jsou naopak úzké a je to spíše parkoviště než náměstí,“ říká Ciegler.
reklama