PR článek
Jaká je budoucnost nákladních vozidel poháněných CNG a LNG?
Aktuální situace v oblasti alternativních paliv
Zmíněná osobní automobilová doprava směřuje poměrně jednoznačně k elektrifikaci, konkrétně k elektrickým vozům s baterií, která je dobíjena ze sítě. Pro osobní automobilovou dopravu je ve velké části případů tento přístup vyhovující.
Elektromobily mají již běžně dojezd ve stovkách kilometrů a dobíjení, které trvá v řádu desítek minut, lze na delších cestách kombinovat se zastávkou na občerstvení. Nejčastěji ale majitelé elektromobil nabíjí doma ve chvíli, kdy auto není v provozu a delší doba nabíjení tedy nepředstavuje pro podstatnou část z nich nepřekonatelnou překážku. Výjimkou samozřejmě mohou být profesionální řidiči osobních automobilů, pro které nutnost častějšího a časově náročnějšího dobíjení elektromobilu stále představuje problém.
U nákladní dopravy je ale situace jiná. Nákladní automobily jsou ve většině případů určeny pro přepravu na delší vzdálenost, termíny zastávek jsou přitom mnohdy plánovány na minuty. Nejistý dojezd a dlouhá doba dobíjení proto dopravcům nevyhovují. Problém představují i těžké baterie, maximální hmotnost je v nákladní a kamionové dopravě přísně hlídána a baterie by celkovou nosnost vozu významně snížily.
Plány a strategie Evropské unie i České republiky proto kromě elektrického pohonu zohledňují také nezanedbatelný podíl CNG (stlačený zemní plyn) a LNG (zkapalněný zemní plyn). Ty totiž nabízí výhody například v podobě rychlého tankování, zároveň jsou proti dieselovému agregátu šetrnější k přírodě – vzhledem k nižší spotřebě, tak i čistšímu spalování paliva. (mimo jiné až o 90 % méně pevných částic z výfuku, nižší emise NOx, žádné emise SO2 a další).
Očekávaný cenový vývoj alternativních paliv
V dnešní turbulentní době, kdy cena všech paliv a energií prudce roste, se konkrétní cena CNG a LNG jen těžko předpovídá. Přesto lze při zpětném pohledu vysledovat, že cena CNG je dlouhodobě nižší než cena dieselu – mimo jiné díky nulové spotřební dani. Cena LNG je o něco vyšší než CNG, přesto provoz vychází ve srovnání s naftou levněji. Trh s LNG se však zatím v ČR teprve rozvíjí a kde se cena ustálí, ukáže až budoucí vývoj.
Alternativní paliva jako CNG i LNG se nicméně těší podpoře napříč státy EU a kromě úspory z paliva lze mnohdy čerpat úlevy z dálničních poplatků nebo ze silniční daně.
Lepší dostupnost díky většímu počtu čerpacích stanic
Hlavní nevýhodou CNG a LNG je tedy v současné době řídká síť čerpacích stanic. Zatímco známější LPG lze dnes natankovat ve vyšších stovkách lokalit napříč celou ČR, CNG stanic jsou v tuzemsku pouze nižší stovky. Počet LNG stanic lze v současné době spočítat na prstech.
CNG i LNG jsou nicméně na strmém vzestupu a i díky podpoře ze strany státu jsou nové stanice rychle otevírány – zejména v blízkosti velkých měst a hlavních tahů. Situace se tak bude rychle zlepšovat.
reklama