PR článek
Opravdu jsou elektromobily tak ekologické?
1) Baterie
Samotná výroba baterií je v současnosti technologicky náročným procesem.Důležitým faktem je, že k výrobě baterie je zapotřebí kromě kobaltu také grafit, mangan, lithium a další suroviny. Největší naleziště kobaltu jsou v Afrických dolech, které spravují Číňané. Mnohokrát byli čínští investoři nařčeni, že na těžkou práci ve zdejších dolech se podílejí děti. Ani těžba lithia v Austrálii není rozhodně zelená aktivita.
Ekologicky šetrná není ani samotná cesta kobaltu do Číny, kde se vyrábí většina autobaterií a následně jsou zase dopravovány přes celý svět do automobilek v Evropě. Znečištění lodních tankerů je s porovnáním s novými dieselovými motory neskutečná. Pro příklad bude stačit výletní loď Harmony, která spotřebuje zhruba 150 tun topného oleje denně (odpad při výrobě ropy). Tato loď může uvolnit až 450 kg jemného prachu do ovzduší denně. Což odpovídá několika miliónům nových Volkswagen Passat s naftovým motorem 2,0 TDI.
A jak je to s recyklací baterií? Ano, technologicky možné to je, ale… Dosavadní metody recyklace jsou pětkrát dražší než získávání surovin pro výrobu akumulátorů těžbou. Takže asi víte, jak moc se recyklovat bude, když na prvním místě je business, že?
2) Elektřina
Zde na začátek použiji výrok miliardáře Vinoda Khosly: „Elektromobily jsou automobily na uhlí“. Proč? V České republice až 2/3 energií vyrábí tepelné elektrárny (spalování uhlí) a jaderné elektrárny (využívání jádra). O problematice uložení jaderného odpadu a o podílu znečištění uhelných elektráren se nemusíme bavit. Ve finále to může vypadat tak, že budete jezdit ekologicky šetrným vozidlem, které však pro své dobití spotřebuje elektřinu z uhelných elektráren a to moc ekologické řešení není. Dohledný není ani přechod na obnovitelné zdroje energie. Můžeme nad tím pouze polemizovat, ale vzhledem k rychlosti stavby našich dálnic si troufnu říct, že minimálně 100 let si počkáme.
Elektrické automobily mají smysl například v Norsku, kde 99% elektrické energie získávají z vodních elektráren. Tady to má smysl! ♥
Závěr
Elektromobily jsou rozhodně budoucností, ale nejsem zastáncem tvrdého diktátu a zákazu vjezdu dieselových motorů do měst. Měli bychom si uvědomit, že v současném světě není výroba elektřiny většinou ekologická a měli bychom nejdříve vyřešit samotný proces výroby energií a až následně řešit elektromobily. Chybí tu koncept školení mechaniků, chybí tu dobíjecí sítě, chybí tu konkurenceschopnost v daném prostředí, řeší se pořád automobily, ale skoro nikdo neřeší znečištění lodní dopravou. Díky elektromobilům dochází k velké hospodářské závislosti Evropy na Číně a Austrálii. A v neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na dotace a granty na elektromobily. Takže mi tu trošičku zapáchá politické lobby a business, než-li touha po ekologicky šetrnějším řešení…
Tak trošku to připomíná animovaný film Auta 2, kde dochází k souboji mezi ekologickým Allinolem a fosilními palivy při touze po moci a bohatství…
PS: Cílem tohoto článku není rozhodně poukazovat na to, že elektromobil je nesmysl a dieselové motory jsou více ekologické. Elektromobily jsou budoucnost. Bohužel v současné době nejsou tak ekologické jak se na veřejnosti prezentuje. Ale držím palce, ať vhodné podmínky pro elektromobily se připraví co nejdříve ♥
A jaký názor na elektromobily máte vy?
Z každé objednávky daruji peníze na obnovu kůrovcem zničených lesů v ČR. Vyzkoušej naše ekologické produkty, jako např. Pratelná houbička na nádobí, zubní kartáčky z bambusu, nebo pytlíky na potraviny a zároveň přispěj na dobrou věc! ♥reklama