https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/PR-povinne-ruceni-u-elektromobilu-zatim-vyjde-levneji.bude-to-tak-pokracovat-i-nadale
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

PR článek

Povinné ručení u elektromobilů zatím vyjde levněji. Bude to tak pokračovat i nadále?

3.3.2020 09:40
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Blomst / Pixabay
Přestože české silnice elektromobilům zatím tolik nepřejí, výrobci automobilů do svých nabídek tyto modely zařazují stále více. Před dvěma lety jich u nás bylo registrovaných zhruba dva tisíce a už teď, stejně tak jako v následujících letech, bychom jich měli na cestách potkávat stále více. Podle odhadů poradenské společnosti Bloomberg New Energy Finance bude za pět let podíl vozů s elektrickým pohonem tvořit 11 % celkového prodeje nových modelů, a to jak těch hybridních, tak čistě elektrických.
 

Už nyní je vidět velký posun vpřed. Oproti roku 2018 v loňském roce prodej aut s elektrickým pohonem výrazně narostl, a to zejména v případě hybridů, kterých se loni registrovalo o 84 % více než předchozí rok. Čistě elektrická vozidla sice nezaznamenala tak velký nárůst, nicméně i tady je vidět zvýšený zájem ze strany řidičů - v roce 2018 došlo k registraci 396 vozů, zatímco o rok později jich bylo 421, což znamená rozdíl 6,3 %.

Cena povinného ručení je zatím nižší, ale to se může změnit

Ekologická stránka elektrovozů má však jeden velký háček. Jejich výroba totiž způsobuje mnohem větší uhlíkovou stopu než u vozidel s běžným zážehovým či vznětovým motorem, a to včetně jejich provozu. Jejich majitelé však zatím mají jednu velkou výhodu, a sice tu, že řada pojišťoven zatím nemá žádnou speciální kategorii pro vozidla s alternativním pohonem.

V kombinaci s nízkým počtem vozů na silnici to vede k nižší ceně povinného ručení, a to v některých případech až o dvě třetiny. Pořizovací cena těchto vozů je však paradoxně o dost vyšší. Při jejich výrobě se totiž využívají relativně nové technologie a materiály, což ve spojení s nízkým počtem vyrobených kusů znamená i vysoké náklady pro výrobce, a tak i pro finálního zákazníka.

S počtem elektromobilů na silnicích navíc přirozeně roste i počet pojistných událostí, což při velkých nákladech na výrobu logicky znamená i vyšší škody při nehodě. Řidiči se tedy mohou připravit na nemalé zdražování. I při vyšších cenách pojištění však bude možné najít výhodné nabídky, je však třeba porovnávat - s tím vám například pomůže portál Povinneruceni.biz. Do formuláře stačí vyplnit detaily o voze a jeho majiteli a poté už má uživatel k dispozici seznam všech nabídek a možností - dostane tak nejen nejlepší cenu, ale i podmínky.

Proekologické řešení, avšak s vysokou pořizovací cenou

Navzdory tomu, že se po celém světě klade stále větší důraz na ekologii, počet dobíjecích stanic je u nás stále nízký. Tento fakt, stejně tak jako vyšší pořizovací cena, spoustu řidičů od nákupu elektromobilů odrazuje, a tak se stále raději spokojí spíše s benzínovými nebo dieselovými vozy. Nicméně jak ukázala data Centra dopravního výzkumu, za poslední dva roky výrazně poklesl zájem o vozidla na LPG, a to konkrétně o 44,2 %.

Z výše zmíněných údajů tedy jasně vyplývá, že lidé se postupem času přestávají zajímat o čistě ekonomická řešení a přecházejí k variantám, které nepotřebují čerpat neobnovitelné zdroje naší planety. S rostoucí poptávkou po elektrických vozech by se postupem času mohla snížit i jejich cena. Zájem zákazníků představuje dostatečnou motivací k tomu, aby výrobci přišli na způsob, jak snížit náklady na jejich výrobu, a tak i finální prodejní cenu.

Směr, kterým se budou elektromobily ubírat v budoucnu, je pro nás ale zatím nejasný. Jak už jsme však zmínili, lze předpokládat, že cena za povinné ručení v případě těchto modelů do budoucna poroste. Pravděpodobně se však nebude jednat pouze o elektromobily, ale i auta s běžným pohonem. Kvůli rostoucí ceně manuální práce a náhradních dílů totiž pojišťovny vyplatí za škody při dopravních nehodách vyplatí více peněz, než vyberou od svých klientů.


reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist