PR článek
Přepis nemovitosti na katastru: Vše, co potřebujete vědět
Kam se vydat?
Katastr nemovitostí, který vede Státní správa zeměměřictví a katastru, shromažďuje důležité informace o nemovitostech v České republice. Změna vlastnictví nemovitosti, ke které při prodeji dochází, je jednou z těchto informací. Proto musíte katastr do procesu prodeje vždy zapojit.Změnu vlastníka musíte na katastru nahlásit písemně. Potřebné dokumenty lze odevzdat:
-
• online (při nahlášení změny online si však dejte pozor, abyste splnili technické požadavky komunikace s úřadem);
-
• prostřednictvím poboček CZECHPOINT na České poště;
-
• osobně na některé z místních poboček katastru nemovitostí.
Na katastrální úřad nemusíte jít osobně, můžete se nechat zastoupit takzvaným zmocněncem (obvykle advokátem), v takovém případě si ale připlatíte za služby advokáta, případně notáře při ověření plné moci. Dostavit se můžete společně s člověkem, kterému nemovitost prodáváte, nebo se dohodnete, že formality vyřídí pouze jeden z vás (jako pověřená smluvní strana).
Jaké dokumenty vzít s sebou?
Bez ohledu na to, zda jste se rozhodli kontaktovat katastrální úřad elektronicky nebo osobně, budete při nahlášení změny vlastnictví nemovitosti potřebovat několik základních dokumentů.
Nejdůležitějším z nich je formulář pro návrh na vklad práva do katastru nemovitostí. Katastr se snaží jeho vyplnění co nejvíce usnadnit, na svých webových stránkách tak vytvořil speciální aplikaci, která vás zadáváním požadovaných údajů provede a některé i sama předvyplní. Zadávají se informace o účastnících řízení a prodávané nemovitosti.
Nezbytným dokumentem při prodeji nemovitosti i jednání s katastrálním úřadem je pochopitelně také kupní smlouva. Nestačí vám však jedna. Ideálně by měl být počet kopií smlouvy (označované také jako paré smlouvy) o dvě vyšší, než je počet účastníků řízení na katastru. Zůstávají pak totiž katastru.
Jak dlouho to trvá?
Když předložíte požadované listiny a katastrální úřad nenajde v žádosti žádnou chybu, dostanete rozhodnutí o povolení vkladu do katastru nemovitostí do 30 dnů od podání žádosti. U původně vaší nemovitosti tak bude v katastru zapsán nový majitel.
Tip: Řízení na katastru můžete urychlit, když necháte alespoň na dvou kopiích smlouvy podpisy úředně ověřit (například notářem nebo obecním úřadem).
Kolik to stojí?
Když se rozhodnete vše vyřídit s katastrem sami (bez zmocněnce), zaplatíte od roku 2020 katastrálnímu úřadu za změnu vlastnického práva 2000 Kč (dříve to bylo pouze 1000 Kč). S dalšími výdaji v řádech desítek korun počítejte při úředním ověření podpisů.
Pokud budete chtít ušetřit čas a často i nervy a rozhodnete se pro zastoupení zmocněncem, pohybují se sazby advokátů a notářů v řádech tisíců korun.
Vyřídí to někdo za mě?
Nemovitost neprodáváte každý den, takže vaše zkušenosti jsou ve srovnání s profesionály v oboru nesrovnatelně menší. S žádostí o pomoc se můžete obrátit už na začátku samotného prodeje. Buď oslovíte realitní kancelář, která s vámi bude při prodeji spolupracovat. Nebo se rozhodnete nechat celý proces prodeje a vyřizování na katastrálním úřadu specializované firmě.
Jakmile se s investiční společností zaměřenou na výkup nemovitostí dohodnete, máte po práci i starostech. Výhodou je také rychlost výplaty peněz. Nejde o měsíce, jako je to v případě prodeje svépomocí nebo přes realitní kancelář, ale jen o pouhé dny.
Stejně musíte postupovat i jako spoluvlastník
Neprodáváte nemovitost celou, ale jen svůj podíl na ní? Ani v tomto případě se řízení na katastrálním úřadu nevyhnete. Prodej spoluvlastnických podílů je už opravdu oříšek, o to více byste měli zvážit, zda nebude nejlepší oslovit hned od začátku společnost specializující se na výkup spoluvlastnického podílu.
reklama