PR článek
Zelený předvoj v e-commerce: Podívejte se, jak e-shopy balí ekologicky
Některé e-shopy si proto řekly dost. Místo, aby váš nákup zabalili do plastové obálky na jedno použití, hledají řešení šetrné k životnímu prostředí. Podívejte se, jaké fígle a obaly používají.
E-shopy se vracejí k papíru
Nejoblíbenější cestou, jak dnes balit šetrněji, je balit do papíru. Ekologicky smýšlející e-shop vám proto nejčastěji pošle zboží v papírové krabici, kterou vyplnil papírovou výplní do krabic a zalepil papírovou páskou.
Divíte se, proč zrovna papír, když jeho výroba spotřebuje obrovské množství vody? Jeho velkou výhodou je, že pochází z obnovitelného zdroje – ze stromů. V přírodě se navíc bez problému rozloží do 2 měsíců, zatímco jeho protivníkovi, plastu, to trvá 450 let a víc!
V praxi se však e-shopy plastu nevyhýbají za každou cenu. „Po pravdě občas použijeme i bublinkovou fólii, která nám přišla od dodavatelů,“ přiznává Ivon Fraňková z e-shopu BIOneeds s tím, že je škoda ji vyhodit.
Zero-waste přístup je samozřejmostí
Zajímavější než to, do jakých obalů balí, je celkový přístup e-shopů k obalovým materiálům. Nejlépe ho vystihuje filosofie e-shopu NuSpring: „Nekupujeme zbytečně nové obaly. Raději maximálně využíváme to, co už máme k dispozici.“
Filosofie zero-waste je vlastní většině e-shopů. Podporují opětovné využívání všech zdrojů bez tvorby odpadů a snaží se používat hlavně obaly z druhé ruky – od dodavatelů, okolních firem i zákazníků. Některým e-shopům obaly dokonce nosí sami zákazníci.
Krása nevzhledných zásilek
Balit do obalů z druhé ruky má i odvrácenou stranu – zásilky nepatří k nejhezčím. Není výjimkou, že se na zákazníka ze zásilky vysype skartovaný papír z kanceláře, staré noviny nebo zmuchlaná stretch fólie, které ještě nedávno končily v odpadcích.
Některé e-shopy se už setkaly se zákazníky, kteří si stěžovali na to, že jim přišla zásilka plná odpadu. Jedním z nich je e-shop Naklíčeno.cz. „Zákazníci si stěžovali, že skartovaný papír práší, že se páska odlepuje a že na nich šetříme,“ vysvětluje majitel Michal Kuchař.
Řešení prekérní situace bylo snazší, než byste možná čekali. „Vyřešili jsme to dopisem, který dáváme do zásilky,“ říká Kuchař. V dopise vysvětlují důvody, které je vedly k tomu balit ekologicky. Co na to zákazníci? Od té doby jim balení zásilek naopak chválí.
Jedna cesta, jeden cíl?
Na ekologii se dnes dává stále více e-shopů a mají k tomu nejen ekologický, ale i ekonomický důvod – 62 % lidí dneska raději nakoupí v e-shopu, který balí udržitelně a ekologicky, zjistila studie DotCom.
Balit do papíru a obalů z druhé ruky však není jediným krokem, jak e-shopy mohou snižovat svou ekologickou stopu. „K tomu ovšem mohou optimalizovat logistiku a snížit tak zátěž pro životní prostředí,“ vysvětluje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEKu.
E-shopy dále mohou zmenšit zásilky a nepřevážet v nich vzduch, mohou vybírat recyklované a snadno recyklovatelné materiály nebo mohou minimalizovat nadbytečnou přepravu zboží.
Nejenže tato opatření snižují ekologickou stopu, v praxi šetří i peníze. Dá se proto očekávat, že zodpovědný přístup k balení zásilek se stane novým standardem, který se bude očekávat od každého internetového obchodu.
reklama