https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/michal-stingl-ruzovych-kol-v-ulicich-mest-pribyva
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Michal Štingl: Růžových kol v ulicích měst přibývá

16.6.2015
Systém sdílení kol funguje nyní hlavně ve vnitřní Praze, kde je možné kola vypůjčovat a zase je vracet
Systém sdílení kol funguje nyní hlavně ve vnitřní Praze, kde je možné kola vypůjčovat a zase je vracet
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Michal Štingl
Projekt sdílení bicyklů (bikesharing) pod jménem Rekola funguje v Praze, Brně, Olomouci, Pardubicích a Hradci Králové a dohromady čítá 120 dopravních prostředků. V Praze je momentálně 522 uživatelů, kteří mají k dispozici 45 kol a 30 koloběžek, což je zhruba sedm uživatelů na jeden dopravní prostředek. Síť není zcela naplněná a Rekola proto hledají další uživatele. Jako maximum uvádějí 21 uživatelů na jeden dopravní prostředek. Při malém vytížení sítě hrozí krádeže a vandalismus, protože kola a koloběžky dlouho stojí na jednom místě.
 


Oproti loňsku došlo k profesionalizaci projektu. Loni to byla spíše komunitní záležitost pro cyklistické nadšence. Začali se však hlásit klienti z komerčního sektoru, například zaměstnanci bank, kteří obvykle nejsou zvyklí si sami kola opravovat a nosit sebou nářadí. Proto začala Rekola spolupracovat s firmou Citybike na repasování starých kol a vytvoření ideální modelu odolného pro městské prostředí. Novinkou je bezpečnostní uchycení sedlovky, které umožňuje nastavení výše sedla, ale brání jeho odcizení. Rekola stále s radostí přijímají stará kola od dárců, kterým mohou nabídnout na zkoušku měsíční členství. Servismani odstrojují stará kola a posílají je do lakovny. Staré komponenty se dále opravují a využívají při montáži.

Postupně přibývá dobrovolníků i kol a prostor jedné místnosti na Radlické již přestává stačit. Ideální pro dílnu a skladování kol byl objekt o rozloze 200 - 300 metrů čtverečních a Rekola uvítají typy a nabídky za přátelský či bezplatný nájem.

Při opravách a workshopech probíhá spolupráce s Hodinovou dílnou a od července budou Rekola pořádat kurzy opravování kol. Servismani jsou placení brigádníci většinou z řad studentů. Každé kolo jednou za 48 hodin kontrolují a provádějí údržbu. Momentálně je jich pro Prahu pět a vždy jeden má daný den službu.

Většinu práce vykonávají dobrovolníci. Těch je v Praze asi třicet, jsou různého věku a vytvářejí jádro komunity, které se pravidelně potkává na workshopech a dalších akcích. Část z nich je také zapojena do organizovaní cyklojízd. Dobrovolníci také připravili pět dětských kol jako dar pro českou komunitu v Banátu. S organizaci Fokus Mělník zase připravují projekt cykloterapie.

Systém sdílení kol funguje nyní hlavně ve vnitřní Praze, kde je možné kola vypůjčovat a zase je vracet. Nově přibyla i zóna na Zličíně, odkud uživatelé jezdí na kolech hlavně ze sídliště a obce Sobín ke stanici metra.

Cílem pro příští rok je mít v provozu v Praze tisíc kol a financování čistě z příspěvků uživatelů. Jedná se o zavedení systému v Liberci, Plzni a Českých Budějovicích. Nyní je zhruba polovina nákladů hrazena z členství a polovinu představují granty, například ministerstva životního prostředí. Již potřetí poskytla podporu nadace Vodafone, zejména na rozvoj aplikace pro výpůjční systém.

Uživatele jejich aktivita v Rekolech baví. Založili si na facebooku skupinu Rekolisti, kde sdílejí fotografie a informace o užívání systému. Podle svých možností se starají o bezpečnost kol a částečně je i sami opravují. Vznikla tak unikátní komunita, která zdaleka přesahuje zvyklosti běžné konzumní služby. Rekolisté prožívají s Rekoly své příběhy a poznávají nové lidi.

reklama

 
Další informace |
Michal Štingl
Autor je bývalým dobrovolníkem spolku Rekola
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist