Dohoda o dieselech téměř nezlepší situaci ve městech, tvrdí ochránci životního prostředí
Na takzvaném dieselovém summitu se německé automobilky zavázaly, že upraví software u 2,8 milionu dieselových aut tak, aby v průměru o 25 až 30 procent snížily jejich emise oxidů dusíku. Dalších 2,5 milionu vozů musí už na základě dřívějších rozhodnutí upravit koncern Volkswagen. Dohoda počítá také s příspěvky automobilového průmyslu do fondu vlády na udržitelnou mobilitu ve městech nebo s pobídkami, které povedou k tomu, že uživatelé starší diesely vymění za nové.
Podle Deutsche Umwelthilfe budou mít ale dohodnutá opatření jen minimální dopady. Organizace počítá s tím, že díky nim v letních měsících množství emisí oxidů dusíku ve městech klesne maximálně o pět procent, v těch zimních pak dokonce vůbec. Důvodem je jednak to, že se úpravy softwaru týkají jen menší části z celkem více než 15 milionů v Německu registrovaných dieselových aut, a jednak to, že bude nadále možné při nízkých venkovních teplotách čištění výfukových plynů utlumit. To se přitom dnes týká i zcela běžných teplot pod deseti stupni Celsia.
Deutsche Umwelthilfe proto nadále požaduje, aby německé automobilky na vlastní náklady přistoupily i k technickým úpravám aut, například namontování modernějších katalyzátorů. Takové kroky podle organizace mohou vést ke snížení emisí oxidů dusíku u jednotlivých aut až o 95 procent.
Nevládní organizace také požaduje přiměřené finanční tresty a přísnější postup politiků vůči automobilkám, které podváděly. To, že němečtí politici v minulosti pochybili, připustila v pondělí i německá kancléřka Angela Merkelová. Německá vláda podle ní automobilkám možná příliš věřila a nenaléhala dost důsledně na přísnější emisní testy. Podle Deutsche Umwelthilfe to ale byla právě Merkelová, kdo v Bruselu za mírnější emisní normy loboval.
reklama