https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jakub-hruska-narodni-parky-jsou-v-silnem-ohrozeni-kvuli-narodnimu-parku
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jakub Hruška: Národní parky jsou v silném ohrožení! Kvůli národnímu parku...

15.4.2025
Ilustrační snímekk.
Ilustrační snímekk.
Foto | Jakub Hruška
Vláda má v programu vyhlášení NP Křivoklátsko. Já jsem za to velmi rád, nakonec jsem to "sám" do programu koalice SPOLU dával - tedy v době, když jsem v TOP 09 měl aspoň nějaký malý vliv.
 
Jenže podle jinak velmi dobré novely zákona 114/1992 Sb. o ochraně přírody z roku 2017 (ano, chválím tehdejší vládu a Parlament), která dobře upravila statut a péči o národní parky, se ale nový NP musí vyhlásit novelou tohoto zákona. Dříve stačilo nařízení vlády (v 90. letech) a pak samostatný zákon o vyhlášení NP (tak vznikl NP České Švýcarsko).

A otevřít zákon kvůli vyhlášení Křivoklátska se ukazuje jako problém. Protože při otevření celého zákona lze, podle našeho právního řádu, měnit jakékoliv části zákona, i ty nesouvisející.

A protože MŽP si bylo vědomo, že proti vyhlášení Křivoklátska vznikne odpor, snažilo se místní obce a vůbec potenciální odpůrce vzniku nových NP (a že jich je opravdu hodně), uchlácholit několika úlitbami:

1. změnit způsob hlasování v Radách NP tak, aby obce získaly znovu blokační možnost k jakémukoliv rozhodnutí Rady. To tady už bylo před rokem 2017 a opravdu to vedlo k paralýze rozhodování o čemkoliv - tedy např. zonaci, plánech péče, tedy pro parky klíčových dokumentů. Po novele, kdy se každý jednotlivý člen rady (včetně povinně zastoupených starostů) stal jedním z členů Rady, a ta hlasovala jako celek, se naopak rozhodování pohnula. Dokumenty jako právě zonace, zásady péče a klidová území byly projednány a odsouhlaseny. Ano, část obcí vždy hlasovala proti, ale tak to bylo a bude vždy. Důležité je, že ta rozhodnutí byla přijata.

2. Do 114 byla dána tzv. "hasičská novela". Po požáru v NP České Švýcarsko (který Správa bezpochyby nezavinila, ale mediálně se to tak prezentuje) chtějí obce a hasiči, aby všude v NP byly hasičskými cisternami sjízdné cesty a nádrže s vodou k hašení. A to v hustotě naprosto neodpovídající jednomu z hlavních cílů NP - ponechat část území přirozenému vývoji bez zásahů člověka. Samozřejmě, že ochrana majetku a životů je velmi důležitá, ale to se nemusí řešit asfaltkami a nádržemi na vodu v těch nejcennějších územích. Navíc je známo, že hašení lesních požárů nelze provozovat cisternami a hadicemi, jako se hasí hořící domy. Tam musí nastoupit hlavně hašení ze vzduchu.

Už tyto dvě změny otevřeně kritizovali ředitelé současných čtyř parků, protože jim to velmi ztíží jejich práci a může vést k erozi dosud novelou z roku 2017 dobře nastaveného směru ochrany přírody v NP (tedy až na ten způsob vyhlašování nových NP).

Ale teď k současnému dění ve Sněmovně. Obě tyto úlitby vůbec nezabraly (jsem jim to říkal...), a poslanci sází do novely jeden pozměňovák za druhým. A jeden horší než druhý:

  • z národních parků by se měly opět stát takové vzorné lesní závody, prakticky bez bezzásahových území
  • NP by měly by sloužit "k rozvoji obcí" - to je vlastně sen všech developerů
  • všechny normy přijaté od roku 2017 (zonace, zásady péče, klidová území) by měly být znovu v Radách s blokační možností obcí znovu přehlasovány(!!). Něco jako zákaz retroaktivity neexistuje?
  • a ještě se čekají další, mnohem ostřejší pozměňováky právě s tou "hasičskou" částí...

Naprostá většina z těchto nesmyslů je z dílny poslance Bureše z ODS, a údajně nemají podporu ani v jeho vlastní straně. ALE je načten ještě jeden pozměňovák – a to zákaz norování lišek (jasný přílepek, to patří do zákona o myslivost) od poslance Andeje Babiše. A protože norování lišek už dnes patří na smetiště dějin, je pravděpodobné, že pro něj bude hlasovat hodně poslanců (a samozřejmě ti opoziční všichni).

Ilustrašní snímek z hašení Národního parku České Švýcarsko.
Ilustrašní snímek z hašení Národního parku České Švýcarsko.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Takže může nastat velmi nepříjemná situace (pro národní parky):

1. Některé z těch devastujících pozměňováků projdou, a taky projde ten „norovací“. Pak je zjevné, že by ve třetím čtení (kdy se hlasuje o zákonu jako celku) hlasovala pro novelu i opozice. A ona by tedy prošla – sice se zřízením NP Křivoklátsko – ale se zcela devastujícími změnami pro všechny NP. To si tedy určitě nepřeju!

2. Koalice všechny navržené pozměňováky zamítne a bude se hlasovat jen o původním návrhu vlády. To by pro mne bylo snesitelné, ale stejně by to vedlo k erozi dosavadní ochrany existujících NP, což by mě velmi mrzelo! Tahle možnost mi ale v tuto chvíli přijde velmi málo pravděpodobná.

3. Ministr ŽP po uvážení situace před 3. čtením celou novelu stáhne. Tedy nebude ani Křivoklátsko, ani poškození současného režimu ochrany existujících NP. Za mne velký povzdech o promarněné příležitosti…

4. Něco se prohlasuje i třetím čtením, ale už se nestihne ve Sněmovně do konce volebního období přehlasovat senátní návrh změn (a ten jistě přijde). I to je dost pravděpodobná varianta. Můj názor nelze teď říct, protože nevím co by prošlo.

5. Může se stát i něco naprosto jiného, co tady radši ani nebudu psát, abych nedával návod.

No prostě není to dobrý…

A já bych se nerad loučil s úžasně se rozvíjející přírodou v bezzásahovkách existujích národních parků. Jako je na fotce moje milovaná Šumava ve své divokosti, hodnotě a kráse. A stačilo "ušmudlaných" 30 let...


reklama

foto - Hruška Jakub
Jakub Hruška
Autor je přírodovědec.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (37)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Sl

Slovan

15.4.2025 07:25
Je to vlastně celé celkem smutné. Budete sice mít nový NP, ale vlastně nebudete a ještě dostanou pár facek ostatní již existující NP. Osobně preferuji variantu, kdy se Křivoklátsko nechá v CHKO a nebude se na současné novele nic měnit (lepší žádná změna než špatná). Ochrana přírody se bude muset spokojit s tím, že se povede alespoň vyhlášení CHKO Soutok - už to bude po těch desítkách let úspěch.
Odpovědět
JH

Jan Horník

15.4.2025 11:30 Reaguje na Slovan
Ano, za těchto podmínek bych to neotvíral. Pro některé věci musí prostě dozrát čas.
Odpovědět
Ra

Radek

15.4.2025 22:24 Reaguje na Slovan
Ochrana přírody už nějakou dobu dělá jednu botu za druhou , je to smutný pohled . Taková ochrana není na Křivoklátsku potřeba , spíš by se tam měli jezdit něco naučit a není toho zrovna málo . Začít to aplikovat na Šumavě , tam by to prospělo .
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

16.4.2025 22:40 Reaguje na Slovan
Souhlasím.
Odpovědět
ms

15.4.2025 09:09
Kéž by už skončilo to ničení lesa, které probíhá v národních parcích, je to doslova zločin na přírodě zdevastovat takové krásné části přírodních hodnot, ale těch si v NP nikdo neváží, hlavně procesy, i když po tom všem zbude jenom zmar.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.4.2025 09:54 Reaguje na
1*
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

16.4.2025 22:22 Reaguje na
5
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.4.2025 09:50
Pan Hruška má máslo na hlavě spolu s ostatními zastánci bezzásahů, které
dopadají katastroficky a bojí se, že do jejich nesmyslů budou moci mluvit
i jiní s jinými názory. Je to typický příklad "vědce" žijícího v bludu,
který nemíní ani diskutovat o něčem jiném, natož přistoupit na kompromis.
Je nehorázné, když o státních NP rozhoduje hrstka "odborníků" s takovými
výsledky jejich činnosti a zbytek národa tomu nečinně přihlíží. Je to
uzurpace části státu k pokusům na přírodě s následky pro celý stát.
Stačilo by vyhlásit celostátní referendum o hospodaření v NP a dopadech
toho hospodaření na samotné NP a taky jejich okolí. Národ má právo se
vyjádřit, zda fandí bezzásahům s postupnou degradací stávajících lesů
a krajiny NP a nebo zda je chce zachovat v současné podobě (už mimo
NP ČŠ a částečně NP Šumava. Co tak ponechat bezzásahu NP Krkonoše?
Jakpak by se návštěvníkům líbilo je omezit v dosavadních činnostech?
Jak by se jim líbily lesy sežrané kůrovcem a nebo spálené požárem?
Názor hrstky "vědců" NESMÍ být tím rozhodujícím pro budoucnost
majetku většiny a jejiho názoru na ochranu přírody. Mezi námi Zelení
mají takovou podporu, že se nemají naději dostat do parlamentu a tak
velkou podporu mají u národa názory pána Hrušky a jemu podobných.
Proto ta hysterie, když se o tom vůbec začíná ve sněmovně mluvit!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.4.2025 09:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Má odbornost je pane Břetislavě jinde,vedle,ale cítím to přesně jako Vy,jen neumím tak přesně formulovat.Vidím to z pozice trampa a turisty.Příliš mnoho aktivit KČT a skautů/od Rakousko-Uh./ bylo od r.1948 dodnes vypuzeno,zakázáno.Na jednu stranu organizovaný transport návštěvníků i nepohyblivých do míst kam se dříve dostal jen zdatný chodec,jinde uzavření oblastí kde bývala šetrná turistika .Půjčovny lyží a kol v Krkonoších ztrácejí zájem o elektrokola,návštěvníci/nezaměňovat s turisty/opouštějí vybité stroje na hřebeni a majitel je potom musí hledat po kopcích,asi nový úkol pro Horskou službu...:-))) Co je po naší vlasti zaniklých chat a útulen KČT snad z dob Rakousko Uh.,dnes v oblastech nepřístupných kde skupina podivných novovyvolených předstírá novodivočinu,máme tu vlka,trátura,prákoně,chybí už jen "Otzi".Návštěvy po vyhrazených cestách nejlépe s průvodcem,lépe sledovat na videu doma. Ze Sluneční zátoky je skoro turistická atrakce.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.4.2025 09:57 Reaguje na Emil Bernardy
Já chápu snahu zpřístupnit přírodu pro kohokoliv, ale nesmí
se to přehánět stejně, jako to jinde striktně zakazovat.
Zatím nejlepší variantu jsem zažil bohužel za socíku, kdy
by revírník LESA PÁN a po dohodě POUZE s ním byl reálný
tábor, potlach a nebo i nějaký přístřešek, či bouda. Bylo
to sice neoficiální, tichým duchem a o to byla zodpovědnost
uživatelů větší. Věděli jsme, že nesmíme revírníka zklamat
a občas mu i pomáhat s lesními pracemi. Bylo to o vzájemné
dohodě, která po revoluci dostala červenou kartu. Revírník
dostal příkaz postihovat tyto aktivity a omlouval se nám,
že MUSÍ plnit příkazy nadřízených, kteří plní příkazy zase
svých nadřízených. Organizoval jsem 30 let Zimní táboření
v údolí Moravice a po revoluci to byl jeden problém za
druhým. Kdysi stačila dohoda s vlastníkem, který byl jeden
a tím byl stát, nyní vlastní louku i deset restituentů
a co majitel to jiný názor. Revírník kdysi sám rozhodl
o použití souší na oheň, ale dnes musí seznámit polesí,
že tam povolil těžbu souší(v zimě je totiž na oheň pro
50-100 účastníků klestí nedostatečné). Přibylo povolení
hygieny o způsobu vykonání potřeby a pokud je to v CHKO,
tak i od nich. Prostě kopa povolení i pro ty, kteří to
bez problémů konají třicet let a jsou ochotni ručit za
vzniklé škody. Prostě klacky pod nohy, pokud nejsem
"partyzán" a nerisknu to načerno, což u veřejné akce
jaksi na rozdíl od vandru pár lidí nepřipadá v úvahu.
Nakonec jsme upustili atraktivní pobyty v zimní
přírodě a šli cestou táboření u soukromé hospůdky,
kde vše od A do Z povoluje pouze její majitel. Má to
už ale daleko k romantice zasněžených stanů několik
kilometrů od civilizace. Prostě se daří likvidovat
aktivity opravdových milovníků přírody pouhopouhým
válčením s úředním šimlem. Zážitky z těch jednání mám
hrozné, všechna povolení archivuji a je to počteníčko,
jak alibisticky jsou povolení formulována, aby se vlk
(zákon) nažral a koza( akce) zůstala celá(aby se konala).
Před pár léty jsem organizování předal jiným, ale oni
už se ani nepokoušejí absolvovat ta martýria a jdou tou
snazší cestou vyhnout se CHKO a jiným problémům. Je to
ale škoda, protože se slevilo z nároků na účastníky,
kteří nostalgicky vzpomínají na zimní akce daleko od
civilizace.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.4.2025 14:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Lidé spolu hovořili,dnes nějaké poziční války.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

15.4.2025 10:41
"Z národních parků by se měly opět stát takové vzorné lesní závody, prakticky bez bezzásahových území... a ještě se čekají další, mnohem ostřejší pozměňováky právě s tou "hasičskou" částí."
Pan Hruška se už těšil, že se z národních parků stanou takové vzorné přírodní laboratoře, prakticky bez možnosti zásahu hasičů, o kterých by mohl psát další články o úžasné síle přírody na spáleništi.
A ti zlí zastupitelé nehodných občanů mu do toho hodili vidle. To by se tak nemělo nechat! Myslím, že nás na Ekolistu čekají další, mnohem ostřejší články, právě s tou "hasičskou" částí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.4.2025 11:28 Reaguje na Peter Sládek
A zatím v nich začínají převládat -
lunaparka, že !
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.4.2025 13:16
Jak mohou hasiči hasit hadicemi, když byly cesty zničeny Správami parků. Není zničení těch cest kriminální? Navíc mohou být používány např. jako stezky pro skialpy.
Začněte už chránit živé lesy před těmito lidmi a jejich nedemokratickými postupy.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.4.2025 13:18 Reaguje na Jarka O.
Míněno...požární průseky a cesty..
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

15.4.2025 13:30 Reaguje na Jarka O.
Jaké cesty, nač cesty, přece pan Hruška psal, že hadice jsou zbytečné:
"Navíc je známo, že hašení lesních požárů nelze provozovat cisternami a hadicemi, jako se hasí hořící domy. Tam musí nastoupit hlavně hašení ze vzduchu."
On je odborník i na požáry, ví o hašení víc než hasiči, tak to musí být pravda!
Odpovědět
ms

15.4.2025 19:27 Reaguje na Peter Sládek
ví toho více, proto napsal studii, která je naprosto chybná, https://www.securitymagazin.cz/security/vypocet-experta-pozar-v-ceskem-svycarsku-byl-5x-horsi-nez-kdyby-sprava-parku-odklidila-kalamitni-smrky-1404070492.html
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.4.2025 21:11 Reaguje na
Ta studie o rozdílu teplot suchého jehličí kontra klestí, které prý na slunci chladí a tak zpomaluje postup požáru, není podložená žádnými daty. On se domnívá, že rozdíl pár stupňů v terénu hraje při obřím požáru větší roli než zásoba suchého dřeva, je v té ekologistické domněnce osamocen a asi nebyl na školení hasičů.
Křivoklátska je škoda, bude to zbytečně drahé.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

15.4.2025 23:07 Reaguje na
ms dík, to jsem neznal:
"Hruška a jeho kolektiv tvrdili, že kůrovcové dřevo většímu šíření nenapomohlo."
To aby hasiči místo stříkaček příště hasili soušemi.
A namísto požárních nádrží sklady kůrovcového dřeva.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.4.2025 21:14 Reaguje na Peter Sládek
Vrtulníkou máme něurekom.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.4.2025 21:31 Reaguje na Jarka O.
Létat nad požárem s oblaky kouře není žádná (_!_), není vzácností havárie unavené či dezorientované posádky. Pozemní zásah může prolévat poslední doutnající ohniska, která často postoupí pod zemí až o několik metrů a les zahoří znovu. Pokud v místě jsou cesty, je třeba je udržovat, horší je to v kanadské divočině, kde první osada je často desítky km daleko a lesní cesty veškeré žádné. Ano, tam je to "lepší" letecky.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

15.4.2025 22:57 Reaguje na Jarka O.
A vrtulníkových peněz na ty škody taky...
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.4.2025 12:52 Reaguje na Peter Sládek
Je nechutné, na co se dnes používají peníze z daní.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

16.4.2025 13:20 Reaguje na Jarka O.
Na to, co by nám bez Zelených Khmérů dokonce vydělávalo.
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.4.2025 13:36
To je zase sešlost klaunů v diskuzi. :D Opět stará známá individua vyřvávají, jak jsou parky zničený a jak si někdo uzurpuje přírodu pro sebe. :D Stále si pamatuju, jak tu ti exoti vyřvávali, že je NP Šumava totálně zničený - no a opět to těm klaunům nevyšlo. :D
Odpovědět
ms

15.4.2025 16:07 Reaguje na Petr Elias
jenomže on je zničený

udělali z území, které mělo vzrostlé živé lesy, území ze suchých lesů
Odpovědět
su

15.4.2025 20:19 Reaguje na
Tak to mi ukažte kde )).
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.4.2025 21:13 Reaguje na
Ano, na více místech. Poledník, Černé jezero, u Filipovy Huti...
Odpovědět
PE

Petr Elias

15.4.2025 21:53 Reaguje na
No jéje. Je to tam mrtvé a suché jak cesta... :DD
Odpovědět

Radek Čuda

15.4.2025 14:27
No, aspoň třeba pár aktivním pachatelům vyššího dobra dojde, že snažit se některé věci tlačit na sílu se může ale kua vymstít. Jestli vám to vyhlášení NP na Křivoklátsku ... kde se přírodě daří více než dobře a není rozhodně důvod narychlo řešit nějaký průser ... za to stálo.

Věcně jinak s autorem souhlasím, že to veto obcí není nic moc a ta "hasičská novela" je vyloženě zvěrstvo, ale ... kdo chce kam ...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.4.2025 14:40 Reaguje na Radek Čuda
Jestli není větší zvěrstvo nechat shořet celý les, když brouk potřebuje jen pár stromů, maximálně ha. Lesní cesta je disturbance využívaná nejen lidmi, ale i zvěří, okraje cesty jsou zajímavé biotopy. Ono velmi záleží na úhlu pohledu a vyhodnocení všech pro a proti. Někomu stačí k věčnému prokletí šlápnutí na kuří vočíčko Vůdci, a to tím, že mívá na dogmata jiný názor... Potom i té(to) půlminuty byla škoda.-)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.4.2025 10:38 Reaguje na Karel Zvářal
Je třeba si uvědomit, že pokud nebyla megafauna vyhubena, lesy byly řídké, různověké od ožírání a protkány širokými stezkami zvěře. No jak se asi liší cesta pro hasiče či průjezd BVP od mamutí stezky? Jak se liší mamutí kaliště od požární nádrže? Atd?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.4.2025 12:03 Reaguje na Slavomil Vinkler
Cesty je nutné udržovat, nejen kvůli hasičům. Turista upadne, vymkne kotník, zláme nohu, či se mu udělá nevolno, a pro silný vítr tam není možné se dostat letecky. Takže je nutné se dostat co nejblíže, aby od značené trasy ho záchranáři nemuseli nosit daleko. Elementární logika.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.4.2025 07:58
Tady je vidět, jaký je základ demokracie, parlament, nezastupitelná úloha demokrat. liberálních stran prosazujících svobodu bez ohledu na populizmus, na momentální náladu ve společnosti. Prostě aby byla strana, která to má jako základ, jako nezměnitelný program.
Lidi si díky tomu sami rozhodnou, jakou cestou půjdou.
NP a bezzásahové oblasti jsou potřebné, ale jen tam, kde není potřeba žádný zásah, jinak nemají smysl. Elektroauta tam, kde jsou nabíječky a zdroj levné elektřiny, TČ tam, kde fungují, kde je možno dodržet topný faktor 3:1 atd.
Tam, kde to nejde, je fanatické zkostnatělé prosazování těchto jinak dobrých věcí škodlivé, rozumní lidi to musí odmítnout.
Správci parků sami budou muset porušovat stále více bezzásah: je třeba přírodu stabilizovat smíšeným lesem, lesem odolnějším suchu: tak se příroda sama vyvíjí, boj proti tomuto vývoji a zafixování nevhodného stavu, který nedpovídá současným podmínkám, je proti přírodnímu zákonu adaptace. Je třeba více zachycovat vodu - i jezírka mohou zarůst, mohou se naplnit bahnem. Udržovat diverzitu, jinak nám vznikne jen křovím zarostlá krajina. Nestačí jen mrtvé dřevo na zemi - vykácíme-li les, toto dřevo vyschne a ztratí svoji funkci, jsou třeba i staré dlouhověké stromy, odumírající nahnilé stromy : prostě vše v přírodě má svoji funkci, tak jako přírodovědci bojují o záchranu druhů a proti uniformitě, je třeba bojovat o pestrost přírody. Je třeba bojovat proti katastrofám- kůrovci, včas zasáhnout i proti požáru- nějaká protipožární opatření, nikoli ale odstranit všechno mrtvé dřevo. NP je součást celé přírody, nelze ho vyjmout. Tak jak příroda progresivním nástupem činností člověka se ochuzuje a je ničena, tak více je třeba ji podporovat tam, kde to jde, ne zafixovat neblahý stav, uniformitu. Lze to dělat na pár hektarech (Boubínský prales) ale ne na celém NP- typický příklad Křivoklátsko, krásná oblast právě díky zásahu člověka. A tento zásah, stále do budoucna větší a rozsáhlejší budou potřebovat všechny NP. Kde se na to vezmou peníze - z rozpočtu? Což takhle nutnost výstavby JE, adaptace energeniky, podpora Green Dealu, zbrojení, adaptace průmyslu = stále větší zábor přírody, stále větší počet důchodců? To je také přirozená změna společnosti, úplně stejná jako změny v přírodě, které probíhaly miliony let a příroda se na to musela adaptovat. Pokud my to nedokážeme, díky názorům ve článku, nepřežijeme.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.4.2025 12:55 Reaguje na Honza Honza
Zde spíš referendum.
Ale srovnejte velikost vašeho oblíbeného bezzásahu v Bavorském Lese a na Šumavě. Na Šumavě je 3x větší a to už nefunguje.
Odpovědět
JL

Jaromír Lukavský

16.4.2025 11:45
"území ze suchých lesů" a podrostem mladých smrčků. Co jiného by tam také mohlo vyrůst? Buk i jedle se šíří nepatrně a navíc byly skoro vyhubeny. Musely by se tam uměle vysázet. Takže jsme zaseli novou monokulturu smrku, ta doroste a za 100 let sežere jí kůrovec... a tak pořád dokola, pár tisíc let. Ale hlavně že máme bezásahovost. J.L. end
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

21.4.2025 08:09
Včera jsme byli v něčem,co má být PP,přírodní památka.Změť akátů a bezu,živých i padlých.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist