Šumava 19. století: Lesní kalamita přinesla rozvoj turistiky

„Rozmach individuální i organizované turistiky od konce 70. let 19. století na Šumavě pomohl vyrovnat se s hospodářským úpadkem, který následoval po období prudkého rozvoje spojeného s odstraňováním škod způsobených řadou událostí, které vážně ovlivnily zdravotní stav lesa i obyvatel šumavského regionu,“ uvádí Kolářová.
Tyto proměny velice dobře ilustrovala dobová turistická literatura. Pro vědkyni, která se zabývá společenskou odolností, přitom sloužila jako podklad pro výzkum vnímání změn v krajině. To, jak autoři turistických průvodců, případně beletristé krajinu ve své době popisovali, naznačuje prostředky a meze vztahování se k přírodnímu prostředí jejich doby.
Průvodce srovnávají Šumavu s Alpami, které jsou kolébkou evropské turistiky a objevování hor vůbec, a Krkonošemi s tehdy už vysoce rozvinutým turismem. Prostřednictvím autorů, jako byl Karel Klostermann, a jejich způsobu imaginace krajiny dochází k intertextuálnímu propojení turistických průvodců, beletrie a reportážní publicistiky.

„Turistická literatura přispívá k představě Šumavy jako divočiny, ačkoli se z větší části jednalo o agrární les. Navzdory přitažlivosti obrazu divoké přírody nejsou všechny přírodní procesy a přechody v krajině zobrazovány stejným způsobem,“ upozorňuje Kolářová.
Zásadní rozdíl hraje faktor času. Některé změny jsou považovány za přírodě vlastní a většinou předvídatelné, i když určitá míra nejistoty stále existuje a je součástí atraktivity krajiny pro turisty. Jiné změny – jako právě vichřice a rozšíření kůrovce – jsou popisovány jako neočekávané, bezprecedentní a nové. „Na rozdíl od pozitivních cyklických změn jsou popisovány jako katastrofy, pohromy nebo zkáza,“ píše Kolářová.
Vedle toho existují místa, kde mohou tyto disturbance existovat jako součást přirozeného, cyklického řádu. Příkladem je Boubínský prales. „Tento výjimečný případ ukazuje, že vnímání časovosti přisuzované krajinným přechodům je ohraničeno i v prostoru a vytváří hierarchii závislou na tom, kde se daný prostor nachází na ose kultura–příroda. Tato konkrétní oblast je na základě vyloučení z těžby dřeva vnímána jako přírodě vlastní a kůrovcová epidemie je zde přijímána jako přírodní faktor,“ uvádí Kolářová.
To dokumentuje například popis návštěvy Klubu českých turistů na Boubíně, kteří si vyšlapují „… tu mezi odumřelými velikány a pamětníky zhouby kůrovcové, onde zas po tisíciletých snad kmenech na drť zpráchnivělých.“
Cestovní ruch pomáhá hierarchii prostorů vytvářet a udržovat a zároveň nabízí řešení nejistoty, kterou mohou rychlé změny v krajině, jako je rozšíření kůrovce, přinést do kultivovaného přírodního prostředí, jakým je agrární les. S tím souvisí i jiný způsob hospodářského využití. „Rozvoj cestovního ruchu lze proto považovat za strategii odolnosti, která umožňuje přizpůsobit se socioekonomické nejistotě, kterou přináší život ve více než lidském světě,“ dodává Kolářová.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
vaber
17.4.2025 08:13Kdysi jsem vyšel na Čerchov, to není Šumava ,ale nevadí. Je tam cedule jak na Čerchov šli turisté někdy v roce 1900. Cesta jim trvala několik dní ,nebyly cesty a byl neproniknutelný les. Já tam vyšel pohodlně za pár hodin.

Karel Zvářal
18.4.2025 10:14 Reaguje na vaberEmil Bernardy
17.4.2025 10:42Břetislav Machaček
21.4.2025 10:16tomu předcházela vichřice, kdy se nahromadilo v lesích plno poškozených
stromů vhodných pro kůrovce. Po 1. sv. válce to zase byla bekyně, která
dostala příležitost při výpadku dřevorubců narukovaných do války, co
po ní šli pracovat místo do lesa do průmyslu. No a nynější kůrovcové
kalamitě předcházela katastrofa zvaná reorganizace Lesů ČR se zánikem
vlastních těžařských kapacit pro preventivní zásahy a katastrofa zvaná
podle ochranářů: "brouk je architekt lesů". Tehdy to byla vichřice
a válka a nyní lidská hloupost, které se dalo vyvarovat, ale porevoluční
lpění na předchozím hospodaření bylo považováno za komunistický přežitek
a její zastánci byli označeni za staré struktury. Doufejme, že tichým
duchem se lesáci vrátí sice oklikou přes listnáče k prevenci, místo
řešení problémů vzniklých lidskou hloupostí. Pokud budou politici zase
naslouchat hrstce idiotů a odborníci budou označováni za staré struktury,
tak ke kalamitám dojde i v bezzásahových porostech. Ty jsou výplodem
lenivců razících nicnedělání, protože je lesy neživí a jsou placeni odjinud. Koho les živí, tak se o něho stará a má les zdravý a výnosný.
Ten, kdo nic nedělá(samovýsev a bezzásah bez oplocenek s vybitou zvěří)
tak pouze žádá dotace na svoji nečinnost a nebo čeká na zhodnocení
podřadného dřeva po seštěpkování v energetice. Vítr vane taky odtamtud
a zastánce úspěšně nalézá i mezi užitečnými idioty z řad ochranářů.
Jinak turista a turista je rozdíl. Někdo touží po výhledech z holých
vrcholů hor a po cestách plných turistů stejného ražení. Někdo ale
chodí raději mimo cesty, spí v lese, netouží po výhledech a protiví
se mu davy takyturistů. Je jasné, že kalamitní těžba zpřístupnila
les už pouze svými cestami, chodníky kolem vodních kanálů atd. Je
to logický následek hospodaření a je otázkou, proč udržovat cesty,
když se tam nehospodaří? Kvůli turistice? Není to přepych?
těýba of