Elektromobily budou eko, jen když budou na elektřinu z obnovitelných zdrojů, říká Vorel ze Ško-Energo
„Stojíme před technologickými změnami, které mohou být v budoucnu vnímané jako další průmyslová revoluce. Elektromobilita přináší další změnu způsobu pohonu strojů, vyžaduje však vybudování příslušně energetické infrastruktury, tedy dostatečně široké sítě nabíjecích stanic,“ říká předseda Poslanecké sněmovny Jan Hamáček, který převzal záštitu nad konferencí Elektromobilita v ČR a využití solární energie.
Společnost Škoda Auto, která za dva roky na trh uvede hybridní verzi modelu Superb a za tři roky první elektromobil, plánuje budovat zmíněnou infrastrukturu i v místech projede svých vozů. „Od roku 2020 platí nové limity na podíl CO2 produkovaný všemi nově vyrobenými automobily, elektromobily tedy začnou kvůli splnění tohoto limitu vyrábět i jiné automobilky. Pokud ale opravdu chceme snižovat znečištění ovzduší, elektromobily by měly jezdit na energii z obnovitelných zdrojů, ne na elektřinu z uhlí,“ řekl na konferenci Jaromír Vorel ze společnosti ŠKO-ENERGO, která zajišťuje energii pro automobilku i Mladou Boleslav. Nabíjecí místa by tedy měla využívat zelenou energii, nejjednodušeji například pomocí solárních panelů.
V politice i mezi veřejností je poměrně rozšířený názor, že geografické a klimatické podmínky České republiky nejsou vhodné pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů. S tím zásadně nesouhlasí předseda Solární asociace Tomáš Buzrla. „Podle našich výpočtů je v České republice skoro 30 milionů metrů čtverečních střešních ploch, které jsou vhodné k instalaci solárních kolektorů, ať už panelů nebo solárních střešních tašek. Pokud bychom všechny tyto plochy využili, získáme 7 GW instalovaného ročního výkonu, což odpovídá polovině současné spotřeby českých domácností,“ říká Buzrla.
reklama