https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/firemni-ekologie-elektromobily-a-louky-na-strechach-ale-da-se-tomu-verit
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Firemní ekologie: elektromobily a louky na střechách. Ale dá se tomu věřit?

28.5.2011 05:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
E.on podporuje rozvoj elektromobility, jeden z vozů půjčil na rok také společnosti Vodafone.
E.on podporuje rozvoj elektromobility, jeden z vozů půjčil na rok také společnosti Vodafone.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Nabídky konkurenčních firem jsou podobné a jednou z možností, jak se odlišit, je vydat se ‚zelenou‛ cestou. A zákazníci v ČR na to čím dál víc slyší. Jak vyplynulo ze semináře o firemní ekologii, tuto strategii proto volí stále více firem. Jenže možností, jak být ‚eko‛, je celá řada.
 

Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA si myslí, že společnost chce od firem zájem o ekologii. A zdá se, že je v tom velký potenciál. Kotecký uvedl, že osm obchodních řetězců prodává v ČR polovinu veškerého maloobchodního zboží a rozhodují tak o tom, co budou spotřebitelé nakupovat. Pokud půjdou ekologickou cestou velké firmy, přidají se k trendu i menší prodejci.

Jak ale Kotecký varuje, nestačí jen ‚zelený nátěr‛, který nikdo nebere vážně a zůstane jen nevyužitou příležitostí. Zákazník podle něho líbivé fráze snadno prohlédne a pokud se později firma skutečně ‚ozelení‛, nebude již tak důvěřivý. Kotecký nadhodil, že český průmysl může organizačními změnami snížit spotřebu energie o 7 %.

Zelený Vodafone?

O pozici lídra mezi zelenými firmami se uchází telefonní operátor Vodafone. Kateřina Husová z oddělení společenské zodpovědnosti ve Vodafone připomněla, že firma letos v lednu představila koncept první zelené sítě. Ta ročně spotřebuje 50 GWh, nyní ale používá ze 70 % energii z obnovitelných zdrojů (polovina z vodních elektráren), zbylých třicet procent je kompenzováno výsadbou stromů. Souvisí to se závazkem Vodafone, na základě kterého chce společnost do deseti let snížit emise CO2 na polovinu. „Blížíme se k uhlíkově neutrální síti,“ uvedla Husová.

Od iniciativy Auto*Mat si Vodafone nechal vypracovat analýzu, jak 2 000 zaměstnanců dojíždí do práce a po vyhodnocení by mělo dojít ke zlepšení efektivity, koordinace a případně i k finančním úsporám. Firma také postavila několik týmů, které se zapojily do projektu Do práce na kole. Firma má na rok zapůjčený elektromobil od E.ONu, disponuje 5 vozy Toyota Prius s hybridním pohonem a u dalších vozů preferuje dieselové motory, které mají nižší spotřebu.

Vodafone také spolupracuje s farmářským tržištěm a jednou za 14 dní přivezou farmáři bedýnky s čerstvou zeleninou, ovocem i jinými produkty zhruba 55 zaměstnancům, počet zájemců o tyto čerstvé potraviny prý mezi zaměstnanci společnosti dále stoupá.

V kancelářích Vodafone je ale mnohem více ‚zelených‛ řešení: smart metery, LED osvětlení, více než 80 % osvětlení v energetické třídě A, úsporné chlazení datových center, 70 % kancelářského vybavení s FSC certifikací, jednorázové nádobí bylo nahrazeno skleněným a keramickým, tiskne se oboustranně na recyklovaný nebělený papír, kancelářská technika a počítače využívají úsporný režim a podobně. Sídlo firmy je certifikováno MŽP jako Zelená kancelář a má také ekoznačku Ekologicky šetrná služba.

Společnost se také účastní Hodiny země, kdy na hodinu vypne světla ve všech kancelářích i světelné reklamy. A co recyklace mobilů? Díky sběrným košům v prodejnách a na jiných akcí již Vodafone vybral 16 017 telefonů.

Zelená louka na střeše radlického ústředí ČSOB. Zeleň se prý bance vyplatí.
Zelená louka na střeše radlického ústředí ČSOB. Zeleň se prý bance vyplatí.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Markéta Charvátová / ČSOB

Louka na střeše budovy

Ekologicky odpovědnou může být ale jakákoliv firma, i banka. Manažerka společenské odpovědnosti v ČSOB Pavlína Folovská poukazuje na to, že budova ČSOB v Radlicích získala ve své době jako jediná budova v Evropě zlatý certifikát v mezinárodně uznávaném ekologickém hodnocení budov LEED. Certifikace je prý nástrojem pro měřitelný dopad výkonu budovy a zkoumá pět hlavních oblastí: udržitelný rozvoj lokality, úsporu vody, efektivitu využívání energií, výběr materiálu a kvalitu vnitřního prostředí.

V budově ústředí je hodně zelených ploch, dokonce na střeše budovy ústředí je louka. Tento prostor je využívaný pro neformální jednání a přípravy na jednání zaměstnanců, louka se seká kosou dvakrát do roka podle toho, jak květy odkvétají. „Každé vybočení z průměru něco stojí. Ale výhody, které zeleň přináší, jsou tak velké, že se to bance vyplatí,“ řekla Markéta Charvátová z ČSOB. Od loňského června se v ČSOB provozuje také sdílení aut, tzv. car sharing, kdy zaměstnanci nahlásí, kam potřebují jet a doladí datum, kdy mohou jet v jednom autě ve vyšším počtu. Zatím ale nejsou údaje, podle kterých lze posoudit efektivitu projektu, uvedla Charvátová.

Jak to dá vědět?

Pavel Hrubý z České informační agentury životního prostředí (CENIA) připomněl, že firmy mají několik možností, jak ukázat, že se snaží být ekologicky uvědomělé. Tou první je ekoznačení. Certifikace třetí nezávislou organizací je pro zákazníky zárukou, že výrobek nebo služba splňuje určité požadavky. „Ekoznačka je zavedený marketingový nástroj, který funguje 17 let. Kritéria jsou jednoznačně ověřitelná, na rozdíl od vlastních značení jednotlivých firem,“ říká Hrubý.

Druhou možností jsou tzv. vlastní environmentální tvrzení (například, že výrobek je vyrobený z recyklovaných materiálů a podobně). Zde má výrobce určitou volnost, používat toto tvrzení je jednoduché a relativně levné. Slabinou takového tvrzení je, že spotřebitel nemá jistotu, že výrobek deklarovanou vlastnost skutečně má. CENIA proto pro firmy vydala brožuru, vysvětlující, jak používat vlastní environmentální tvrzení. A nabízí jim i možnost nechat si zkontrolovat, nakolik je jejich reklama ‚košer‛. Pokud reklama splní nároky normy ISO 14021, dostane od CENIA potvrzení, že jde o důvěryhodné vlastní environmentální tvrzení. Prvním a dosud jediným ověřeným environmentálním tvrzením je prohlášení o 100% biologické odbouratelnosti plastové tašky. Více informací naleznete v článku Jak nenaletět ekoreklamě.

Pavel Hrubý pro CENII sbírá příklady různých environmentálních tvrzení. Některým firmám by pro získání potvrzení od CENIE stačil jednoduchý úřední úkon. Jiné firmy ve svých prohlášeních uvádějí nepodložené nebo matoucí informace. Lze si je prohlédnout na této stránce.

Dále lze možné opatřit výrobek tzv. Environmentálním prohlášením o produktu, což je jakýsi podrobný ‚průkaz‛ o vlivu produktu na životní prostředí. Jiným nástrojem je certifikace EMAS dosvědčující systematický přístup k ochraně životního prostředí ve všech aspektech podnikání nebo zvolit preventivní strategii založenou na efektivnějším využívání vstupních zdrojů (Čistší produkce).

Seminář Firemní ekologie – ekonomicky a efektivně se konal 17. května 2011 v Toulcově dvoře v Praze.


reklama

 
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist