https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mesta-trapi-prebujela-doprava-zmenit-to-ma-iniciativa-mesto-s-dobrou-adresou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Města trápí přebujelá doprava. Změnit to má iniciativa Město s dobrou adresou

22.7.2016 01:19 | PRAHA (Ekolist.cz)
Doprava se má přizpůsobit životu ve městě, ne naopak. Per Brixen, zástupce dánského velvyslance, Petr Horský, Česká parkovací asociace, Tomáš Čoček, náměstek ministra dopravy, Vladislav Smrž, náměstek ministra životního prostedí, Jindřích Frič, Centrum dopravního výzkumu, Dalibor Horák, starosta Uničova, Jaroslav Vymazal, Svaz měst a obcí.
Doprava se má přizpůsobit životu ve městě, ne naopak. Per Brixen, zástupce dánského velvyslance, Petr Horský, Česká parkovací asociace, Tomáš Čoček, náměstek ministra dopravy, Vladislav Smrž, náměstek ministra životního prostedí, Jindřích Frič, Centrum dopravního výzkumu, Dalibor Horák, starosta Uničova, Jaroslav Vymazal, Svaz měst a obcí.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Trend automobilizace české společnosti je v posledních letech jasný. V podstatě každý druhý občan má automobil. „Mnohdy je to proto, že nemá k dispozici jinou variantu dopravy anebo s ní není spokojený,“ říká Jiří Jedlička z Centra dopravního výzkumu. Automobilová doprava je jednou z velkých sil, která formují naše města a ovlivňují kvalitu našich životů. Na včerejší tiskové konferenci se na tom shodli zástupci ministerstva dopravy, životního prostředí, zástupci Svazu měst a obcí a dalších institucí shodli na tom, že to tak být nemá. A vyhlásili vznik platformy Město s dobrou adresou, v jejímž rámci se mají sdílet zkušenosti a know how.
 

Na tiskové konferenci od různých mluvčích zaznívaly věty jako chceme najít chytrá řešení městské mobility. Doprava nemá být primárním formovacím prvkem města, má se přizpůsobit městu a potřebám lidí, kteří v něm žijí. Doprava je služba. Parkovací místo není nárok, ale starost majitele auta. Města jsou místem k životu, ne k parkování aut. Mezi mluvčími však nebyl žádný cykloaktivista z Auto*Matu, ale náměstci ministrů dopravy a životního prostředí, ředitel výzkumného ústavu, starosta malého města, předseda Svazu měst a obcí, předseda České parkovací asociace.

„Máme snahu zabránit tomu, aby se naše města dostala do stavu některých západních měst, kde se doprava stala neudržitelnou,“ říká Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu. Problémem u nás i v zahraničí totiž je, že se po léta investuje a rozvíjí doprava automobilová a ostatní druhy dopravy se opomíjejí. Je to dluh, který narůstá a dříve nebo později město postihne tím, že se v něm pro samá auta a jejich provoz špatně žije. Frič dále dodává, že informací a dat k dopravě je dostatek, chybí jen realizace projektů a opatření, které by městskou dopravu měnili na více udržitelnou.

Leckterá česká města si to už dávno uvědomila a vydala se cestou podpory i jiných způsobů dopravy. Dvanáctitisícový Uničov na Hané má skvělé podmínky pro cyklodopravu – krátké vzdálenosti v rovinatém terénu. Dnes má Uničov 20 km cycklostezek a jeden z největších podílů nemotorové dopravy u nás, říká starosta Uničova Dalibor Horák.

Překážkou lepšího rozvoje udržitelné dopravy jsou podle něho zákony a různé vyhlášky a normy. Ty jsou typicky připravované pro potřeby velkých měst, ale ne vždy se hodí po potřeby malých měst a obcí. A podle Horáka to platí i pro možnosti financování. A pak velký problém vidí v komunikaci – jak mezi různými úřady, tak mezi sousedními městy a obcemi.

Jako příklad může posloužit Litovel. Skoro každý zde používá kolo. Při rekonstrukci jedné frekventované křižovatky ale krajský úřad na cyklisty v projektové dokumentaci zapomněl. Přitom stačilo, aby se kraj víc zajímal o potřeby města.

I to má být jedním z cílů včera vyhlášené iniciativy Město s dobrou adresou. Nemá jít o nějaký žebříček měst, ale sdílení know how, inspiraci a sdružování měst, která se k myšlence Města s dobrou adresou přihlásí. Garantem iniciativy je Centrum pro dopravu a výzkum.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Martin Mach Ondřej

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

22.7.2016 08:17
Nejzajímavější na článku je zjištění, že existuje předseda České parkovací asociace. Z čehopak asi taková organizace žije, kdo ji krmí. Kolik takových bizarních uskupení, dotovaných z daní asi existuje, jen mne děsí jak se řízení státu zvrhlo, pokud jsou krmeni z daní, tak je to pěkná pračka peněz a korupce jako vyšitá, kdepak jsou Ištvánové a Šlachtové.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist