Města trápí přebujelá doprava. Změnit to má iniciativa Město s dobrou adresou
Na tiskové konferenci od různých mluvčích zaznívaly věty jako chceme najít chytrá řešení městské mobility. Doprava nemá být primárním formovacím prvkem města, má se přizpůsobit městu a potřebám lidí, kteří v něm žijí. Doprava je služba. Parkovací místo není nárok, ale starost majitele auta. Města jsou místem k životu, ne k parkování aut. Mezi mluvčími však nebyl žádný cykloaktivista z Auto*Matu, ale náměstci ministrů dopravy a životního prostředí, ředitel výzkumného ústavu, starosta malého města, předseda Svazu měst a obcí, předseda České parkovací asociace.
„Máme snahu zabránit tomu, aby se naše města dostala do stavu některých západních měst, kde se doprava stala neudržitelnou,“ říká Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu. Problémem u nás i v zahraničí totiž je, že se po léta investuje a rozvíjí doprava automobilová a ostatní druhy dopravy se opomíjejí. Je to dluh, který narůstá a dříve nebo později město postihne tím, že se v něm pro samá auta a jejich provoz špatně žije. Frič dále dodává, že informací a dat k dopravě je dostatek, chybí jen realizace projektů a opatření, které by městskou dopravu měnili na více udržitelnou.
Leckterá česká města si to už dávno uvědomila a vydala se cestou podpory i jiných způsobů dopravy. Dvanáctitisícový Uničov na Hané má skvělé podmínky pro cyklodopravu – krátké vzdálenosti v rovinatém terénu. Dnes má Uničov 20 km cycklostezek a jeden z největších podílů nemotorové dopravy u nás, říká starosta Uničova Dalibor Horák.
Překážkou lepšího rozvoje udržitelné dopravy jsou podle něho zákony a různé vyhlášky a normy. Ty jsou typicky připravované pro potřeby velkých měst, ale ne vždy se hodí po potřeby malých měst a obcí. A podle Horáka to platí i pro možnosti financování. A pak velký problém vidí v komunikaci – jak mezi různými úřady, tak mezi sousedními městy a obcemi.
Jako příklad může posloužit Litovel. Skoro každý zde používá kolo. Při rekonstrukci jedné frekventované křižovatky ale krajský úřad na cyklisty v projektové dokumentaci zapomněl. Přitom stačilo, aby se kraj víc zajímal o potřeby města.
I to má být jedním z cílů včera vyhlášené iniciativy Město s dobrou adresou. Nemá jít o nějaký žebříček měst, ale sdílení know how, inspiraci a sdružování měst, která se k myšlence Města s dobrou adresou přihlásí. Garantem iniciativy je Centrum pro dopravu a výzkum.
reklama



Evropská komise zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
Výrobci elektromobilů naléhají na Brusel, aby se držel cíle nulových emisí
Evropská komise by mohla 16. prosince představit zmírnění zákazu spalovacích motorů