https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/PR-komu-se-dnes-vyplati-elektroauto
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

PR článek

Komu se dnes vyplatí elektroauto?

9.5.2023 11:39
Přestože je budoucnost elektromobilů v podstatě již pevně daná, neuškodí se na ni podívat optikou čísel. Čísel, která postihnou ekonomickou stránku provozu: pořizovací cenu, provozní náklady a případnou zůstatkovou cenu při prodeji ojetého auta. Jakému majiteli se vyplatí elektrovůz? Nebo můžeme položit otázku jinak: co budete muset udělat, aby se vám elektroauto vyplatilo?
 

Největší strašák? Pořizovací cena

Elektroauto by dnes určitě mělo mnohem více Čechů, pokud by se vůz s elektrickým pohonem dal pořídit za podobnou cenu jako vůz s motorem spalovacím. Dostupnost elektroaut sice zlepšuje jejich rostoucí nabídka v bazarech kombinovaná s možností hradit nákup z půjčky na auto, ale ani tak ji nelze srovnávat s dostupností aut na motory spalovací. Pro lepší představu: zde najdete aktuální ceny běžných půjček na auto a aktuální ceny prodávaných ojetých elektromobilů.

Elektroauto se „zlevňuje“ s rostoucím nájezdem

Z pohledu pořizovací ceny nemají auta na spalovací motor konkurenci. Jinak je tomu, pokud se podíváme na provoz vozu. Ten je nesrovnatelně levnější - a proto se výhodnost pořízení elektromobilu zvyšuje s navyšujícím se pravidelným ročním nájezdem.

Podle publikovaných výpočtů na speciálních portálech věnujících se automobilům (například elektrickevozy.cz) se vyplatí elektroauto až od nájezdu 20 tisíc kilometrů za rok, a to ještě v kombinaci s dalšími opatřeními, která uvádíme níže. Fotovoltaika a nízký tarif - nejlépe v této kombinaci

Pro pravidelné nabíjení doma je vhodné mít levný zdroj energie, nejlépe vlastní. To zajistí fotovoltaické panely. Jenže i ty je nutné pořídit, a náklady také nejsou zrovna drobné. Jestliže fotovoltaiku už máte, jste o krok blíže k výhodnému provozu elektromobilu.

Pokud byste ji měli kvůli dobíjení auta teprve pořizovat, rozhodně se to nevyplatí. Leda byste si rovnou koupili větší počet panelů tak, aby výroba pokryla i další spotřebu elektřiny v domácnosti. A celé to zadotovali z Nové Zelené úsporám. Fotovoltaiku je nutné vybavit i bateriemi, abyste svou vyrobenou energii mohli využívat také v hodinách, kdy (ještě nebo už) slunce nesvítí. Elektroauto se nejsnáze dobíjí přes noc, kdy s odjezdem nikam nespěcháte.

Ve dnech, kdy kapacita panelů na dobíjení auta zcela nevystačí (a baterie už jsou prázdné), je pro zachování ekonomického smyslu elektroauta nutné zajistit nabíjení skrze „noční proud“ neboli nízký tarif. Jestliže byste nabíjeli za běžné ceny elektřiny, návratnost pořizovací ceny elektromobilu by se rozplynula.

Stále ještě natrefíte na nabíjení zdarma

U provozu elektroaut jsou velmi lákavé nabíječky zdarma. Sice nevydrží na trhu věčně, ale v současnosti je stále ještě najdete a můžete využít. Podívejte se, kde se dají elektrovozy nabít za nulové náklady.

Počítejte s časovými prodlevami na delších cestách

Elektromobil toho na jedno dobití moc neujede. A nabíjení je mnohonásobně delší než tankování. Proto když se s elektromobilem vydáte na delší cestování, předem si naplánujte časové prodlevy. Jedete-li s dětmi, promyslete pro ně program na dobu nabíjení. Ať se z cesty nestane jen jedno velké nervové vypětí a „vopruz“. Nabíječky bývají u obchodních center bohužel častěji než třeba u památek nebo jiného kulturního, sportovního vyžití. Baterie do elektromobilů budou nedostatkovým zbožím, a to vyžene jejich cenu ještě výš

Jak jsme vás už informovali, výrobce vozů Volkswagen se nechal slyšet, že baterie pro elektroauta jsou větší problém než zákaz spalovacích motorů. Problémem bude právě výroba dostatečného množství baterií pro elektromobily, které mají (podle dohody EU) vozy se spalovacím motorem postupně nahradit.

Zdaleka nejde jen o výrobní kapacitu. Problémem bude i nalezení dostatku surovin pro jejich výrobu. O které suroviny se jedná? Volkswagen uváží, že pokud se „nepodaří získat dostatečné dodávky lithia, niklu, manganu nebo kobaltu, může to zpomalit přechod k elektromobilům, zdražit tyto vozy a ohrozit ziskové marže automobilek.“ Nemluvě o ekologických následcích výroby a následné likvidace baterií, s celosvětovým dopadem.

Kdy se vám elektroauto vyplatí?

Pokud by elektrovozy zůstaly na současných cenách, vyplatí se vám jejich pořízení ze sekundárního trhu (z bazaru), dále při nabíjení z vlastní fotovoltaiky a při nájezdu alespoň 20 tisíc kilometrů ročně. Dodejme, že zachování současných cen je pro návratnost nutné nejen u aut, ale i u baterií. Ty je totiž nutné jednou za čas vyměnit.


reklama

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist