https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/vw-baterie-pro-elektroauta-jsou-vetsi-problem-nez-zakaz-spalovacich-motoru
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

VW: Baterie pro elektroauta jsou větší problém než zákaz spalovacích motorů

30.6.2022 11:41 | MNICHOV (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích 12 letech je problematická, ale ještě větším problémem bude výroba dostatečného množství baterií pro elektromobily, které mají vozy se spalovacím motorem nahradit. V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl finanční ředitel německé automobilky Volkswagen Arno Antlitz.
 

Komentář zazněl poté, co se země EU dohodly na zákonech pro boj proti změně klimatu, včetně toho, který požaduje, aby nové automobily prodávané v unii od roku 2035 vypouštěly nulové emise oxidu uhličitého. To v praxi může znemožnit prodej automobilů se spalovacími motory.

"Je to náročný cíl. Myslíme si, že je splnitelný," řekl Antlitz. "Nejnáročnějším tématem není navyšování počtu závodů na výrobu aut. Nejnáročnějším tématem bude rozjezd dodavatelského řetězce baterií," doplnil.

Volkswagen uvedl, že k danému datu přestane v regionu prodávat automobily se spalovacím motorem. Některé automobilky, které jsou ve vývoji elektromobilů pozadu, ale mohou mít problémy s dodržením termínu.

Velké automobilky se snaží zajistit si dodávky baterií. Větší problém však může představovat nalezení dostatku surovin pro jejich výrobu. Pokud se nepodaří získat dostatečné dodávky lithia, niklu, manganu nebo kobaltu, může to zpomalit přechod k elektromobilům, zdražit tyto vozy a ohrozit ziskové marže automobilek.

Generální ředitel automobilky Stellantis Carlos Tavares minulý měsíc uvedl, že očekává, že automobilový průmysl zasáhne nedostatek baterií pro elektromobily v letech 2024 až 2025, protože ještě nebude dostatek nových závodů na výrobu baterií, ale výroba elektromobilů poroste. Dnes Tavares dodal, že rozhodnutí EU není pro Stellantis překvapením a není to pro automobilku ani dobrá, ani špatná zpráva. Stellantis nyní plánuje prodávat od roku 2030 v Evropě pouze elektromobily.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (17)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

30.6.2022 12:36
To se tedy začínaj ozývat ty automobilky brzo. Takhle měly " řvát " už před 10roky, minimálně !
Odpovědět
LB

Lukas B.

30.6.2022 12:58 Reaguje na smějící se bestie
se jim to zdálo strááášně daleko, za dobu čtyřnásobně převyšující průměrnou životnost manažera v korporátu a po plánovaném odchodu do důchodu celého topmanagementu.

a automobilky už dávno nepatří (třeba) Henrymu Fordovi nebo Václavu Klementovi, ale nějaké nepřehledné změti fondů, a tam je to s managementem nemlich stejné, bližší výroční prémie než skutečné spravování majetku a riziko obvinění z nedostatečné jásavosti.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.7.2022 06:48 Reaguje na Lukas B.
ani z unie nemusíme vystupovat, stačí prohlásit nadřazenost naší legislativy a ústavního pořádku nad unijními " klacky". Jen by mě zajímalo, kolik klacků naše záda budou strpět, než skutečně prozříme?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.7.2022 06:41 Reaguje na smějící se bestie
Green deal před deseti lety taky nikdo neznal, proč by měli křičet před deseti lety?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.6.2022 15:10
V Evropě není žádná pořádná výroba baterií (mimo HEDA😢), o surovinách jako kobalt lithium, nikl a...ani nehovoříc
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

1.7.2022 16:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
Myslíte virtuální baterie HE3DA ?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.7.2022 06:44 Reaguje na Slavomil Vinkler
v první řadě jde o byznys o ekologii až na posledním místě...JDE JEN O TO V BRUSELU VYTVOŘIT ZELENÝ OBAL TOTÁLNÍ ŠPÍNĚ bude se drancovat více a ničit více...ve jménu ekologie
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.6.2022 17:24
Hlavně tam nepíšou, že se teprve rozjíždí recyklace baterií, která bude později dávat víc surovin, než těžba.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.6.2022 17:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Zajímavá hypotéza. A při recyklaci vznikne více surovin, než se do recyklace pustí.
Hurá, máme perpetuum mobile. To potřebujeme, zejména budeme-li potřebovat asi 100x víc baterií než máme dnes. Recyklujme,recyklujme ....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.7.2022 08:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zkuste si to přečíst znovu. Až bude přibývat baterií třeba 20% - 30% ročně, recyklace bude dávat třeba polovinu spotřeby, zbytek se bude těžit.
Ideální stav, kdy baterií je trh nasycený a přibývá jen tolik, kolik se vyhazuje, dlouho nenastane. Ale tam by zase ideálně šlo z recyklace 100% a nebylo by potřeba těžit lithium vůbec.
To nastat nemůže, proto píšu "víc jak polovina".
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.7.2022 18:22
Po světě jezdí z celkového množství vozidel pouze zlomek elektroaut a už
začínají scházet kovy na výrobu baterií. Co až budou čekat auta na baterie jako nyní na čipy a budou tak ty nedostatkové baterie svoji cenou pro
většinu lidí nedostupné? Dobíjení už taky není za pakatel a navíc ty
problémy při havárii a požáru například v garáži. Kvůli poruše baterie tak shoří dům a nebo sto aut i s parkovacím domem, protože hašení je problém, který se řeší utopením auta v nádrži s vodou. Jak to budou s jednou nádrží dělat, když už chytne mezi sebou deset aut v parkovacím domě? To bude EKO požár u kterého se bude čekat pouze na dohoření! Při kompletním přechodu
na elektroauta to může denní scénář práce hasičů a co jejich ostatní
činnost? Proboha kdo nás tlačí do nedomyšlených technologií a proč se
automobilky nebrání, že to má plno dětských nemocí a nelze k tomu přejít
dříve, dokud to nebude dořešeno. Ty hurá akce "Gryndýlu" jsou malér za
malérem a EU tvrdošijně trvá na jejich splnění. Je to pouhá nevzdělanost
a nebo rovnou záměr, jak zlikvidovat prosperitu EU i s jejími obyvateli?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.7.2022 06:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy jste mistr světa na vymýšlení totálních blbostí. Požár lithiové baterie je něco úplně jiného, než benzínového auta. V době, kdy se to ještě stávalo, chytlo letadlo plné baterií z Číny a v pohodě nouzově přestálo, uhašení na zemi nebyl problém. Ta baterie chytí jen při prorůstání krystalů a ostaní kolem hořlavé nejsou (nebo velmi špatně), jenže to je dnes už dávno odstraněné.

Požár benzínového auta s plnou nádrží je úplně jiný kafe, tak přestaňte laskavě strašit a mlet pitomosti.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.7.2022 09:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Zkuste nabitou nepoškozenou baterii vystavit ohni a ty
krystaly ke vznícení nepotřebujete. Rizikem je samotná el.
energie v nabité baterii a to, že nelze hasit dostupnými
prostředky tak účinně, aby se hoření neopakovalo. Takže
nemelte nesmysly vy, protože hořící garáže s benzíňáky se
zalijí vodou a pěnou a je po ohni. U garáží s elektroauty
se tam budou hasiči bát vstoupit je vytahat a naházet je
do hasících kontejnerů, takže vyčkají na dohoření i té
budovy garáží. Elektřina je dobrý sluha, ale pánem je
daleko horším, než benzín, či jiné fosilní palivo. On
i plynový pohon není ideál a i plyňáky nesmíte parkovat
v takových garážích. U elektromobilů se už o tom začíná
vážně diskutovat. Jinak při přepravě nejsou nové baterie
nabité a v tom letadle to byly maximálně nějaké jednorázové
baterie bez možnosti nabíjet. Novou nabíjecí baterii si
kupujete vybitou a následně si ji nabíjíte podle návodu
pro prvé nabíjení.
Odpovědět
ZK

Zan K.

3.7.2022 20:07
A všechny suroviny jsou mimo Evropu i USA. Proto všechny ty snahy a boje o suroviny. (I Rus asi vá své o Ukrajině a jejich surovinách). Řešením je recyklace. Ovšem kdo určí kolik enetgie to spotřebuje? Nakonec asi nula od nuly pojde......
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.7.2022 07:38 Reaguje na Zan K.
Ale recyklace ne. Ve skutečnosti musíte mít dost výrobků po skončení životnosti, aby je bylo možno recyklovat. Kde jsou?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

5.7.2022 10:18 Reaguje na Zan K.
Nejsou mimo Evropu a USA. Jenom těžba ve vyspělých státech je tak ztížená předpisy a všelijakými aktivisty či jsou rovnou zbývající naleziště odepsaná, takže pro těžařské společnosti je mnohem výhodnější těžit v zaostalejších státech.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

4.7.2022 19:24
Současné baterie elektromobilů, systém 5 a víc tisíc monočlánků v baterii jsou neudržitelné.
Každý monočlánek musí být sledován elektronikou, aby nebyl přebíjen nebo vybíjen víc než ostatní a horší článek je tou elektronikou speciálně "přinabíjen" nebo "přivybíjen". Stejné to je s teplotou, každý článek musí být sledován teplotním čidlem, jestli se při nabíjení nebo dokonce rychlonabíjení nebo při jízdě při vybíjení příliš nezahřívá a pokud ano, musí se používání baterie omezit a baterku víc intenzívněji chladit složitým systémem s chladicí kapalinou.
I baterka elektromobilu a hlavně elektronika baterie je tak obrovsky složitá s vysokým počtem součástek, které musí být velmi kvalitní. Jinak dle zákonů pravděpodobnosti a spolehlivosti dochází příliš často k selhání baterie jako celku.
Kvůli vysokému počtu monočlánků, nutných kvůli dokonalému chlazení umožňujícímu čerpat z baterie vysoké proudy a nabíjet rychlonabíjením je baterie drahá a i přes používání vysoce spolehlivých součástek poměrně poruchová a s nízkou životností.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist