VW: Baterie pro elektroauta jsou větší problém než zákaz spalovacích motorů
Komentář zazněl poté, co se země EU dohodly na zákonech pro boj proti změně klimatu, včetně toho, který požaduje, aby nové automobily prodávané v unii od roku 2035 vypouštěly nulové emise oxidu uhličitého. To v praxi může znemožnit prodej automobilů se spalovacími motory.
"Je to náročný cíl. Myslíme si, že je splnitelný," řekl Antlitz. "Nejnáročnějším tématem není navyšování počtu závodů na výrobu aut. Nejnáročnějším tématem bude rozjezd dodavatelského řetězce baterií," doplnil.
Volkswagen uvedl, že k danému datu přestane v regionu prodávat automobily se spalovacím motorem. Některé automobilky, které jsou ve vývoji elektromobilů pozadu, ale mohou mít problémy s dodržením termínu.
Velké automobilky se snaží zajistit si dodávky baterií. Větší problém však může představovat nalezení dostatku surovin pro jejich výrobu. Pokud se nepodaří získat dostatečné dodávky lithia, niklu, manganu nebo kobaltu, může to zpomalit přechod k elektromobilům, zdražit tyto vozy a ohrozit ziskové marže automobilek.
Generální ředitel automobilky Stellantis Carlos Tavares minulý měsíc uvedl, že očekává, že automobilový průmysl zasáhne nedostatek baterií pro elektromobily v letech 2024 až 2025, protože ještě nebude dostatek nových závodů na výrobu baterií, ale výroba elektromobilů poroste. Dnes Tavares dodal, že rozhodnutí EU není pro Stellantis překvapením a není to pro automobilku ani dobrá, ani špatná zpráva. Stellantis nyní plánuje prodávat od roku 2030 v Evropě pouze elektromobily.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)
smějící se bestie
30.6.2022 12:36Lukas B.
30.6.2022 12:58 Reaguje na smějící se bestiea automobilky už dávno nepatří (třeba) Henrymu Fordovi nebo Václavu Klementovi, ale nějaké nepřehledné změti fondů, a tam je to s managementem nemlich stejné, bližší výroční prémie než skutečné spravování majetku a riziko obvinění z nedostatečné jásavosti.
Jaroslav Řezáč
5.7.2022 06:48 Reaguje na Lukas B.Jaroslav Řezáč
5.7.2022 06:41 Reaguje na smějící se bestieSlavomil Vinkler
30.6.2022 15:10Jaroslav Řezáč
5.7.2022 06:44 Reaguje na Slavomil VinklerPavel Hanzl
30.6.2022 17:24Slavomil Vinkler
30.6.2022 17:49 Reaguje na Pavel HanzlHurá, máme perpetuum mobile. To potřebujeme, zejména budeme-li potřebovat asi 100x víc baterií než máme dnes. Recyklujme,recyklujme ....
Pavel Hanzl
1.7.2022 08:08 Reaguje na Slavomil VinklerIdeální stav, kdy baterií je trh nasycený a přibývá jen tolik, kolik se vyhazuje, dlouho nenastane. Ale tam by zase ideálně šlo z recyklace 100% a nebylo by potřeba těžit lithium vůbec.
To nastat nemůže, proto píšu "víc jak polovina".
Břetislav Machaček
1.7.2022 18:22začínají scházet kovy na výrobu baterií. Co až budou čekat auta na baterie jako nyní na čipy a budou tak ty nedostatkové baterie svoji cenou pro
většinu lidí nedostupné? Dobíjení už taky není za pakatel a navíc ty
problémy při havárii a požáru například v garáži. Kvůli poruše baterie tak shoří dům a nebo sto aut i s parkovacím domem, protože hašení je problém, který se řeší utopením auta v nádrži s vodou. Jak to budou s jednou nádrží dělat, když už chytne mezi sebou deset aut v parkovacím domě? To bude EKO požár u kterého se bude čekat pouze na dohoření! Při kompletním přechodu
na elektroauta to může denní scénář práce hasičů a co jejich ostatní
činnost? Proboha kdo nás tlačí do nedomyšlených technologií a proč se
automobilky nebrání, že to má plno dětských nemocí a nelze k tomu přejít
dříve, dokud to nebude dořešeno. Ty hurá akce "Gryndýlu" jsou malér za
malérem a EU tvrdošijně trvá na jejich splnění. Je to pouhá nevzdělanost
a nebo rovnou záměr, jak zlikvidovat prosperitu EU i s jejími obyvateli?
Pavel Hanzl
2.7.2022 06:44 Reaguje na Břetislav MachačekPožár benzínového auta s plnou nádrží je úplně jiný kafe, tak přestaňte laskavě strašit a mlet pitomosti.
Břetislav Machaček
2.7.2022 09:05 Reaguje na Pavel Hanzlkrystaly ke vznícení nepotřebujete. Rizikem je samotná el.
energie v nabité baterii a to, že nelze hasit dostupnými
prostředky tak účinně, aby se hoření neopakovalo. Takže
nemelte nesmysly vy, protože hořící garáže s benzíňáky se
zalijí vodou a pěnou a je po ohni. U garáží s elektroauty
se tam budou hasiči bát vstoupit je vytahat a naházet je
do hasících kontejnerů, takže vyčkají na dohoření i té
budovy garáží. Elektřina je dobrý sluha, ale pánem je
daleko horším, než benzín, či jiné fosilní palivo. On
i plynový pohon není ideál a i plyňáky nesmíte parkovat
v takových garážích. U elektromobilů se už o tom začíná
vážně diskutovat. Jinak při přepravě nejsou nové baterie
nabité a v tom letadle to byly maximálně nějaké jednorázové
baterie bez možnosti nabíjet. Novou nabíjecí baterii si
kupujete vybitou a následně si ji nabíjíte podle návodu
pro prvé nabíjení.
Zan K.
3.7.2022 20:07Slavomil Vinkler
5.7.2022 07:38 Reaguje na Zan K.Radim Polášek
5.7.2022 10:18 Reaguje na Zan K.Radim Polášek
4.7.2022 19:24Každý monočlánek musí být sledován elektronikou, aby nebyl přebíjen nebo vybíjen víc než ostatní a horší článek je tou elektronikou speciálně "přinabíjen" nebo "přivybíjen". Stejné to je s teplotou, každý článek musí být sledován teplotním čidlem, jestli se při nabíjení nebo dokonce rychlonabíjení nebo při jízdě při vybíjení příliš nezahřívá a pokud ano, musí se používání baterie omezit a baterku víc intenzívněji chladit složitým systémem s chladicí kapalinou.
I baterka elektromobilu a hlavně elektronika baterie je tak obrovsky složitá s vysokým počtem součástek, které musí být velmi kvalitní. Jinak dle zákonů pravděpodobnosti a spolehlivosti dochází příliš často k selhání baterie jako celku.
Kvůli vysokému počtu monočlánků, nutných kvůli dokonalému chlazení umožňujícímu čerpat z baterie vysoké proudy a nabíjet rychlonabíjením je baterie drahá a i přes používání vysoce spolehlivých součástek poměrně poruchová a s nízkou životností.