ABC: Počet zničujících požárů kvůli globálnímu oteplování poroste
Lesní požáry, které zničily bezmála půl milionu hektarů porostu, by mohly být předzvěstí dalších velkých problémů. Celosvětový nárůst teplot oslabuje stromy nemocemi i nedostatkem vláhy, a proto se stávají snadnou kořistí ohně, varují vědci z University of California v Davisu. "Nebezpečí častých požárů je evidentní a bude se rozšiřovat," říká profesorka Susan Ustinová. Vědci z Lawrence Berkley National Laboratory a Amerického úřadu správy lesů se shodují, že teplejší a větrnější podnebí a delší a sušší léta, povedou k vyšším nákladům na boj proti lesním požárům a k větším ztrátám na životech i majetku. V některých oblastech vzroste jak počet nekontrolovaných požárů, tak plocha, kterou oheň zachvátí více než dvakrát. Vědci svá zkoumání publikovali v časopise Climatic Change.
Nejohroženější oblastí je stát Kalifornie, jih země je vystaven působení suchého počasí nejdéle. Větrnější počasí přivádí do severní Kalifornie velmi suchý vzduch z poušti Santa Ana, který dokáže změnit lesní požár v ohnivou bouři. Vědci předpokládají nárůst počtu velkých ohňů o 50 % v zálivu u San Francisca a o 125 % na úpatí vysokých hor Sierra Nevady s tím, že plocha, kterou katastrofa postihne, bude až o 40 % větší než při dnešních požárech.
Výzkumníci upozorňují na to, že použili standardních vědeckých metod, které nezohledňují všechny faktory, jako například zapálení stromů bleskem, nebo výskyt travních porostů v oblastech, kde donedávna rostly pouze méně hořlavé rostliny. Možnost častějšího výskytu teplejších a vlhčích zim, znamená lepší růst paliva pro letní požáry.
"Plameny mohou mít vyšší teplotu a pohybovat se rychleji, a bude stále složitější správně určit, kde se pravděpodobně požáry rozšíří. To kvůli změněným klimatickým podmínkám," říká Robert Wilkinson z University of California v Santa Barbaře. "Extrémní teploty spolu s klimatickými podmínkami jako je silný vítr a sucho, vytvářejí výbušnou směs startující lesní požáry."
Podle textu The Associated PressABC News 12. 11. 2003.
reklama