Agentura pro námořní bezpečnost se pomalu rozjíždí
Námořní bezpečnost by měly podle názoru komise zvýšit zejména následující závazky: 1. urychlit zákaz jednoplášťových tankerů; 2. omezit transport méně kvalitní ropy v dvouplášťových tankerech; 3. posílit kontrolu v přístavech EU; 4. uložit vysoké pokuty a finanční sankce všem stranám, které přispějí k vážnějšímu ropnému znečištění hrubou nedbalostí; 5. vyzvat členské země, aby přijaly opatření v souladu s mezinárodním právem, která umožní pobřežním státům kontrolovat a případně omezit nediskriminačním způsobem provoz plavidel vezoucích nebezpečné a znečišťující zboží do vzdálenosti 320 km (200 mil) od jejich pobřeží; 6. pozměnit mezinárodní námořní právo, aby byla nalezena lepší rovnováha mezi zájmy svobody plavby a zájmy pobřežních států chránit své břehy před ekologickými pohromami.
Další prioritou Evropské komise je ustanovení záchytných přístavů pro lodi v nesnázích: tyto přístavy by měly mít nadnárodní charakter.
Komisařka Palaciová zároveň také napsala oficiální dopis generálnímu tajemníkovi Mezinárodní námořní organizace (IMO) Williamu O´Neillovi a uvítala záměr této instituce diskutovat co nejdříve o výše zmíněných tématech. Byla potěšena, že v plánu je otevřít v dubnu diskusi o zákonu o vlajkách států (tzv. Flag State Code) a o povinném modelu kontroly, který by zajistil, že státy, pod jejichž vlajkou loď pluje, plní své povinnosti vyplývající z mezinárodních konvencí. Tyto dva body byly největším terčem kritiky ze strany států postižených ropnými katastrofami v poslední době.
Viceprezidentka Palaciová se domnívá, že jmenování Willema de Ruitera výkonným ředitelem Evropské agentury pro námořní bezpečnost a jmenování předsedy a místopředsedy správní rady na tři roky "dalo pevné základy" této instituci. "Evropští občané vkládají do nové agentury mnoho nadějí. Nesmíme je zklamat," vyjádřila se Loyola de Palaciová.
Agentura byla založena Evropským parlamentem a nařízením Evropské rady z 27. června 2002 a bude plně akceschopná v druhé polovině roku 2003. Výkonný ředitel bude částečně zodpovědný za definování a dosažení strategických cílů agentury, založení dlouhodobé spolupráce s relevantními departmenty Evropské komise a institucemi členských zemí zodpovědnými za zavádění unijní legislativy pro námořní bezpečnost.
Dokud Evropská rada nepřijme konečné rozhodnutí o umístění agentury, komise jí poskytne dočasné útočiště v jejím areálu v Bruselu.
Správní rada agentury je složena z 15 zástupců členských zemí, 4 zástupců Evropské komise a 4 profesionálů ze souvisejících oborů.
Další informace:
Tankery ztrácejí ropu a prestiž
http://europa.eu.int/comm/transport/themes/maritime/english/safety/index_safety.html
reklama