Aktivisté mají strach z další "salámové" dálnice
Ekologičtí aktivisté mají strach z toho, že trasa dálnice se pro účely posuzování jejího vlivu na životní prostředí rozkouskuje na kratší úseky, které se budou posuzovat zvlášť a nakonec se nechají ty nejproblematičtější z nich. "To se stalo v případě dálnice D8 z Prahy směrem na Drážďany. Tento nemorální a neracionální postup vedl k tomu, že pro vedení dálnice přes chráněnou krajinnou oblast, jež je ze zákona zakázáno, byla vydána sporná výjimka," vysvětluje obavy aktivistů Petr Hrdina z organizace Děti Země. Podle Hrdiny hrozí tento tzv. "salámový" scénář i u dálnice na České Budějovice. "Úseky z Prahy do Mezna a z Českých Budějovic na hranice byly už v roce 1999 vyhodnoceny jako problematické. A Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) teď chce začít stavět úsek Mezno - České Budějovice," dodává Hrdina.
Dálnice D3 by se podle nedávných výroků ministra dopravy Jaromíra Schlinga (ČSSD) měla začít stavět ještě letos. Na pořad jednání se přitom D3 vrátila až v roce 1999, po nástupu sociálně demokratické vlády. Původní návrh na stavbu dálnice D3 vypustila ze seznamu priorit na návrh tehdejšího ministra životního prostředí Jiřho Skalického (ODA) už v roce 1997 poslední vláda Václava Klause (ODS).
Podle ekologických organizací, ale také dvou sdružení obcí Klid (Jílovsko) a Náš domov (Benešovsko), je dálnice D3 zbytečná. Neutěšenou dopravní situaci v regionu by podle nich vyřešilo rozšíření stávající silnice I/3 a urychlená dostavba IV. železničního koridoru.
reklama