https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/albanie-chce-spolupracovat-v-doprave
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Albánie chce spolupracovat v dopravě

14.2.2000 12:58 | PRAHA (EkoList)
Návrhy dvou nových mezivládních dohod o spolupráci v dopravě s sebou přivezla na oficiální návštěvu české republiky albánská ministryně dopravy Ingrid Shuliová. Podle dohody o spolupráci v letecké dopravě by mělo být obnoveno pravidelné letecké spojení na trase Praha - Tirana. Podle druhé z dohod, o spolupráci v oblasti silniční a železniční dohody, by se mělo jednat o spolupráci, která by přispěla zejména k vzájemnému rozvoji turistiky. Ministryně Shuliová však dnes jednala se svým resortním kolegou Antonínem Peltrámem (ČSSD) a českými podnikateli o možnostech českých firem v Albánii podnikat.
 

Jednání se zúčastnilo 16 firem, podnikajících zejména ve stavebnictví a v oblasti dopravní infrastruktury - mezi jinými Vodní stavby Zlín, Stavby silnic a železnic, Škoda Plzeň, Stavební obnova železnic či České přístavy. Podle ministryně Shuliové je v Albánii pro české firmy dostatek příležitostí. "Chceme zejména budovat 8. dopravní koridor, který spojí Albánii s Makedonií a Bulharskem a to jak po vodě, tak i po silnici a železnici," řekla dnes novinářům na společné tiskové konferenci Ingrid Shuliová. Podle jejích slov nebylo v Albánii od roku 1990 do roku 1996 investováno vůbec nic do stavby a obnovy dopravních sítí a situace v dopravě je tak jedním z nejpalčivějších problémů současné Albánie. Od roku 1996 pak běží rozvojové programy, financované zejména Světovou bankou a z prostředků programu Evropské unie PHARE.

Ministr dopravy Antonín Peltrám se dnes setkal se svojí albánskou kolegyní Ingrid Shuliovou. Foto: Jakub Kašpar/EkoList

"Ještě před čtyřmi lety se hovořilo u nás o tom, že železnici úplně zrušíme, dnes ale víme, že budeme naopak železnici opravovat a dokonce nové trati stavět," říká Shuliová. V nejbližší době by se podle ní mohly češti dodavatelé podílet na obnově lokomotivního parku albánských drah, na nějž má albánská vláda prostředky ve výši 1 miliónu USD a na výměně 400 tisíc železničních pražců. "Měla jsem z jednání pocit, že čeští podnikatelé mají velký zájem o Albánii a z naší strany musím říci, že je velkou výhodou ČR, že může konkurovat kombinací vysoké kvality a nízké ceny," zhodnotila dnešní setkání Shuliová.

Albánie má 730 km železničních tratí a 3200 km státních (vládou spravovaných) silnic. V roce 1989 zaměstnávaly albánské železnice 10 000 lidí a vlastnily 2200 nákladních a 120 osobích vagónů. Dnes pracuje v Albánii na železnici 2 700 lidí s 250 nákladními a 60 osobními vagóny. "Zdá se ale, že zájem o železnici bude u nás stoupat, i když fakt, že situace je špatná, nelze skrývat," tvrdí ministryně Shuliová.

Albánské železnice jsou akciovou společností se stoprocentní majetkovou účastí státu. Ze státní pokladny jim plynou dotace, z nichž jsou například pokryty veškeré mzdové náklady.


reklama

 
Jakub Kašpar

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist