https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/americka-auta-musi-zacit-setrit-benzin-naridil-jim-to-prezident-obama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Americká auta musí začít šetřit benzín, „nařídil“ jim to prezident Obama

23.8.2011 18:05 | PRAHA (Ecomonitor)
Americké vozy by měly být schopné průměrně v roce 2025 ujet na litr ropného paliva alespoň 23 kilometrů. To znamená spotřebu málo přes 4 litry na 100 km
Americké vozy by měly být schopné průměrně v roce 2025 ujet na litr ropného paliva alespoň 23 kilometrů. To znamená spotřebu málo přes 4 litry na 100 km
Americký prezident Barack Obama na konci července vyzval výrobce automobilů, aby přestali vyrábět palivově náročné vozy, informuje server Planetark.org.
 

Návrh je výsledkem několikaměsíčních jednání mezi kanceláří prezidenta a výrobci automobilů. Americké vozy by měly být schopné průměrně v roce 2025 ujet na litr ropného paliva alespoň 23 kilometrů. To znamená spotřebu málo přes 4 litry na 100 km. „Dohoda o palivových standardech představuje maximálně důležité opatření, které by mělo pomoci snížit naši závislost na zahraniční ropě,“ řekl Obama při představení nových standardů. Ty by mohly snížit spotřebu ropy v USA o 2,2 milionů barelů (3 497 720 hektolitrů) za den a ušetřit asi 6 miliard tun emisí CO2.

V praxi to ale neznamená, že každé auto po roce 2025 ujede sto kilometrů za čtyři litry. To je průměrná vypočítaná spotřeba, v praxi asi řidiči spotřebují více benzínu než čtyři litry na sto kilometrů. Cíl je přesto pro automobilky významným zpřísněním současných požadavků, které hovoří o dojezdu 15 kilometrů na litr paliva (asi 6,5 l/100 km) do roku 2016.

Nový program zahrnuje průměrné zvýšení palivové efektivity o 5 procent pro auta a o 3,5 procent pro lehká nákladní auta do roku 2021 a dalších 5 procent pro všechna vozidla po tomto roce. „Pro dodávky to bude skutečně výzva, ale myslíme, že se jedná o spravedlivé řešení,“ řekla Sue Cischke, viceprezidentka ve Fordu pro udržitelný rozvoj a životní prostředí.

Jak dosáhnout nižší spotřeby? Předpokládá se, že výrobci aut především sníží váhu vozidel. Nižší hmotnosti lze dosáhnout použitím hliníkových slitin, které mohou nahradit ocelové části karoserie. Již dnes existují vozy kompletně z hliníku a další zřejmě budou přibývat. Další možností, jak snížit spotřebu, je vývoj menších motorů či využívání přímého vstřikování, start-stop systému a turbodmychadel.

Prezident Automotive Consulting Group Dennis Virag uvedl, že podle něj bude velmi náročné dosáhnout standardu a bude to také velice nákladné. Kancelář prezidenta USA zatím odmítá vydat jakékoliv odhady, jaký dopad bude mít nový standard na ceny automobilů, možné následky zavedení nového standardu se stále studují. V současnosti je v oblasti úvah také motivační program na podporu elektromobilů a hybridních vozidel.

Podle článku „Obama Unveils Sharp Increase In Auto Fuel Economy“ zveřejněném na serveru planetark.org 1. srpna 2011.


reklama

 
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist