Ani státní úředníci nemají jednotný postoj k dálnici D 3
Zatímco tedy ministerstvo dopravy a spojů jednoznačně podporuje výstavbu nové dálnice D 3, která by měla vést Posázavím, ministerstvo životního prostředí by raději zrekonstruovalo současnou silnici první třídy z Mirošovic do Českých Budějovic. "Není však naším záměrem použít takzvanou salámovou metodu, kdy se postaví dva úseky dálnice proti sobě a neexistuje prakticky žádné jiné řešení, jako je tomu například v případě obchvatu Plzně," upozornil šéf resortu dopravy Jaromír Schling.
Ministr životního prostředí Miloš Kužvart potvrdil, že jeho resort bude nadále trvat na svém projektu rekonstrukce stávající komunikace. "Modernizace silnice I/3 vyřeší řadu dalších problémů, které se zatím neřešily, jako jsou například obchvaty měst," upozornil Kužvart.
Podle ministra Schlinga by se pro financování dálnice D 3 mohl použít stejný model, jako vláda schválila pro financování dálnice D 47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou, tedy forma soukromého kapitálu. "D 47 je opravdu takový pilotní projekt, kde se musíme naučit využít soukromý kapitál při výstavbě dopravní infrastruktury," zdůraznil Schling.
Údaje Ředitelství silnic a dálnic hovoří o tom, že by výstavba dálnice D 3 z Prahy až na česko-rakouskou hranici stála zhruba 62 miliard korun a v následujících přibližně deseti letech by její výstavbu mohl financovat Státní fond dopravní infrastruktury. Česká ekonomika by prý podobnou investici v příštích letech utáhla.
Jak řekl hejtman Středočeského kraje Petr Bendl, musí se nejprve vyřešit obchvat kolem Prahy, na který by se pak dalo navázat. Prezident Havel rovněž upozornil na to, že výstavba dálnice není pouze výstavba samotné silnice, nýbrž vznikne rozsáhlé území nikoho plné průmyslových zón a supermarketů. "Proč vytvářet další průmyslové zóny, když se dají naplňovat stávající," dodal prezident.
reklama