Auto*Mat: Praha propásla šanci, na Smetanově nábřeží budou auta dál
Iniciativa Auto*Mat dlouhodobě upozorňuje, že Smetanovo nábřeží je místem s nejkrásnějším výhledem na pražské panorama. Denně zde projde odhadem zhruba patnáct tisíc Pražanů a turistů, dalších třicet tisíc projede místy v tramvaji. Kromě nich zde ale prý den co den projede také dvacet pět tisíc automobilů, převážně s jedním cestujícím. Podle sdružení Auto*Mat zde nemá individuální automobilová doprava co dělat.
„Rekonstrukce tramvajové trati byla ideální příležitostí k vytvoření pěší zóny. Vyzvali jsme k tomu primátora Svobodu i radního Březinu, oba však odmítli,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Ta vypracovala studii pěší zóny na Smetanově nábřeží.
Podle ní tu naprostá většina aut jen projíždí, aby si zkrátily cestu a mohou klidně jet jinudy. „Tranzitní doprava do centra moderního města nepatří,“ prohlásil Masare. Studie uvádí, že „z uzavření Smetanova nábřeží pro individuální automobilovou dopravu (IAD) budou profitovat všichni kromě tranzitní IAD, která je v takto cenných místech obecně nežádoucí.“
Počet chodců by se prý mohl zvýšit minimálně dvojnásobně, cyklistů by se zde objevovalo dokonce až třikrát více. Navíc by zklidnění dopravy na nábřeží bylo prý spravedlivější. Zatímco řidičů je jen třetina z lidí, kteří se tu pohybují, silnice zabírají polovinu plochy nábřeží, říkají aktivisté.
Auta do Strahovského tunelu
Auta by prý mohla oblast objíždět - přes Strahovský tunel, ulici Milady Horákové či Jiráskův most. Část vozů by se přesunula na magistrálu a část lidí by začala využívat hromadnou dopravu. Ta je dopravními kolonami na nábřeží také omezována. „A cesty, které začínají i končí v historickém centru, jsou obvykle stejně tak krátké, že pro ně není auto vhodné“, říká autor studie Vratislav Filler, kartograf a autor pražské mapy pro cyklisty. Podle ní se obvykle situace po realizaci větších zklidňovacích opatření stabilizuje po několika dnech či týdnech.
I v jiné části Prahy již dostala auta „červenou“ - v roce 2006 například po rekonstrukci náměstí Republiky. Přitom toto místo není podle Fillera tak cenné jako Smetanovo nábřeží. Podobně se proměnilo také hlavní náměstí v Brně.
K zklidňování dopravy přistupují moderní metropole po celém světě, nejznámějším příkladem je Brodway v New Yorku či londýnská Trafalgar Square. Po Smetanově nábřeží naopak chodí stále méně lidí, mezi sčítáním v roce 2000 a 2007 zde klesl počet procházejících o třetinu, informuje Auto*Mat.
Na okruh nepočkáme!
Argumenty, že zklidnit centrum půjde až po dostavbě tunelu Blanka či městského okruhu, Filler odmítá. S podobnými argumenty se stavěl prý už Strahovský tunel v devadesátých létech a čekat do roku 2030, kdy se plánuje dokončení městského okruhu, Auto*Mat nechce. Pěší zónu v této oblasti sliboval už v roce 2005 tehdejší primátor Bém. Od té doby jsou podobné sliby podle aktivistů jen součástí volebních kampaní.
Současný primátor Bohuslav Svoboda trvá na tom, že s vyloučením tranzitní dopravy lze počítat až po dobudování městského okruhu. I když si uvědomuje nebezpečí v tomto úseku pro cyklisty. „Vyloučení automobilové dopravy dnes by ale způsobilo poměrně značné problémy, protože alternativa průjezdu neexistuje,“ říká Svoboda.
Tiskové konferenci iniciativy Auto*mat předcházelo groteskní představení, kdy herci s maskami Svobody a Březiny slavnostně přestřihli pásku a věnovali Pražanům novou pěší zónu. Součástí představení byl i příchod pánů ruku v ruce k pásce. Následoval projev „Svobody“ doprovázený vítěznými gesty „Březiny“ a potleskem přihlížejících. Aktivisté zvali na celou akci s tím, že se jí jak primátor, tak náměstek pro dopravu a životní prostředí zúčastní. „Jedná se o nejapný žert,“ komentoval avizovanou účast primátora a náměstka na akci pražský magistrát.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Gratuluji - 31. 8. 2011 - Rostislav AdamOtázka je, soudruhu, jaké byly další okolnosti. Pokud je značka cyklisto sesedni z kola opodstatněná, tak fajn. Pokud značka pouze šikanuje, tak problém je, například neustálé přechody na cyklostezce na Evropské, kde by měly být správně přejezdy pro cyklisty, šikana neustálé neodůvodněné sesedání z kola. Asi nejmarkantnější je to od zastávky Červený Vrch po Nádraží Veleslavín, všude prokazatelně dobře vidět, až nad míru dobře. Vám by se líbilo, kdyby na každém rohu bylo: "Motoristo tlač auto"?Při své cestě prakticky kamkoliv do Prahy je jedno místo, kde opravdu úmyslně(ne z nutnost) porušuji předpisy, ale dokonce s posvěcením policie. Jde o cyklostezku, po níž se nesmí jezdit na kole(oficiálně, neoficiálně kdo sesedne z kola, když široko daleko nikdo není je všemi včetně policie považovát za duševně chorého), ten příkaz má své opodstatnění v době, kdy je na tom místě opravdu hustý provoz, tedy o výkendech. Pokud je tam hustý provoz, sesednu. Řídím se pravidlem silničního zákona §4 odstavec a(tedy hlavně bezpečně) a zdravým rozumem. Co se týká Smetanova nábřeží: Tady lid cyklostezka vyplivne buď u Rudolfína nebo u Mánesa. Mají problém, jak se dostat k druhé části cyklostezky. Pro lidi jako jsem já, tedy zkušené cyklisty to není žádný problém, jen smrad z aut. Pro lidi méně zkušené, včetně vás tu problém je. Lidem od Rudolfína nepomůže ani přejezd na Kampu, nehledě na to, že musí nejprve přejet přes Mánesův most. Lidi od Mánesa přece jen mají víc možností. Pokud nejedeou přímo k Rudolfínu, ale někam na Prahu 8(spodní část) či dál, mohou dojet do Národní a přes Příkopy, jediným větším problémem je blízké okolí Prašné brány. Samozřejmě musí zapomenout na jízdu při pravém okraji. Lidi, co jedou k Rudolfínu to mají ale horší, Divadelní není zrovna cool a i pak při průjezdu Smetanovým nábřežím a kolem Karlova mostu musí dávat velký pozor, jedou-li po silnici, tady už rovnou mohou odstřelit pravidlo povinnosti jízdy při pravém okraji, zejména u silničního kola ten průjezd s hrozbou zapadnutí do kolejnice je nebezpečný. Můžou taky jet po chodníku, byť to není oficiálně povolené(zajímalo by mne, kde někteří řidiči přišli k tomu, že tam na tom chodníku je cyklostezka), ale narazí u Karlových lázní, kde opravdu projet nejde. Mimochodem, jak víte, že to byl můj klon, když jste mne vlastně vůbec nikdy neviděl, a pokud ano, tak jste nevěděl, že jsem to byl já. Ale pravděpodobně neviděl, protože já dbám na bezpečnost a osvětlení. |