Experti varují: Výrazně přibývá nehod s dětskými chodci
Nehody s dětmi jsou častější
Podle policejních statistik došlo v roce 2010 k poměrně značnému poklesu následků dopravních nehod. V Praze je však pokles oproti zbytku republiky pomalý. Podle součtu úmrtí a vážně zraněných se v hlavním městě v posledních pěti letech oproti zbytku ČR daří snižovat závažné následky dopravních nehod jen poloviční rychlostí. Navíc je v Praze vysoký podíl chodců na celkovém počtu obětí dopravních nehod – kolem 50 %. Iniciativa Auto*Mat tvrdí, že Praha nevěnuje bezpečnosti chodců dostatečnou pozornost. V pětiletém trendu však závažné následky u nehod chodců klesají.
Alarmující je, že se otáčí dosavadní trend snižování počtu zraněných dětí při nehodách. Loni se téměř o třetinu zvýšil počet nehod, při kterých byl v ulicích Prahy zraněn dětský chodec. Souvisí to s faktem, že se po populačním boomu před pár lety zvyšuje počet dětí. Loňský celkový počet dopravních nehod s dětskými chodci byl nejvyšší od roku 2005, naštěstí jde většinou o drobná zranění. „Děti jsou méně vidět, jsou drobnější, zbrklé a impulsivní,“ říká ředitel oblasti doprava a dopravní inženýrství v Cityplanu Jiří Landa k nehodám s dětmi. Upozorňuje, že se od dětí nedá očekávat „rozumné“ chování. Lékem by prý byl v Praze i na vesnicích bezpečný oboustranný chodník a tlačítková chodecká signalizace na semaforech u škol.
Vyšší počet zraněných dětí je podle zpracovatele studie Vratislava Fillera z Auto*Matu způsoben několika faktory. Kromě vyššího počtu dětí v ulicích a houstnutí automobilové dopravy může být důvodem, že se vyčerpala "jednoduchá" opatření spočívající v oddělení chodců a motorové dopravy. „Současně zabezpečování a zpřehledňování přechodů pro chodce jde v Praze velmi pomalu a jsou na něj věnovány mizivé prostředky,“ uvedl Filler pro Ekolist.
Podle Fillera by pro větší bezpečnost chodců i řidičů bylo vhodné urychlit úpravy nepřehledných přechodů pro chodce a křižovatky. Podle něho by se mělo také začít vážně uvažovat o zavedení omezení rychlosti na 30 km/h mimo hlavní ulice. „Tam, kde nelze chodce a auta od sebe oddělit, je nutné zajistit, aby následky případných nehod byly co nejmenší. A to je možné jedině snížením rychlosti,“ řekl Filler inspirován příkladem Nizozemí, kde podobný koncept nese kýžené ovoce v podobě nižšího počtu dopravních nehod.
Cyklistika zažívá boom
Přestože počet nehod se zraněním u cyklistů od loňského roku vzrostl, v poměru k celkovému využívání jízdního kola následky dopravních nehod klesají. Cyklistická doprava je stále intenzivnější, údajně vzrostla meziročně o 30 % a bezpečnost se nejrychleji zlepšuje v hlavním městě. „Dá se tak říct, že jízda na kole po Praze byla v roce 2010 oproti předchozímu roku zhruba o 20 % bezpečnější,“ informuje Auto*Mat. Podle Fillera stojí za vzrůstající oblibou cyklistiky fakt, že se za poslední tři roky v Praze vybudovala „alespoň kostra sítě už celkem pohodlných a bezpečných tras.“ V Praze je prý stále problémem komplikovaná doprava přes centrum, nedostatek stojanů pro parkování a špatné propojení cyklotras a cyklostezek, končících na hranicích centra.
Jiří Landa uvedl, že podporuje cyklistické a smíšené stezky mimo silnice mezi obcemi a k situaci v Praze dodává, že jízda na kole po chodníku v parcích a podél domů je bezohledná a nebezpečná pro malé děti a starší osoby. Podle Landy se pro cyklisty dělá hodně a někdy prý i „draho a zbytečně“. „Ve městě se určitě dělá daleko méně pro matky s kočárky než pro cyklisty. A matek je více a mají daleko obtížnější situaci - kočár a druhé dítě s kolem nebo koloběžkou,“ vzpomněl Landa na početnou skupinu populace.
Podle Tomáše Cacha, odborníka na dopravu a cyklistiku, by se podpora cyklistiky mohla zlepšit. Cach pro Ekolist uvedl, že v ideálním případě si každý člověk může svobodně vybrat, jestli pro danou cestu využije kolo, vlak, auto či půjde pěšky. Tyto vyvážené podmínky prý v Česku kromě pár výjimek nejsou. Dopravní prostředky by si podle Cacha neměly konkurovat, ale doplňovat se.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Zase někdo čte jen to co se mu hodí. - 21. 2. 2011 - fafnirRostislav Adamnedávno jste se mě pokoušel přesvědčit o mimořádné nebezpečnosti křižovatky na nábřeží u pláńáku,kde jeden cyklista,dle šetření policie,doplatil na to nedodržel předpisy.Ač tamtudy téměř denně jezdím, a je to zcela banální křižovatka, navíc řízená světly,a teď mi budete vysvětlovat,že se na úzkém chodníku nedá vést kolo.Nechtěl byste zvláštní tubus pro cyklisty.Nebo vybudovat nad Vltavou zvláštní lávku?A co s tím nesmyslem ,že veřejný prostor není určen jen pro dopravu?Jaký veřejný prostor?Každý veřejbný prostor má své určení.Vozovka nebo chodník nebo cyklostezka jsou veřejné prostory a jasně,už z názvu,je určeno že jsou určeny primárně pro dopravu.A jestli si chcete udělt zábor chodníku např pro předzhrádku restaurace,musíte jasně doložit ,že chodci nadále mohou bezpečně chodit daným místem.Jiný veřejný prostor,třeba park zase není určen pro dopravu,to snad pochopíte i vy. A znovu tohle není o právu kohokoliv srazit,to právo nemá nikdo a nikde,a každý musí udělat vše pro to,aby se tak nestalo,a to obě zůčastněné strany,tady se mluví o odpovědnosti,kdayž už se neštěstí stane.Jenom vy nejste sto pochopit,že na vině není vždy řidič auta,ale v Praze a velkých městech přečasto chodci a cyklisté,kteří nedodržují předpisy, bohužel mnohem častěji, než automobilisté.Někteří dokonce záměrně. |