BBC: Americké firmy obchodují s emisemi
Chicagská klimatická burza (The Chicago Climate Exchange) vypadá jako každé jiné místo, kde finančníci domlouvají společné obchody, jen místo bavlny nebo pomerančů se předmětem zájmu stávají emise škodlivých látek. Průmyslové podniky, jejichž výroba produkuje vyšší než povolené limity skleníkových plynů, se jich zde mohou zbavit tím, že nakoupí volné kapacity těch společností, jejichž výroba je ekologičtější a produkce emisí nižší. Když obchod začne fungovat, výsledek by měl podle organizátorů burzy přinést především celkově nižší úroveň produkce škodlivých plynů, ale také, jak zdůrazňují zastánci tržního řešení, i větší hospodárnost.
Na elektronický trh s emisemi se již přihlásilo 22 firem, včetně velkých podniků jako Motorola a Ford, které oslovilo dobrovolné řešení problémů globálního oteplení. Lidé, kteří přišli s myšlenkou vytvořit burzu zdůrazňují, že jejich snaha snížit emise skleníkových plynů nemá základ ve vládou vyžadovaných cílech na zlepšení životního prostředí. I když ve většině států světa existují plány boje proti globálnímu oteplení, především Evropskou unií prosazovaný Kjótský protokol, ve Spojených státech administrativa George Bushe dlouhodobě vzdoruje zavádění legislativních omezení a naopak silně podporuje řešení "neviditelnou rukou trhu". Organizace ochránců životního prostředí se rozcházejí v názoru, zda toto je to pravé řešení. Někteří z nich to vítají jako pozitivní experiment, který aplikuje tržní mechanismy na ekologické problémy. Jiní označují Chicagskou burzu jako reklamní trik, která má v očích veřejnosti vytvořit dojem ekologicky odpovědného průmyslu a zároveň předejít budoucímu zavedení státních regulací emisí škodlivých plynů.
Podle článku Simona Bishopa BBC Online News z 1. října 2003.
reklama