BBC: Boeing představil dopravní letadlo z uhlíkových vláken
Turistická třída na palubě letadla Boeing 777. | |
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList |
Boeing tvrdí, že jejich nové letadlo s typovým číslem 787 bude mít menší spotřebu paliva a vyprodukuje o 20 % méně emisí oxidu uhličitého než jeho konkurenti. První testovací lety jsou naplánovány na srpen nebo září, nicméně firma oznámila, že již má na nový stroj více než 600 objednávek, píše BBC.
„S prací jsme začali před nějakými šesti lety, kdy jsme si uvědomili, že jsme na špičce ve schopnosti praktického využití nových technologií,“ řekl vedoucí projektu Dreamliner Mike Bair při představení letadla novinářům v americkém Seattlu.
Boeing 787 je vyroben z moderních materiálů: 50 % tvoří kompozitní materiál z uhlíkových vláken, 20 % je z hliníku, 15 % z titanu, 10 % z oceli a dalších 5 % tvoří ostatní materiály. Různé modely Dreamlineru, který má rozpětí křídel 60 metrů a délku trupu 57 metrů, uvezou 210 až 330 pasažérů na vzdálenost 10 až 15 tisíc kilometrů. Ještě před oficiálním představením Dreamlineru obdržela firma Boeing 677 objednávek na letadlo střední velikosti určené na dálkové lety. Prvních padesát strojů by mělo začít sloužit u japonských aerolinií příští rok.
Uhlíkové vlákno, které je lehčí a zároveň odolnější než hliník, bude tvořit polovinu hmotnosti letadla a bude z něj vyroben jak trup, tak křídla. To umožňuje významně snížit spotřebu paliva i dalších energií. Podle výrobce umožňují kompozitní materiály také větší provlhčování vzduchu v přetlakové kabině, což má mít pozitivní dopad na cestující, kterým by se měly zmírnit příznaky pásmové nemoci. K ní totiž přispívá dehydratace organizmu.
Phil Clapp, prezident National Environmental Trustu, řekl BBC, že Boeing 787 je „velký krok vpřed“, ale neřeší všechny problémy spojené s leteckou dopravou. Někteří ochránci životního prostředí tvrdí, že snížení nákladů aerolinek srazí ceny letenek dolů, a proto bude mít možnost leteckou dopravu využívat mnohem více lidí, píše BBC.
Dreamliner je první zcela nový stroj vyrobený firmou Boeing od roku 1995, kdy vznikl model 777. Firma přitom sází na jinou cestu než její evropský konkurent Airbus se svým modelem A380. Ten tímto velkokapacitním dopravním letadlem reaguje na stále vyšší počet cestujících na hlavních linkách. Boeing naopak upřednostňuje menší stroje, protože předpokládá nárůst počtu cestujících na menších letištích a méně vytížených linkách.
Podle článku BBC Online News ze dne 03. 07. 2007.
reklama