https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bbc-boeing-predstavil-dopravni-letadlo-z-uhlikovych-vlaken
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

BBC: Boeing představil dopravní letadlo z uhlíkových vláken

10.7.2007 08:44 | PRAHA/LONDÝN (EcoMonitor)
Americký výrobce letadel Boeing představil nový model Dreamliner. Letadlo je prvním komerčním strojem, který je z velké části vyroben z uhlíkových vláken namísto obvyklého hliníku. Firma o něm hovoří jako o letounu s nejmenším škodlivým dopadem na životní prostředí, jaký kdy vyrobila, píše internetové zpravodajství BBC.
 

Kabina letadla
Turistická třída na palubě letadla Boeing 777.
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList

Boeing tvrdí, že jejich nové letadlo s typovým číslem 787 bude mít menší spotřebu paliva a vyprodukuje o 20 % méně emisí oxidu uhličitého než jeho konkurenti. První testovací lety jsou naplánovány na srpen nebo září, nicméně firma oznámila, že již má na nový stroj více než 600 objednávek, píše BBC.

„S prací jsme začali před nějakými šesti lety, kdy jsme si uvědomili, že jsme na špičce ve schopnosti praktického využití nových technologií,“ řekl vedoucí projektu Dreamliner Mike Bair při představení letadla novinářům v americkém Seattlu.

Boeing 787 je vyroben z moderních materiálů: 50 % tvoří kompozitní materiál z uhlíkových vláken, 20 % je z hliníku, 15 % z titanu, 10 % z oceli a dalších 5 % tvoří ostatní materiály. Různé modely Dreamlineru, který má rozpětí křídel 60 metrů a délku trupu 57 metrů, uvezou 210 až 330 pasažérů na vzdálenost 10 až 15 tisíc kilometrů. Ještě před oficiálním představením Dreamlineru obdržela firma Boeing 677 objednávek na letadlo střední velikosti určené na dálkové lety. Prvních padesát strojů by mělo začít sloužit u japonských aerolinií příští rok.

Uhlíkové vlákno, které je lehčí a zároveň odolnější než hliník, bude tvořit polovinu hmotnosti letadla a bude z něj vyroben jak trup, tak křídla. To umožňuje významně snížit spotřebu paliva i dalších energií. Podle výrobce umožňují kompozitní materiály také větší provlhčování vzduchu v přetlakové kabině, což má mít pozitivní dopad na cestující, kterým by se měly zmírnit příznaky pásmové nemoci. K ní totiž přispívá dehydratace organizmu.

Phil Clapp, prezident National Environmental Trustu, řekl BBC, že Boeing 787 je „velký krok vpřed“, ale neřeší všechny problémy spojené s leteckou dopravou. Někteří ochránci životního prostředí tvrdí, že snížení nákladů aerolinek srazí ceny letenek dolů, a proto bude mít možnost leteckou dopravu využívat mnohem více lidí, píše BBC.

Dreamliner je první zcela nový stroj vyrobený firmou Boeing od roku 1995, kdy vznikl model 777. Firma přitom sází na jinou cestu než její evropský konkurent Airbus se svým modelem A380. Ten tímto velkokapacitním dopravním letadlem reaguje na stále vyšší počet cestujících na hlavních linkách. Boeing naopak upřednostňuje menší stroje, protože předpokládá nárůst počtu cestujících na menších letištích a méně vytížených linkách.

Podle článku BBC Online News ze dne 03. 07. 2007.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist