BBC: Elektřina bude v budoucnu hlavním pohonem automobilů
Toyota Prius s hybridním pohonem. | |
Ilustrační foto: MŽP |
„Chceme od zákazníků získat připomínky, které nám pomůžou pochopit, jak asi bude trh fungovat,“ řekl BBC Larry Burns, viceprezident pro výzkum, vývoj a strategické plánování GM. Podle něj by se mohla auta s palivovými články začít běžně prodávat v příštích deseti letech. Auta projdou testy v USA, Německu, Jižní Koreji, Číně a v Japonsku. Klíčem k výběru těchto zemí je fakt, že zde existují čerpací stanice. Lidé, kteří budou s auty jezdit, musí bydlet v rozumné vzdálenosti od vodíkových stanic.
Vodík se načerpá do palivového článku motoru, kde vyrábí elektrický proud. Ten pohání přední kola vozidla. Jako vedlejší produkt motoru vzniká voda, která bude odváděna na zádi automobilu, podobně jako dnešní výfukové plyny.
Podle Dereka Charterse z britské konzultační firmy Mira bude vodík jednou z nejdůležitějších pohonných látek pro automobilový průmysl budoucnosti. „V budoucnosti totiž automobily budou používat různé motory na různé zdroje energie,“ řekl BBC Charters.
Auta si podle něj budou muset poradit s různými pohonnými jednotkami podle přání zákazníků, kteří si je budou vybírat podle svého osobního zaměření. „Zajdete si za prodejcem aut a řeknete mu, jak a kde budete auto využívat, a on vám poradí nejlepší druh motoru,“ říká Charters. Pro obyvatele měst bude asi nejvýhodnější velký elektrický motor a výkonná baterie, pro dopravu na velké vzdálenosti se zase uplatní hybridní pohon, který kombinuje elektromotor a pohon na ropná paliva.
Dnešní hybridy vyrábějí elektrický proud ve chvíli, kdy motor běží, nebo během brždění vozidla, kdy motor funguje jako generátor, píše BBC. V budoucnosti se zřejmě dočkáme automobilů s výkonnými bateriemi, které bude možné nechat nabíjet přes noc před domem. „Myslím, že do roku 2010 se najdou dvě až tři společnosti, které nabídnou k prodeji hybridní automobily s domácím nabíjením,“ řekl BBC Joseph Romm z Centra pro americký vývoj (CAP).
„K dispozici budou auta s bateriemi, které bude možné nabíjet z běžné elektrické sítě a které ujedou třicet až šedesát kilometrů, než je bude nutné přepnout na konvenční motor,“ říká Romm. Podle něj většina lidí denně nenajezdí více než třicet až čtyřicet kilometrů, v Evropě je to ještě méně. „Pozitivní je, že většinu času může řidič jezdit na elektrický pohon a benzín používat jen na delší vzdálenosti,“ řekl BBC Joseph Romm. „Tato auta budou jako první modely zřejmě dost drahá, ale myslím si, že o ně zájem bude,“ dodal.
Podle článku Jona Stewarta v BBC Online News ze dne 3. 10. 2007
reklama